با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور

2 دانشیار گروه مدیریت فنّاوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس.

3 استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور.

4 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور تهران.

چکیده

 با توجه به مشکلات فراوانی که بیشتر سازمان ها با آن مواجه اند، می توانیم ریشه برخی از مهمترین مشکلات را در نبود نگرش خدمتگزاری در سطح اعضای سازمان که صرفا توجه به منافع فردی خود را در اولویت قرار داده اند را نام ببریم و به همین لحاظ شکل گیری سازمان های خادم جهت توجه به منافع عموم جامعه  و ارائه خدمات متعالی دارای اهمیت فراوانی است .
 این مقاله، مبتنی بر پژوهشی کیفی، با استفاده از راهبرد مفهوم سازی داده بنیاد به مطالعه عوامل مؤثر برشکل گیری سازمان خادم در نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره)می پردازد. در این راستا با 11 تن از مدیران کمیته امداد شهرستانهای استان کرمان و11تن از اعضاء هیات علمی دانشگاه ها به عنوان نمونه و به روش نیمه ساختار یافته مصاحبه شد ومتون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که نگرش خادمانه دراعضاء سازمان به عنوان مقوله محوری و در تعامل با عوامل دیگر، باعث شکل گیری سازمان خادم می گردد.نحوه تعامل این عوامل در مدل نهایی تحقیق نشان داده شده است. مطلع نمودن کارکنان از ارزش کار خود و تاثیری که برزندگی دیگران دارند و همچنین اگاه نمودن آنان از فرصت وتوفیق الهی که عرصه خدمت گزاری برایشان فراهم آورده است در شکل گیری نگرش خادمانه کارکنان تاثیر بسزایی دارد و در نهایت این نگرش پایه ای برای شکل گیری سازمان خادم خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing and Explaining of the Servant Organization Model (Case study: Imam Khomeini Relief Foundation )

نویسندگان [English]

  • Hasan Darvish 1
  • Alireza Hasan Zadeh 2
  • Mohammad Montazeri 3
  • Alireza Fathizadeh 4

چکیده [English]

Given the many problems that most organizations face, we can stem some of the most important
problems in the absence of service attitude in the organization members who prioritize solely
considering their individual interests, so the formation of the servant organizations has utmost
importance for considering the public interest and providing excellent services.
This article, based on the qualitative research, studies the factors affecting the formation of servant organization in Imam Khomeini relief foundation using grounded conceptualization. In this regard, 11 executives of Relief Foundation of Kerman province and 11 faculty members interviewed as sample and using semi-structured method and the interview text analyzed in three stages: open coding, axial and selective. The results showed that the stewardship attitude in agency members as the central issue and in interaction with other factors led to the formation of a servant organization. How these factors interact shown in the final model of the study. Informing employees of their work value and its impact on others' lives and also informing them of the opportunities and divine grace that stewardship has brought them has a considerable impact in shaping the stewardship attitudes of staff and finally, this attitude will be the basis for the formation of a servant organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational service-orientation
  • Servant organization
  • Theory of grounded conceptualization
  • Service-oriented attitude
استراس،آنسلم و جولیت، کوربین. (1387)." اصول روش تحقیق کیفی نظریۀ مبنایی: رویه‌ها و شیوه‌ه"ا، ترجمه بیوک محمدی، تهران، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حسینی،میرزاحسن ؛ جوکار، علی اکبر؛ کریمی،اوژن و محسن شهیدی.(1392)."طراحی مدل سازمان مشتری گرا:مورد مطالعه شرکت های کارگزاری فعال در بورس
 اروراق بهادار تهران"فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی دانشگاه پیام نور،سال اول،شماره4
فقیهی،ابوالحسنوحمیدرضا رضایی کلید بری. (1387). "مطالعۀ بیمارستان‌های استان تهران از دیدگاه تئوری خادمیت"،فصلنامه علوم مدیریت ایران،سال سوم،شماره 9،بهار
هومن،حیدرعلی.(1385)."راهنمای عملی پژوهش کیفی"، تهران، انتشارات سمت.
 
Albanese,R.;Dacin,M.T.;Harris,I.R. (1997).Agents As Stewards.The cademy of Management Review”.22(3)PP609-611
Benoy, J.W. (1996) “Internal Marketing Builds Service Quality”. Journal of Health Care Marketing,16(1), 54-59
Bryant,R.S.(2003). “Servant leadership and Public managers,ADissertation presented for the degree Doctor of philosophy in organizational leadership.regent university
Council Foundation.(2004). stewardship principles For Corporate Grantmakers.Committee On Corporate Grantmaking
Crossan, M. M.; Lane, H. W., & White, R. E. (1999). An organizational learning framework From intuition to institution. Academy of Management Review, 24, 522–537.
Davis, J.; Schoorman, D., & Donaldson, L. (1997). Towards a stewardship theory of management. Academy of Management Review, 22, 20–47.
Donaldson, L., & Davis, J.H., (1991). Stewardship Theory or Agency Theory. Australian Journal of Management, 16(1): 49-64.
Dodman,Kathleen.(2001).Facilitating more servant leadership”.CASE-ACEEA National Conference,Twentieth Anniversary proceeding 1 Frederickson, H. G., & Smith, K. (2003). The public administration theory primer.
Boulder, CO: Westview Press
Green leaf ,R.F.F.(1970). “The Servant as leader.The Greeleaf Center ,Indiana Polis,IN
Hernandez, M.)2012 ( .Toward An Understanding Of The Psychology Of Stewardship. Academy of Management Review Vol. 37, No. 2, 172–193.
 Hogan, J., Hogan, R., & Busch, C. M. (1984). “How to measure service orientation”. Journal ofApplied Psychology, 69(1), 167-173.
 Hallowell, R.; Schlesinger, L. A., & Zornitsky, J. (1996). “Internal service quality, customer and job satisfaction” Linkages and implications for management. Human Resource Planning, 19(2),20.
Johnson, J. W. (1996). “Linking employee perceptions of service climate to customer satisfaction.Personnel Psychology, 49(4), 831-851.
Jeavons,T.H.(1994) Stewardship Revisited: Secular and Sacred Views of Governance an dManagement,Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly , Published by sage,pp.107-1
Lashley, C. (1995). “Towards an understanding of employee empowerment in hospital. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7(1), 27.
Lytle, R. S., Hom, P. W., & okwa, M. P. (1998). SERV*OR: A managerial measure oforganizational service-orientation. Journal of Retailing, 74(4), 455-489.
Muller, R., & Turner, J. R. (2005). “The impact of principal-agent relationship and contract type on communication between project owner and manager. International Journal of Project Management, 23: 398-403
Roach, S. S. (1991). “Services under siege - The restructuring imperative. Harvard Business Review,69(5), 82-91.
Sewell, C., Brown, P. B., & Cooney, J. (1992). “Customers for life: How to turn that one-time buyer into a lifetime customer. Canadian Insurance, 108(13), 30.
Schneider, B., & Bowen, D.E. (1995). “Winning the Service Game. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Segal,L., & Lehrer,M. (2012). “ The Institutionalization of Stewardship: Theory, Propositions, and Insights from Change in the Edmonton Public Schools”. Organization Studies,Published by: SAGE,33(2) 169–201
Schneider, B., & Reichers, A. E. (1990). “Climate and Culture: An Evolution of Constructs."
Schneider, B., Wheeler, J. K., & Cox, J. F. (1992). “ A passion for service: Using content analysis to explicate service climate themes”. Journal of Applied Psychology, 77(5), 705-716.
Schneider, B., Macey, W. H., & Young, S. A. (2006). “The climate for service: A review of the construct with implications for achieving CLV goals”. Journal of Relationship Marketing, 5(2), 111-132.
Schlesinger, L. A., & Heskett, J. L. (1991). “The service-driven service company”. Harvard BusinessReview, 69(5), 71-81