با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور

2 هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نور

3 هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)

چکیده

در سال‌های اخیر، زمانی که مدیران برای اتخاذ تصمیمات تجاری اختصاص می‌دهند به‌طور شدیدی کاهش یافته است. در این میان شناسایی اطلاعات مهمی که باید در لحظه مورد پایش قرار گیرد، چگونگی جمع‌آوری، یکپارچه‌سازی، نمایش و تحلیل این اطلاعات بیش‌ازپیش ضروری می‌نماید. داشبورد سازمانی، ابزاری است غنی از شاخص‌ها، گزارش‌ها و نمودارها که به‌صورت پویا عمل کرده تا مدیران با استناد به آن بتوانند در هرلحظه عملکرد سازمان را مشاهده نمایند. لیکن جهت بهره‌ور شدن داده‌ها، استفاده از منطق هوش تجاری اجتناب‌ناپذیر است. هوش تجاری سیستمی است که داده‌های مختلف، پراکنده و ناهمگون یک سازمان را یکپارچه و منسجم می‌کند و از طریق تشکیل پایگاه داده تحلیلی می‌تواند گزارش‌های تحلیلی را برای تصمیم‌گیری مدیران سازمان فراهم کند. این پژوهش با استفاده از مطالعه عمیق ادبیات موضوع، تعداد 357 کد مربوط به توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری را شناسایی و با استفاده از روش‌های کیفی تحلیل مضمون و گروه کانونی این کدها را به 24 مضمون پایه و 7 مضمون سازمان دهنده تبدیل کرد. در مرحله بعد در دو مرحله مجرا با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری به مدل‌سازی مضامین پایه و مضامین سازمان دهنده به‌طور مجزا پرداخته و با توجه به همخوانی دو مدل‌سازی اقدام به تلفیق دو مدل و ایجاد مدل نهایی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری نموده است که می‌تواند نقشه راهی دقیق برای سازمان‌های دولتی جهت طراحی و پیاده‌سازی این سیستم باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

model design of organizational dashboard development with BI logic In governmental organizations

نویسندگان [English]

  • Hasan Alvedari 2
  • Mohammad Reza Daraei 2
  • Rohollah Razini 3

چکیده [English]

In recent years, the time that managers use to make decisions has been drastically reduced. The identification of important information that should be monitored in real time, collected, integrated, displayed and analyzed is necessary more than ever. Organizational Dashboard is a tool full of rich indicators, reports and graphs that dynamically acts to help managers control the performance of the organization in every time. for efficient data, using business intelligence logic is inevitable. Business Intelligence is a system in which different, dispersed and heterogeneous data of an organization is integrated and through the establishment of analytical database for managers to make decisions. This study is developmental and practical. After reviewing literature and interviewing with 38 experts in universities and organizations, organizational dashboard developmental factors with the business intelligence logic were presented that were 357 codes. Using content analysis and focus group methods, these codes were grouped to 24 based content and 7 organizer contents Then in two stages using interpretive structural modeling model the contents of the basic themes and organizer themes separately and with respect to the consistency of two modeling combine the two and create a final model of the organizational dashboard development with business intelligence logic which can be detailed road map for governmental organizations to design and implement of this system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Organizational Dashboard"
  • "Business Intelligence"
  • "Thematicanalysis"
  • "Focus group"
  • "Interpretive Structural Modeling"
بهرامیان، حمیده؛ رهنورد، فرج‌اله و صالحی صدقیانی، جمشید. (۱۳۹۲). «ارزشیابی سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه در وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه». مطالعات کمی در مدیریت، (4) 4، 4-۴7.
حقیقت منفرد، جلال و شعبان مایانی، محبوبه (۱۳۹۱). «بررسی اثر محتوایی سازمان بر اثربخشی هوش تجاری با توجه به نقش مدیریت دانش مطالعه موردی: بانک سامان». پژوهشگر فصلنامه مدیریت، سال نهم، ۲۷، ۶۵-۸۴.
حقیقت منفرد، جلال؛ عوض ملایری، علی و شعبان مایانی، محبوبه (۱۳۸۹). «هوش تجاری ابزار بهبود عملکرد سازمانی». فصلنامه صنعت لاستیک ایران، سال پانزدهم، ۵۹، ۲۰۷-۲۱۴.
رضامیرابی، وحید؛ کردلویی، حمیدرضا و هاشمی، اصغر (۱۳۸۹). کاربرد هوش تجاری در صنعت بانکداری به‌منظور کسب مزیت رقابتی، اولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب‌وکار، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
سروری اشلیکی، زهرا (۱۳۹۱). مطالعه تئوریکی تجربی هوش تجاری. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت     کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، بابلسر، شرکت پژوهشی طرود شمال.
سلوکدار، علیرضا و ماتک، سحر (۱۳۸۹). چالش‌های پیاده‌سازی فراروی هوشمندی کسب‌وکار در ایران و راهکارهای اجرایی آن. اولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب‌وکار، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
فرازی، عباس؛ نوروزی، عباسعلی و مدهوشی، مهرداد.(۱۳۹۳). مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی در دانشگاه به‌عنوان یک سیستم پیچیده با استفاده از ابزارهای سیستم‌های اطلاعاتی. دومین همایش ملی پژوهش‌های کاربردی در علوم مدیریت و حسابداری، تهران.
قاضی سعیدی، مرجان؛ خارا، روح‌الله و حسینی راوندی، محمد (۱۳۹۳). «ضرورت به‌کارگیری داشبوردها در مدیریت اطلاعات سلامت». مدیریت اطلاعات سلامت، (۲) ۱۲، ۲۵۵-۲۶۲.
گلستانی، امین. (۱۳۸۶). «هوش تجاری و تصمیمات کلان سازمانی». مجله تدبیر، شماره ۱۹۰، ۴۱-۴۵.
میری نژاد، سید محمدباقر، رضاییان، علی و طالب پور، علیرضا. (۱۳۸۹). مدیریت نوآوری با استفاده از هوش تجاری. اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز.
Bahrami, M., Arabzad, S. M. & Ghorbani, M. (2012). “Innovation in market management by utilizing business intelligence: introducing proposed
Framework”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 41, 160-167.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Carlo, V. (2009). Business intelligence: data mining and optimization for decision making. Editorial John Wiley and Sons.
Chung, W. & Tseng, T. L. B. (2012). “Discovering business intelligence from online product reviews: A rule-induction framework”. Expert systems with applications, 39(15), 11870-11879.
Eckerson, W. W. (2010). Performance dashboards: measuring, monitoring, and managing your business. John Wiley & Sons.
Edmunds, H. (2000). The focus group research handbook. McGraw-Hill.
Farrokhi, V. & Pokoradi, L. (2012). The necessities for building a model to evaluate Business Intelligence projects-Literature Review. arXiv preprint arXiv: 1205-1643.
Few, S. (2006). Information dashboard design. Italy:, O'Reilly Media, Inc.
Höglund, E. (2017). “Focus groups–stimulating and rewarding cooperation between the library and its patrons”. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 3(2), 425-431.
Khan, R. A. & Quadri, S. K. (2012). "Dovetailing of business intelligence and knowledge management: An integrative framework". In Information and Knowledge Management, 2(4), 1-6.
Moss, L. T. & Atre, S. (2003). Business intelligence roadmap: the complete project lifecycle for decision-support applications. Addison-Wesley Professional.
Negash, S. (2004). “Business intelligence”. Communications of the Association for Information Systems, 13(1), 177-195
Pauwels, K. Ambler, T., Clark, B. H., LaPointe, P., Reibstein, D., Skiera, B. & Wiesel, T. (2009). “Dashboards as a service: why, what, how, and what research is needed?”. Journal of Service Research, 12(2), 175-189
Rasmussen, N. H., Bansal, M., & Chen, C. Y. (2009). Business dashboards: a visual catalog for design and deployment. John Wiley & Sons.
Shibin, K. T., Gunasekaran, A., Papadopoulos, T., Dubey, R., Singh, M., & Wamba, S. F. (2016). “Enablers and barriers of flexible green supply chain management: A total interpretive structural modeling approach”. Global Journal of Flexible Systems Management, 17(2), 171-188.
Stewart, R. A, (2008), “A Framework For The Life Cycle Management Of Information Technology Projects: Projectit”, International Journal Of Project Management, 26(2), 203-212.
Velcu, O. & Yigitbasiouglu, O. (2010). Dashboards adoption in the business controller’s decision making process. In 7th International Conference on Enterprise Systems, Accounting and Logistics, Athens, Greece.
Williams, S., & Williams, N. (2010). The profit impact of business intelligence. Morgan Kaufmann.
Yigitbasioglu, O. M. & Velcu, O. (2012). “A review of dashboards in performance management: Implications for design and research”. International Journal of Accounting Information Systems, 13(1), 41-59.