مریم احمدی؛ شمسالدین ناظمی؛ فریبرز رحیمنیا؛ سعید مرتضوی
دوره 3، شماره 1 (پیاپی 9) ، دی 1393، ، صفحه 71-89
چکیده
در دهۀ اخیر مرشدیت بهعنوان نوع جدیدی از آموزش و توسعۀ منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، نظریۀ مرشدیت با تأکید بر نقش مدیر بهعنوان مرشد، ادعا میکند که مرشدیت در سازمان بهعنوان پدیدهای ممکن و واقعی پذیرفته شده است. این پژوهش به منظور مطالعۀ اکتشافی مؤلفهها و ابعاد رفتار مرشدانه از دیدگاه مدیران صنعت نفت انجام ...
بیشتر
در دهۀ اخیر مرشدیت بهعنوان نوع جدیدی از آموزش و توسعۀ منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، نظریۀ مرشدیت با تأکید بر نقش مدیر بهعنوان مرشد، ادعا میکند که مرشدیت در سازمان بهعنوان پدیدهای ممکن و واقعی پذیرفته شده است. این پژوهش به منظور مطالعۀ اکتشافی مؤلفهها و ابعاد رفتار مرشدانه از دیدگاه مدیران صنعت نفت انجام گرفته است. بدین منظور با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا با 20 نفر از مدیران شرکت پالایش نفت اصفهان مصاحبۀ عمیق صورت گرفت. نتایج حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته در قالب مضامین دستهبندی شدند که با توجه به آنها ابعاد رفتار مرشدانه مدیران به پنج رفتار همنوایانه، کمالگرایانه، خودمدیرانه، نقشمدارانه و اثرگذارانه طبقهبندی شدند که هر کدام از این رفتارها خود از مفاهیم دیگری تشکیل شدهاند. در واقع؛ یافتههای حاصل از این پژوهش، با ارائۀ ابعاد و مؤلفههای رفتار مرشدانه، از دیدگاه مدیران، زمینۀ بسط این حوزه در مطالعات سازمانی را فراهم میسازد و زمینهساز افزایش این گونه رفتارها در سازمانها میشود.