فرشید اصلانی؛ محمد جواد حضوری
دوره 3، شماره 1 (پیاپی 9) ، دی 1393، ، صفحه 39-54
چکیده
گستردگی جغرافیایی دانشگاه پیام نور، همزمان با ظهور فنّاوری اطلاعات، موجب بسط روشهای تصمیمگیری متمرکز، رسمیت زیاد و درنتیجه،قدرتگرایی و خودفرمانی درآن شده است.ایدۀسازمان خودرهبر و گسترش فرهنگ خودرهبری که کانون اصلی تربیت افراد متخصص برای تصدی رهبری و مسئولیت در دنیای رقابتی وپیچیده را فراهم میسازد، راه حل مناسبی برای ...
بیشتر
گستردگی جغرافیایی دانشگاه پیام نور، همزمان با ظهور فنّاوری اطلاعات، موجب بسط روشهای تصمیمگیری متمرکز، رسمیت زیاد و درنتیجه،قدرتگرایی و خودفرمانی درآن شده است.ایدۀسازمان خودرهبر و گسترش فرهنگ خودرهبری که کانون اصلی تربیت افراد متخصص برای تصدی رهبری و مسئولیت در دنیای رقابتی وپیچیده را فراهم میسازد، راه حل مناسبی برای رفع این مشکل است. این پژوهش مبتنی بر راهبرد دادهبنیاد،به مطالعه و بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری فرهنگ خودرهبری سازمانی در دانشگاه پیام نورمیپردازد. در این راستا با 20 نفر از خبرگان مدیریت و علوم رفتاری دانشگاه پیام نور به عنوان نمونه و به روش نیمهساختاریافته مصاحبه و متون مصاحبه در سه مرحلۀ کدگذاری باز،محوری و انتخابی، تحلیل شد.نتایج نشان داد که اعتماد به نفس سازمانی، به عنوان پدیدۀ محوری ناشی از سبک رهبری، شخصیت و ارتباطات سازمانی اثربخش به عنوان شرایط علّی در سازمان شکل خواهد گرفت. ظهور خودرهبری سازمانی؛ پویایی، پیشروی و افزایش بهرهوری سازمانی را در پی خواهد داشت؛ هر چند در این الگو، عوامل زمینهای(نظیر مدیریت تعارض سازمانی،مدیریت استعداد و منابع انسانی و تیممحوری) و شرایط مداخلهگر(نظیر فرهنگ، ساختار، جو و ارزشهای سازمانی) روابط را تحت تأثیر قرار میدهند.