مدیریت دولتی
آرین قلی پور؛ اعتبار نقدی؛ مریم علیپوریگانه
دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، دی 1396، ، صفحه 13-24
چکیده
مفهوم رویا اغلب به طور غیر مستقیم در بسیاری از شاخه های مطالعات سازمان و مدیریت استفاده میشود. رویاها تحت کنترل نیستند اما تا حدی قابل استفاده هستند و منبع خلاقیت فردی برای بهبود تغییرات سازمانی میباشند. بنابراین این پژوهش در نظر دارد به بررسی هدایت رویای کارکنان در جهت توسعه منابع انسانی در سازمانهای دولتی بپردازد. پژوهش حاضر ...
بیشتر
مفهوم رویا اغلب به طور غیر مستقیم در بسیاری از شاخه های مطالعات سازمان و مدیریت استفاده میشود. رویاها تحت کنترل نیستند اما تا حدی قابل استفاده هستند و منبع خلاقیت فردی برای بهبود تغییرات سازمانی میباشند. بنابراین این پژوهش در نظر دارد به بررسی هدایت رویای کارکنان در جهت توسعه منابع انسانی در سازمانهای دولتی بپردازد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ شیوهی گردآوری دادهها از نوع پیمایشی – اکتشافی میباشد. دادههای مورد استفاده در این تحقیق از نوع کیفی میباشد که از طریق مصاحبه با کارشناسان و سطوح سرپرستی کارکنان دانشگاه تهران جمعآوری شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 16 نفر از کارشناسان و سطوح سرپرستی دانشکدههای دانشگاه تهران (حد اشباع) است که با روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از مصاحبه، از تحلیل تم استفاده شده است و در نهایت 4 تم اصلی «ایجاد رویا، پرورش رویا، سازماندهی رویا و سلسله مراتب رویا» شناسایی شد.
زهرا فروتنی؛ عادل آذر؛ سید علیاکبر احمدی؛ منیره عسکرینژاد
دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، ، صفحه 61-78
چکیده
وقوع پیشرفتهای شگرف و سریع در زمینههای علمی و فنّاوری، در کوتاهمدت منجر به قدیمی شدن دانش و مهارت شغلی کارکنان میشود. از سویی، سازمانها با فشار فزایندهای برای کاهش هزینههای مالی و زمانی همراه با نیاز به برنامههای آموزش کارکنان روبهرو هستند. این امر سبب شده که امروزه توجه زیادی به سوی برنامههای خودتوسعهای صورت گیرد. ...
بیشتر
وقوع پیشرفتهای شگرف و سریع در زمینههای علمی و فنّاوری، در کوتاهمدت منجر به قدیمی شدن دانش و مهارت شغلی کارکنان میشود. از سویی، سازمانها با فشار فزایندهای برای کاهش هزینههای مالی و زمانی همراه با نیاز به برنامههای آموزش کارکنان روبهرو هستند. این امر سبب شده که امروزه توجه زیادی به سوی برنامههای خودتوسعهای صورت گیرد. هدف این پژوهش، طراحی و تبیین الگوی خودتوسعهای منابع انسانی است. تحقیق حاضر، مطالعهای توصیفی پیمایشی است که 949 نفر از پرستاران در آن شرکت کردند. دادهها به روش تحلیل مسیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که سن، سطح تحصیلات، نگرش اسلامی به کار، خودکارآمدی و انگیزش شغلی، بر تمایل و رفتار خودتوسعهای اثرگذارند؛ در حالی که عوامل سازمانی شدت این رابطه را تحت تأثیر قرار میدهند. به نظر میرسد مدیران و سرپرستان از طریق حمایت واضح و مشهود از کارکنان، فراهم کردن زمان، اطلاعات، همراهی، منابع و پاداش میتوانند نقش حیاتی را در زمینة یادگیری و خودتوسعهای منابع انسانی بازی کنند.