1دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
2دانشجوی دکترای مدیریت رفتاری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری به استفاده از فناوری اطلاعات و خدمات اداری میپردازد. در این قانون، دستگاههای اجرایی موظفند فرآیندهای مورد عمل و روشهای انجام کار خود را با هدف کارآمدی فعالیتها، بهبود کیفیت خدمات، تسریع و سهولت در ارائه خدمات به شهروندان، بهصورت الکترونیکی ارائه نموده و نیز در راستای ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی و انجام امور بر مبنای فناوری اطلاعات در خدمات اداری تلاش نمایند. هم اکنون، چند سال از اجرای قانون مذکور میگذرد و آسیبشناسی اثربخشی آن ضروری بهنظر میرسد، پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی اثربخشی قانون مدیریت خدمات کشوری در بخش فناوری اطلاعات و خدمات اداری انجام شد. این پژوهش از نظر نوع استفاده، کاربردی و با توجه به هدف، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با مدرک کارشناسی و بالاتر بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعیین گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و اعتبار آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک تحلیل عاملی تاییدی و آزمون تی تکنمونهاینشان داد که کاربرد فناوری اطلاعات و خدمات اداری، کیفیت خدمات، کیفیت اطلاعات، استفاده از اطلاعات، انجام فرآیندها و انعطافپذیری سازمان را بهبود داده است. همچنین، اجرای قانون خدمات کشوری در اولویت اول موجب بهبود کیفیت خدمات و در الویت آخر موجب بهبود انجام فرایندها شده است.
ترابی محسن، سیدنقوی سیدعلی، قربانی زاده وجه الله،(1394)." الگوی مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمانهای دولتی بر اساس مفروضات خدمات دولتی نوین". فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی. دوره 3، شماره 4، پاییز 1394. 41-56.
دانائی فرد حسن و هراتی حمید رضا. (1393)." سازوکارهای ارتقای بهرهوری بخش عمومی ایران". فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی. دوره 2، شماره 3، تابستان 1393 . 7-24.
زلیکانی ،امیرحسین و فقیهی ،مهدی .(1387)." بررسی عملکرد دفاتر پلیس +10.تهران: دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین".
فتحیان، محمد و مهدوینور، سیدحاتم. (1389)." مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات(چاپ دوازدهم)". تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
فقیهی، مهدی .(1388)." بررسی الزامات اجرایی فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری". تهران: دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین.
فیضی، کامران و مقدسی، علیرضا.(1384)." دولت الکترونیک: بازآفرینی دولت در عصر اطلاعات". تهران: انتشارات ترمه.
مهدوی، عبدالحمید و طراح بازرگان، فرخ (1389)." سنجش کیفیت و اثربخشی سیستمهای اطلاعات سازمانی". تهران: انتشارات نظری.
یعقوبی، نورمحمد(1386)." دولت الکترونیک: رویکرد مدیریتی". تهران: انتشارات افکار.
Al-Ammary, J. & Hamad, Sh. (2012) . Information technology for enhancing NGO's performance in the Kingdom of Bahrain. International .Journal of Electronic Commerce Studies , 3(1), 111-120.
Al-Omari, A. & Al-Omari, H. (2006). E-Government Readiness Assessment Model. Journal of Computer Science 2 (11): 841-845. ISSN 1549-3636.
Americas Conference on Information System .(2002). E-Government Strategies and Project. Dallas, Texas, USA :AMCIS.
Bhardwaj, A.S. (2000). A resource-based perspective on information technology capability and firm performance: an empirical investigation ,MIS Quarterly. P.169.
Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, New York: The Guildford Press.
Danziger , J. N. & Andersen, K. V. (2002). The impacts of Information Technology on public Administration. International journal of public administration. 25(5).
Eurostat statistics .(2015). Sustainable development- good governance. Retrieved from Official website of the European Commission http://ec.europa.eu/eurostat/statistics explained/index.php/Sustainable_development_good_governance#Further_Eurostat_information
Ghasemzadeh, F. & Safari, H. (2003). Transition to Electronic Government: A plan for Iran. Sharif University of technology Spring. P.4.
Ghobadian, A. , Speller, S. & Jones, M. (1994). Service Quality: Concepts and Models. International Journal of Quality & Reliability Management. 11(9), 43-66.
Hosnavi, R. & Ramezan, M. (2010). Measuring the effectiveness of a human resource information system in National Iranian Oil Company. Human resource Information system in NIOC, P.31.
Kakabadse, A. et al. (2003). Reinventing the Democratic Government Projects ThroughInformation Technology. Public Administration Review, 63 (1).
Karunasena , K. & Deng, H. (2012). Critical factors for evaluating the public value of E-government in Sri Lanka. Government Information Quarterly ,29 , P. 76–84.
Klischewski, R. & Scholl, H. J. (2006). Information quality as a common ground for key players in e-government integration and interoperability. Proceedings of the 39th
Knol, W. & Stroeken , J. (2001). The Diffusion and Adoption of Information Technology in Small-and Medium-Sized EnterprisesThrough IT scenarios, Technology Analysis and Strategic Management Journal, 13 (2).
Koh, C. E. & Prybutok, V. R. (2003). The three-ring model and development of an instrument for measuring dimensions of e-government functions, Journal of computer information system, 43 (3).
Kurniati. A.(2010). Desiganingiqmm as a maturity model for information qualty management. In Science and IT Education conferencein (SIST), Hawaii International Conference on System Sciences, 2006, doi:10.1.1.98.8703.
Liu, S. M. & Yuan, Q. (2015). The Evolution of Information and Communication Technology in Public Administration. Public Administration and Development Journal, 35(2), 140–151. doi: 10.1002/pad.1717.
Millard, J. (2002). E-government strategies: Best practice reports from the European front line. Danish Technological Institute, Denmark, p.6.
Mosleh, A. , Nosratabadi, S. (2015). Impact of Information Technology on Tehran’s Tourism Agencies’ Business Model’s Components. International Journal of Business and Management; 10 (2), 107.
Oliveira, J. F .(2016). The Importance of Information Technology as a Strategic Resource for Hospital Management Process and the Management Skills Required for Managers , International Journal of Business and Social Research, 6 (4), 35-47.
Papadomichelaki, X.& Mentzas, G. (2009). A multiple -item scale for assessing egovernment service quality. In M. A. Wimmer, H. J. Scholl, M, Janssen, & R. Traunmuller,(Eds.), Lecture notes in computer science: 5693. EGOV 2009. pp. 163–175, Berline: Springer-Verlag.
Quinn, J. (2005). E, Power and Empowerment, FCNS, 426, AvailableAt: http://www.hist.ltsu.ac.uk, pdf.
Raees Dana, F.L. (2002). Applications and benefits of information technology, Educational Technology, Issue 2, November. P. 16.
Ray, G., Muhana, W.A. & Barney, J.B .(2005). information technology and the performance of the customer service process a resource-based analysis. MIS Quarterly.P.625
Renu, B. (2004). Electronic Governance: A Kay Issues in the 21th century.
Scholl, H. (2015). E-Government: Information, Technology, and Transformation. New York: Routledge.
Shaun , P. & Rossouw, V. (2005). IT oversight: an important function of Corporate Governance, Computer Fraud & Security.
Singla, M. L. (2002). E-Government. Journal of Management Research, 3(3).
Turban, E. & Wetherbe, J. (2002). Technology for Management, 3rd ed, New York: John Wiley & Sons. Available at: http://www.fishmart.com.
Wmorabito, v., Themistocleous, M. & Serrano, A. (2010). A survey on integrated IS and competitive advantage. Journal of Enterprise Information Management, 23 (2), 201-214.
Wong , W. & Welch , E. (2004). Does e-government promote accountability? An International Journal of Policy Administration, and Institutions, 17(2), 275–297.