با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسنده

استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، ایران

چکیده

هدف این پژوهش ارائه یک دید کامل از وضعیت و ابعاد مختلف مدیریت دولتی در ایران و کمک به هدایت پژوهش‌های آتی در رابطه با پرکردن شکاف تحقیق‌های قبلی در این حوزه است. در این مورد، تعداد 279 رساله دکتری دفاع شده بین سال‌های 1390 تا ۱۳۹۶ در 6 دانشگاه دولتی داخل کشور و دارای دسترسی برخط، مرور و بررسی شده است. روش‌شناسی تحقیق از لحاظ هدف کاربردی از نوع کیفی و از لحاظ روش توصیفی است. روش تحقیق گروه کانون شامل 24 نفر از استادان برتر دانشگاه‌های بزرگ کشور با مرتبة دانشیار و استاد تمام است. نتایج به‌دست آمده از مقاله‌های مورد بررسی قرار گرفته، براساس معیارهایی از قبیل موضوع پژوهش، روش و ابزار گردآوری داده‌ها، روش تحلیل داده‌ها، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد که 26 درصد پژوهش‌ها از نوع ساختاری، 34 درصد از نوع رفتاری، 12 درصد از نوع محیطی، 24 درصد از نوع ترکیبی و 4 درصد در قالب مد سه‌شاخگی نمی‌گنجد. همچنین در پژوهش‌های بررسی شده، 86 درصد عناوین به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از روش ترکیبی کیفی و پرسشنامه‌ای استفاده شده و 1 درصد صرفاً روش کیفی و مابقی صرفاً روش کمی بوده است. لذا، شکاف عمیق بین نتایج به‌دست آمده رساله‌های دکتری و فقدان یک دکترین و نظریه حاصل از پژوهش دلالت دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying and Categorizing the Subjects of Doctoral Theses of Public Universities in the Field of Public Administration During the Period of 2011-2011, Based on Three-Branch Model

نویسنده [English]

  • Mohammad Ali Sarlak

Professor, Department of Public Administration, Payame Noor University, Iran

چکیده [English]

The aim of this study is to provide an overview of the different situations and dimensions of public administration in Iran and to help guide future research on filling the gap in previous research in this area. In this case, 279 doctoral theses defended between 2011 and 1396 were reviewed and reviewed at 6 public universities in the country and with online access. The research methodology is qualitative in terms of its purpose and descriptive method. The research methodology of the group consists of 24 leading faculty members in the major universities of the country with associate professors and professors. The results of the reviewed articles were evaluated based on criteria such as the subject of research, method and tool of data collection, data analysis method, in this paper. The results show that most of the researches in the 26% of the studies are of a structural type, 34% of the type of behavior, 12% of the environmental type, 24% of the combination type and 4% of the form of three branches. In the researches, 86% of the titles used a qualitative and qualitative method for collecting data and a 1% questionnaire was used only qualitatively and the remainder was used only for quantitative methods. The result is a deep divide between the results of the doctoral dissertation and the lack of a doctrine and the theory of research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Management
  • Internal Research
  • Doctoral Dissertation
افتخاری، قاسم (1390). «بررسی روش‌شناختی پایان‌نامه‌های دورة دکتری علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران». مجله پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره 5، 1-21.
انتشاری نجف‌آبادی، فهیمه؛ مظفر چشمه‌سهرابی، مظفر و  افشار، ابراهیم (1390). «بررسی کاربرد پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های شهر اصفهان».  پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 1(1)،   67-88.
خسروی، مهوش؛ نیلی،  محمدرضا  و زمانی، بی بی عشرت ( ۱۳۹۴). آسیب‌شناسی عدم همخوانی موضوعات پایان‌نامه‌های دورة کارشناسی ارشد علوم تربیتی با نیازهای جامعه، سومین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، موسسة همایشگران مهر اشراق.
رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا؛  بهنام مرشدی،  حسن و شاکری منصور، الهه (1396). «نقدی بر روش شناسی تحقیقات جغرافیایی توسعة شهری در ایران مورد: رساله‌های دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه‌های دولتی تهران».   برنامه‌ریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)، 21(2)، 1-33.
فیضی، ﻃﺎﻫﺮﻩ و ﮔﺮﺍﻣﯽ‌ﭘﻮﺭ، ﻣﺴﻌﻮﺩ (1390). ﻣﻌﯿﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩﻫﺎﯼ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﭘﺎﯾﺎﻥ‌ﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺭﺷﺪ. چشم‌انداز مدیریت دولتی، 2(6)، 115-134.
غلامی‌نژاد، محمد و علی قبول، احسان (1386). «آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌های رشتة زبان و ادبیات». پژوهش‌های ادب عرفانی، 1(12)، 181 - 192.
محمدی، حامد؛ الوانی، سید مهدی؛ معمارزاده‌طهران، غلامرضا و حمیدی، ناصر (1397). «شناسایی موانع فرهنگی فراروی نظام اداری ایران». فصلنامة مدیریت فرهنگ سازمانی، 16(1)، 67-87.
میرزایی اهرنجانی، حسن و امیری، مجتبی (1381). «ارائه مدل سه بعدی تحلیل مبانی فلسفی و زیر ساخت‌های بنیادین تئوری‌های مدیریت».  دانش مدیریت، 15(56)، 3-21.
Aliyu, Y. &  Abba, T. (2009)."Analytical study of master of library science  dissertations at the University of Maiduguri, Nigeria”. Library Philosophy & Practice, 11(1), 1-6.
Adams, G. B. & White, J. D. (1994). “Dissertation research in public administration and cognate fields: An assessment of methods and quality”. Public Administration Review, 54(6), 565-576.
Baldwine, M. A. &  Rose, P. (2009). “oncept analysis as a dissertation methodology”. Elsevier Ltd. Nurse Education Today, 29, 780-783.
Baloglu, S. & Assante, L. M. (1999). “A content analysis of subject areas and research methods used in five hospitality management journals” .Journal of Hospitality & Tourism Research, 23, 53-70.
Cassidy, R. (2011). “The shifting sands of disciplinary development: Analyzing North American Library and Information Science dissertations using latent Dirichlet allocation”. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(1), 185.
Chang, P. L. & Hsieh, P. N. (1997). A qualitative review of doctoral dissertation on management in Taiwan. Higher Education, 33, 115- 136.
Cleary, R. E. (2000). “The public administration doctoral dissertation reexamined: An evaluation of the dissertations of 1998”. Public Administration Review, 60(5), 446-455.
Grazer, W. F. & Stiff, M. R. (1987). “Statistical analysis and design in marketing journal articles”. Journal of the Academy of Marketing Science, 69-73.
Horton, E.G. & Hawkins, M. A. (2010). “A Content Analysis of Intervention Research in  Social work doctoral dissertations”. J Evid Based Soc Work, 7(5), 377-86.
Rosenbloom, D. & Rene, H. (2010). “Foundations of Public Administration: Administrative Law”. Public Administration Review (PAR), 1-5.
Rosenbloom, D. (1989). Public Administration: Understanding Management Politics and Law in the public sector, Random House.
Stock, J. R. & Broadus, C. J. (2006). “Doctoral research in supply chain management and/or logistics-related areas”. Journal of Business Logistics, 27(1), 139-151.
Waldo, D. (1975). Education in the seventies, The American Public Administration. Tuscaloosa: University of Alabama.