با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف از مقاله حاضر، شناسایی شاخص­ها و عوامل موثر بر سازمان فضیلت‌گرا و آزمون مدل ساختاری سازمان فضیلت‌گرا در دانشگاه­های منتخب استان یزد است. در روش تحقیق این پژوهش، رویکرد ترکیبی کمی و کیفی به کار رفته است. بدین­گونه که برای شناسایی شاخص­های سازمان فضیلت­گرا از روش دلفی که از جمله روش­های کیفی است، استفاده شد و از روش کمی مدل­سازی معادلات ساختاری برای آزمون مدل استفاده شد. در این مقاله، ابتدا با توجه به ادبیات تحقیق، شاخص­های موثردرایجاد سازمان فضیلت­گرا استخراج و  سپس با تشکیل پنل دلفی و سه دوراجرای تکنیک دلفی درمورد این شاخص­ها اجماع حاصل شد.شاخص­های بدست آمده، مبنای تهیه پرسش­نامه اصلی تحقیق قرارگرفت. جامعه آماری تحقیق،کارکنان دانشگاه­های منتخب استان یزد بود.یافته­ها نشان داد که پنج عامل اصلی شامل رهبری، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی ،ساختار و فرایند وتوجه به ذینفعان از شاخص­ها، توسط تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی، قابل استخراج است که این پنج عامل درمجموع، حدود 81 درصد ازتغییرپذیری متغیرها راتوضیح می­دهد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر مدل ساختاری سازمان فضیلت­گرا، حاکی از این است که از میان پنج عامل استخراجی، عامل فرهنگ سازمانی بیشترین اثر مستقیم را بر سازمان فضیلت­گرا دارد و عامل توجه به ذینفعان از لحاظ مجموع آثار مستقیم و غیرمستقیم، رتبه اول را در سوق دادن سازمان به فضیلت­گرا به خود اختصاص داده است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

.Structural Model of Virtuous Organization in Selected Universities of Yazd Province

نویسندگان [English]

  • Majid Zamaheni
  • Hamideh Shekari

Assistant Professor Of Public Administration, Payame Noor University,Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of present research is to identify indices and effective factors on virtuous organization and test the structural model of virtuous organization in selected universities of Yazd province. The procedure we proposed to reach the mentioned research aim, combined approach of quantitative-qualitative method has been used. To identify the indices of virtuous organization, Delphi method which is one of the qualitative methods, has been utilized. To test the model, quantitative method of structural equations modeling was used. In this paper, first of all, effective indices on creating virtuous organization have been extracted according to the research literature and then, it was unanimously agreed on them by making Delphi هیئت‌رئیسه and three rounds of implementing it. The obtained indices were the basis of the preparing the main questionnaire. Research statistical universe included employees of selected universities of Yazd Province. Results showed that main five factors including leadership, organizational culture, human resource, structure and processes and attention to stakeholders can be extracted by factor analysis فن the these five factors can totally explain about the 81% of the total variance of the variables. Results of the path analysis of the structural model of virtuous سازمان indicated that among the five extracted factors, organizational culture has the most direct effect on virtuous organization and the factor of attention to stakeholders allocated the first rank to itself in leading the organization towards virtuous organization in terms of total direct and indirect effect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtue
  • Organizational Virtues
  • Virtuous Organization
  • university
  • Structural Model
استونر، جیمز ای اف؛ فری من، آر ادوارد و گیلبرت، دانیل آر. (1379). مدیریت (ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی)، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.
پورعزت، علی­اصغر؛ قلی­پور، آرین؛ حیدری، الهام؛ ندیرخانلو، سمیرا و سعیدی­نژاد، مجید (1391). شناسایی عوامل مؤثر و پیامدهای رفتارهای غیردانشگاهی در میان استادان دانشگاه، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال هفتم، شماره دوم، 14-1.
پویا، علیرضا؛ اسلامی، قاسم و طباطبایی، حسنیه (1391). نوع­شناسی علل پدیده پافشاری بر تصمیمات در بخش دولتی، بهبود مدیریت، سال ششم، شماره اول، 31-55.
دفت، ریچارد ال (1387) .عصر جدید مدیریت (ترجمه طاهره فیضی و سرلک، محمدعلی)، تهران:گستره.
رسولی، رضا؛ آذر، عادل و پاپیان، ناهید (1395). مفاهیم مؤثر بر دانش‌بنیان شدن رسانه ملی، فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، سال سوم، شماره 14، 95-65.
رضاییان، علی (1380). مبانی سازمان و مدیریت، تهران: سمت.
مؤمنی، منصور و فعال‌قیومی، علی (1389) .تحلیل­های آماری با استفاده از SPSS، مؤلف، تهران.
هچ، ماری­جو (1385) .تئوری سازمان: مدرن، نمادین و تفسیری پست‌مدرن، (ترجمه حسن دانایی‌فرد)، تهران: نشر افکار.
هومن، حیدرعلی (1380). تحلیل داده‌های چند متغیّری در پژوهش رفتاری، تهران: نشر پارسا.
Atkinson, T. N. & Gilleland, D. S. (2006). The Scope of Social Responsibility in the University Research Environment. Research Management Review, 15(2), 1-8.
Beauchamp, T. L. & Childress, J. F. (1994). Principles of Biomedical Ethics. New York: Oxford University Press.
Cameron, K. S. (2003). Organizational virtuousness and performance, In Positive Organizational Scholarship. KS Cameron, JE Dutton and RE Quinn (eds.), San Francisco: Berrett-Koehler.
Cameron, K. S. (2010). Five keys to flourishing in trying times. Leader to Leader, 55, 45–51.
Cameron, K. S. (2011). Responsible leadership as virtuous leadership. Journal of Business Ethics, 98, 25-35, DOI: 10.1007/s10551-011-1023-6.
Cameron, K. S., Bright, D. & Caza, A. (2004). Exploring the relationships between organizational virtuousness and performance. American Beharioral scientist, 47, 766-790.
Cameron, K. S. & Winn, B. (2012). Virtuousness in organizations. In K. S. Cameron and G. M. Spreitzer (Eds.). Oxford handbook of positive organizational scholarship, New York: Oxford University Press.
Comte-Sponville, A. (2001). A small treatise of the great virtues. New York: Metropolitan  Books.
Corder, G. W. & Foreman, D. I. (2009). Nonparametric Statistics for Non-Statisticians: A Step-by-Step Approach. Wiley Press.
Duchon, D. & Drake, B. (2009). Organizational Narcissism and Virtuous Behavior. Journal of Business Ethics, 85, 301–308.
Dutton, J. E., & Sonenshein, S. (2007). Positive organizational scholarship. In S. Lopez and A. Beauchamps (Eds.), Encyclopedia of positive psychology. Malden, MA: Blackwell Publishing.
Dutton, J. E., Frost, P. J., Worline, M. C., Lilius, J. M. & Kanov, J. M. (2002). Leading in times of trauma. Harvard Business Review, January, 54–61.
Flynn, G. (2008). The Virtuous Manager: A Vision for Leadership in Business. Journal of Business Ethics, 78: 359–372.
Friedman, H. H. & Friedman, L. W. (2009). How virtuous is your firm? A checklist. Electronic Journal of Business Ethics and organization studies, 14(1), 14-20.
Friedman, H. H., Friedman, I. W. & Kass-shraibman, F. (2008). Ethical Imperatives of CEO's: Creating the virtuous corporation. Journal oF Business systems Governance and Ethics, 3(4), 31-41.
Gottman, J. (1994). Why Marriages Succeed and Fail. New York: Simon and Schuster.
Grimley, B. (2008). Costco CEO: Ethics Imperative. Kitsap Sum.
Ip, P. (2002). The weizhi group of xian: A Chinese virtuous corporation. Journal of Business Ethics, 35,15-26.
Lawler, E. E. (2004). Leading a virtuous– spiral organization. Leader to leader, 32.
Lipman-Blumen, J. and Leavitt, H. J. (1999). Hot Groups: Seeking Them, Feeding Them, and Using Them to Ignite Your Organization. New York: Oxford University Press.
MacIntyre, A. (2007). After Virtue. 3rd Edition, University of Notre Dame Press, Notre Dame.
Manz, C. C., Cameron, K. S. (Editor), Manz, K. P. (Editor), Marx, R. D. (Editor) and Neal, J. (Editor) (2008). The Virtuous Organization: Insights from Some of the World Leading Management Thinkers. World Scientific Publishing Company.
McNeely, B. L. & Meglino, B. M. (1994). The role of dispositional and situational antecedents in prosocial organizational behavior: an examination of the intended beneficiaries of prosocial behavior. Journal of Applied Psychology, 79: 836–844.
Myers, D. G. (2000). The funds, friends, and faith of happy people. American Psychologist, 55, 56–67.

Nepean, W. (2007). Virtuous Firms Perform Better: An Empirical Investigation of Organizational Virtues and Performance. Business Post Comment.

Neubert, M. J., Carlson, D., Kacmar, K. M., Roberts, J. A. & Chonko, L. B. (2009). The virtuous influence of ethical leadership behavior: Eridence from thefield. Journal of business ethics, 90: 157-170.
Nocera, J. (2006). A tussle of sorts over organics. New York: Times, C1, C8.
Paine, L. S. (2003). Value shift. New York: McGraw-Hill.
Rego, A., Ribeiro, N., Cunha, M. P. & Jesuino, J. C. (2011). How Happiness Mediates the Organizational Virtuousness and Effective Commitment Relation Ship. Journal of Business Research, 64, 524-532.
Saylor, F. (2005). Business benefit from a low-key spirituality, Science and Technology News. Retrieved from http://www.stnews.org/rlr-494.html.
Trevino, L. & Weaver, G. (2003). Managing Ethics in Business Organizations: Social Scientific Perspectives. Stanford, CA: Stanford University Press.
Whetstone, J. T. (2005). A Framework for organizational virtue: The interrelationship of mission, culture and leadership. Business ethics: a European review, 14(4), 367- 378.