با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

امروزه رقابت در فضای کسب‌وکارهای مختلف مستلزم مواجهه با فرصت‌ها و چالش‌های فروانی است. ازاین‌رو، ضروری است تا مدیران به‌منظور پیش‌بینی و هدایت راهبردی اثربخش سازمان‌های خود، همچنین کنترل و پاسخگویی به -موقع در واکنش به تحرکات رقبا و تحولات محیطی، از نوعی الگوی کنترل -استراتژیک استفاده نمایند که علاوه‌بر ضمانت حفظ حیات و بقای سازمان و تحقق اهداف سازمان، کنترل را به امری مستمر، درونی و جاری در سازمان تبدیل نماید. بنابراین؛ پژوهش حاضر با بهره‌گیری از شیوة پژوهشی کیفی و روش داده بنیاد به تبیین الگوی کنترل استراتژیک با رویکرد خودکنترلی پرداخته است. در این پژوهش نمونه‌گیری به روش‌های هدفمند، نظری و گلوله برفی انجام شده، ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و شیوة تجزیه و تحلیل آن با استفاده از مدل پارادیمی داده بنیاد انجام شده است. نتایج حاصله مؤید آن -است که مقولة اصلی «پیاده‌سازی کنترل استراتژیک در سازمان و نگاهی -درونی به کنترل استراتژیک» است که با توجه به عوامل علّی، عوامل زمینه‌ای و عوامل مداخله‌گر شکل گرفته است و از طریق راهبردها، به دودسته پیامد اصلی شامل پیامدهای سازمانی و پیامدهای فردی منجر می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing and Explaining the Model of Strategic Control with Self-Controlling Approach Based on Data-Based Theorizing

نویسندگان [English]

  • Siadat Saeedeh 1
  • Mohammad Taghi Amini 2
  • Mohamma Mehdi Parhizgar 3
  • jamshid salar 4

1 Ph.D Candidate, Department of Bussines Management, Payame Noor niversity, Tehran, Iran

2 : prof, Department of Bussines Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

3 Associate prof, Department of Bussines Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Nowadays, competition in various business environments requires confrontation with plenty of opportunities and challenges. It is therefore necessary for the managers to apply some strategic control model for the purpose of predicting, effective strategic guidance of the organization as well as timely control and response to the movements of the rivals and environmental developments. Such a strategic control model should be able to turn the strategic control to a continuous, internal and ongoing stream in addition to guaranteeing the survival of the organization and realization of the organizational goals. The present research is an attempt to explain the pattern of strategic control with a self-control approach using qualitative research method and grounded theory. Data sampling has been made using purposeful and snowball sampling methods. Semi-structured interviews have been used as the tool for gathering data and data analysis has been carried out using grounded theory paradigmatic model. The results confirm that the main category is "implementation of strategic control in the organization with an internal look at strategic control (self-control)" which has been developed by the causal factors and a set of contextual and intervening elements that lead to two main organizational and individual outcomes through strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Strategic Control
  • Self-Control
  • Grounded Theory
آقا پیروز، علی؛ خدمتی، ابوطالب؛ شفیعی، عباس و بهشتی‌نژاد، سید محمود (1392). مدیریت در اسلام. قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
ابطحی، سید حسین و خیراندیش، مهدی (1388). «نگرشی ارزشی از مفهوم خودکنترلی در سازمان». کیهان فرهنگی، 26(276/277)، 277-138.
استراوس، آنسلم؛ جولیت، کوربین (2008). اصول روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی:رویه‌ها و شیوه‌ها. ترجمه بیوک محمدی، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اﻋﺮاﺑﻲ، سید محمد (1387)، ﻛﻨﺘـﺮل اﺳـﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ، داﻧﺸـﻜﺪه ﺣﺴـﺎﺑﺪاری و ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ.
امینی، محمدتقی؛ اکبری، مهدی و خباز، صمد (1393). کنترل استراتژیک (تعاریف، نظریات، مدل‌ها). تهران: نشر پایگاه دانش.
ایران‌نژاد پاریزی، مهدی (1378). روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
رحمان سرشت، حسین و جبارزاده کرباسی، بهرام (1396). «اثر هوشمندی کاری بر کنترل و اقدامات راهبردی در صنعت بیمه». پژوهش‌های مدیریت راهبردی، 23(67)، 37-13.
حاجی‌پور، بهمن؛ عزیزی، شهریار؛ قره­چه، منیژه و محمدی، مصطفی (1396). «الگوی مبنایی تخصیص بهینه منابع بازاریابی: رویکرد داده‌بنیاد». پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی،­ 7 (3)، 74-59.
خاشعی، وحید (1393). «کاوشی بر مختصات مدل کنترل استراتژیک چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور». تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 20(76)، 31-51.
خاکی، غلامرضا (1377). آشنایی مدیریت بهره‌وری (با تجزیه و تحلیل آن در سازمان). تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی سایهنما.
دادﮔﺮان، ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ (1384). «اﻧﻀﺒﺎط و وﺟﺪان ﮐـﺎری در ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﮐـﺎرﮔﺮی». ﻣﺠﻠﻪ ﮐﺎر و ﺟﺎﻣﻌﻪ، 66، 61-48.
دانایی‌فرد، حسن (1386). «پارادایم‌های رقیب در علم سازمان و مدیریت: رویکرد تطبیقی به هستی‌شناسی، شناخت‌شناسی و روش‌شناسی». دانشور رفتار، 14(26)، 104-89.
دانایی‌فرد، حسن؛ اسلامی، آذر (1390). کاربرد استراتژِی پژوهشی نظریة داده‌بنیاد در عمل (ساخت نظریة بی‌تفاوتی سازمانی). تهران: نشر دانشگاه امام صادق (ع).
دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1390). روش‌شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار – اشراقی.
دنهارت، رابرت بی (1380). تئوری سازمان دولتی. (ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد)، تهران: انتشار صفار.
رسول، جان و پلانوکلارک، ویکی (2007). روش‌های پژوهش ترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش، جاوید سرایی (1394). تهران: نشر آبیژ. رابینز، استیون (1397). مبانی رفتار سازمانی. (ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی)، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.
رضاییان، علی (1387). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: نشر سمت.
سجادی، سید علی (1385). «خودکنترلی در نظام کنترل و نظارت اسلامی». فصلنامه معارف اسلامی و حقوق، 23، 16-3.
سنجقی، محمدابراهیم؛ اخوان، پیمان و اجاقی، حامد (1392). «طراحی مدل تعاملی گونه‌های فرهنگ‌سازمانی و فرایندهای مدیریت دانش». فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 5(17)، 42-23.
عباس‌زاده، محمد (1391). «تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی». فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی، 23(45)، 140-123.
علی‌احمدی، علیرضا و مولایی، کاظمی (1383). نقش ارزش‌های اسلامی در فرایند نظارت و کنترل. تهران: نشر تولید دانش.
علوی، سید علی و اعتصامی، سید کاظم (1388). «بررسی عوامل مؤثر بر انگیزۀ توفیق طلبی از دیدگاه آموزه‌های دینی». فصلنامه اندیشه مدیریت، 3(2)، 100-75.
گوشل، سومانترا. لارنج، پیتر. اسکات‌مورتن، مایکل. کنترل استراتژیک (1390). (ترجمۀ سید محمد اعرابی و محمد حکاک)، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
هرگنهان، بی. آر والسون، متیو اچ (2006). مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری. ترجمه علی‌اکبر سیف (1389)، تهران: نشر دوران.
Bryman, A. (1998). Quantity and quality in social research. London: Routledge.
Callaway, S. K. & Jagani, S. B. (2015). “The impact of banks’entrepreneurial orientation on strategic control systems”. American Journalof Business, 30(1), 49-71.
Creswell, J. W. (2009). Research Design:Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousands Oaks, CA: Sage.
Dess, Gergory G., Lumpkin, G.T. & Taylor, Marilyn L. (2004). Strategic management: Text and case. Mc Graw- Hill/Iewin. Boston, Mass; London: McGraw-Hill/​Irwin, c2004.
Duckworth, A. L., Gendler, T. S., & Gross, J. J. (2016). “Situational strategies for self- control. Perspect”. Psychol. Sci. 11, 35–55. doi: 10.1177/1745691615623247.
Ent, M. R., Baumeister, R. F., and Tice, D. M. (2015). Trait self-control and the avoidance of temptation. Pers. Individ. Dif. 74, 12–15. doi: 10.1016/j.paid.2014.09.031.
Galla, B. M., and Duckworth, A. L. (2015). More than resisting temptation: beneficial habits mediate the relationship between self-control and positive life J. Pers. Soc. Psychol. 109, 508–525.
Gillebaart, M. & De Ridder, D. (2017). Positioning self-control in a dual-systems framework. in Routledge International Handbook of Self-Control in Health and Well-Being, eds D. T. D. De Ridder, M. A. Adriaanse, and K. Fujita (New York, NY: Routledge), 35-46.
Gillebaart, Marleen (2018).The ‘Operational’ Definition of Self-Control. Front. Psychol. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01231.
Herdova, M. (2017). Self-control and mechanisms of behavior: Why self-control is not a natural mental kind. Philosophical Psychology, 30(6), 731-762.‏
Hall.Sitkin, S. Cardinal, L. & Bijlsma-Frankema, K. (Eds)(2010).”Organizationalcontrol”. Cambridge University Press, 216-223.
Khan, R. A. & Nazir, S. (2016). “The Influence of Formal and Informal Control on the Performance of IT Projects in Pakistan”. ASBBS Proceedings, 23(1), 299.
Kreutzer, M. Walter, J. & Cardinal, L. B. (2015). “Organizational control as antidote to politics in the pursuit of strategic initiatives”. StrategicManagement Journal, 36(9), 1317-1337.
Malmi, T. & Brown, D. A. (2008). “Management control systems as apackage-Opportunities, challenges and research directions”. Managementaccounting research, 19(4), 287-300.
Musarra, G. Robson, M. J. & Katsikeas, C. S. (2016). “The influence of desire for control on monitoring decisions and performance outcomes in strategic alliances”. Industrial Marketing Management, 55, 10-21.
Pearco J. A. & Robinson, P. S. (2007). “Strategic management, strategic formulation and Implementation. Homewood III Rwin Publishing, 1(1), 62-71.
Simons, R. (1995). “Control in an Age of Empowerment”. Harvard Business Review, 73(2), 80-8.
Stoner, J. A. (1983). Management.NG, Prentic. Englewood­ Cliffs,N.J Prentice-Hall. https://trove.nla.gov.au/work/11449677.
 Thomas, L. & Ambrosini, V. (2015). “Materializing strategy: the role of comprehensiveness and management controls in strategy formation in volatile environments”. British Journal of Management, 26(S1), S105-S124.