علی قربانی؛ جهان عبدی
چکیده
ازجمله عوامل کلیدی موفقیت و بقای یک سازمان برای حفظ تداوم کار به شیوهای قدرتمند هماهنگ بودن انگیزه اعضای گروه، است. ترکیب مناسب انگیزهها، سبب الهامبخشی و اشتیاق به اثربخشی بیشتر در اعضای گروه خواهد شد. هدف مطالعه حاضر طراحی مدل هارمونی انگیزهها (اصول، استراتژیها و پسایندها) است. رهیافت پژوهش به صورت کیفی و استراتژی پژوهش ...
بیشتر
ازجمله عوامل کلیدی موفقیت و بقای یک سازمان برای حفظ تداوم کار به شیوهای قدرتمند هماهنگ بودن انگیزه اعضای گروه، است. ترکیب مناسب انگیزهها، سبب الهامبخشی و اشتیاق به اثربخشی بیشتر در اعضای گروه خواهد شد. هدف مطالعه حاضر طراحی مدل هارمونی انگیزهها (اصول، استراتژیها و پسایندها) است. رهیافت پژوهش به صورت کیفی و استراتژی پژوهش مبتنیبر نظریهپردازی دادهبنیاد با رویکرد گلیزری است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کارکنان اداره امور مالیاتی شهرستان ایلام بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه بود که پس از مصاحبه با 19 نفر از آنان به مرحله اشباع (اعتبار) رسیده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری غیراحتمالی نظری و هدفمند استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش کدگذاری تحلیل گردیدند که مشخص شد شش عامل (همزمانی انگیزه، تنوع مهارت، برابری اثرگذاریها درنتیجه، اعتماد درون اعضا، حمایت مدیریت، بازیسازی)، در هماهنگ کردن انگیزه گروه دخالت دارند مدل از طریق روش معادلات ساختاری و اعتبار پژوهش توسط کمیته تخصصی مورد تأیید قرار گرفتند. ضمن اینکه با توجه به سطح انگیزش گروه، مشخص گردید که استراتژیهای «مدیریت هارمونی انگیزهها» بر دو محور «انگیزه گروه» و «انگیزه فرد» بر چهار اصل تثبیت، تعلیق، ترفیع و تجدید استوار است.