با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاداسلامی، شاهرود، ایران.

چکیده

هدف پژوهش ارزیابی عملکرد مراکز نگداری نوجوانان بالای 13 سال در استان های سمنان، گلستان و خراسان شمالی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و کارشناسان مجرب مراکز نگهداری نوجوانان در استان های سمنان، گلستان و خراسان شمالی برای اولویت بندی شاخص های ارزیابی عملکرد است  و نمونه‌ای به حجم 20 نفر انتخاب شدند. همچنین مراکز نگهداری نوجوانان بالای 13 سال این استان ها به عنوان نمونه‌های ارزیابی عملکرد انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. جهت اولویت‌بندی شاخص‌های ارزیابی عملکرد مراکز نگهداری نوجوانان از تکنیک AHP و برای بررسی تطبیقی مراکز منتخب در پژوهش حاضر، از تکنیک ARAS استفاده شد. نتایج مقایسه‌های زوجی انجام شده نشان داد که شاخص وجود نیروی متخصص با وزن 234/0 در رتبه نخست، توانمندسازی و تامین آتیه فرزندان با وزن 221/0 در رتبه دوم، جو و محیط مرکز نگهداری فرزندان با وزن 188/0 در رتبه سوم قرار گرفته است. به همین ترتیب وزن هریک از زیر شاخص‌ها با تکنیک فرایند تحلیل سلسه‌مراتبی مشخص گردید که زیر شاخص تجربه بالای کارکنان با وزن 071/0 در رتبه نخست، مهارت کار با نوجوانان با وزن 065/0 در رتبه دوم و قراردادهای تامین آتیه بیمه در رتبه سوم قرار گرفته است. بر اساس نتایج تکنیک ARAS، مرکز شماره چهار بالاترین عملکرد را به خود اختصاص داد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Performance Evaluation of Child and Adolescent Health Centers in the Welfare Organization by AHP and ARAS Method (Case study: Semnan, Golestan and North Khorasan Provinces)

نویسندگان [English]

  • Hassan Forati 1
  • Aliakbar Jowkar 2
  • Leila Harati 3

1 Assistant Professor, Department of public Management , Payame Noor University,Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate the performance of child and adolescent health centers over 13 years old in Semnan, Golestan and North Khorasan provinces. The present study is applied in terms of purpose, and is descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population of the study is the managers and experts of the child centers in the provinces of Semnan, Golestan and North Khorasan to prioritize the performance evaluation indicators. A sample of 20 individuals was selected. Adolescent care centers over 13 years of age were also selected as performance evaluation samples. A questionnaire was used to collect data. AHP technique was used to prioritize the performance evaluation indicators of adolescent care centers and ARAS technique was used for comparative evaluation of selected centers in this study. The results of paired comparisons showed that the index of specialist force with the weight of 234/0 was in the first rank, the empowerment and future supply of children with a weight of 221/0 in the second rank, the atmosphere and environment of the maintenance center of children with a weight of 0/188 Third place. Similarly, the weight of each of the sub-indicators was characterized by a hierarchical process analysis technique, which was ranked below the high experience of employees with a weight of 0.071, the skill of working with adolescents weighing 0.65 and the future insurance contracts Third is located. Based on the results of the ARAS technique, center number four has the highest performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational performance
  • proper health services
  • children's education
  • attracting popular participation
  • empowerment and future of children
ابراهیمی، کاظم و خاتمی، محمد (1395). بررسی و رتبه‌بندی شاخص‌های ارزیابی عملکرد بانک ملی با استفاده از مدل کارت امتیاز متوازن و AHP فازی با تأکید بر شاخص‌های مالی. همایش پژوهش‌های کاربردی در مدیریت صنعتی، سمنان، 22 اردیبهشت ماه.
حبیبی، آرش،  ایزدیار، صدیقه و سرافرازی، اعظم (1393). تصمیم‌گیریچندمعیارهفازی. رشت: کتیبه گیل.
خبرگزاری ایسنا. 25هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی. دوم اردیبهشت 1396. https:// www. isna.ir
دشتی، علی و افشاری، مهنوش (1394). طراحی خانه کودکان بی‌سرپرست. اولین همایش علمی پژوهشی افق‌های نوین در علوم جغرافیا و برنامه‌ریزی، معماری و شهرسازی، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، تهران، 26 مردادماه.
رجبی ، مسلم؛  بگیان کوله مرز؛ محمدجواد، بختی، مجتبی و  کریمی نژاد، کلثوم (1396). «مقایسه شاخص‌های سلامت روان در کودکان بی‌سرپرست نگهداری شده در مراکز با کودکان سپرده شده نزد اقوام در استان لرستان». نشریهپرستاریکودکان، 4(61)، 36-43.
 رحیمی، غفور (1385). «ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان». مجله تدبیر، شماره 173.
زارعی، وجیهه (1395). «یک مطالعه تئوریکی: اصول و مبانی ارزیابی عملکرد». فصلنامهمطالعاتروانشناسیوعلومتربیتی، 2(1)،106-131.
سازمان بهزیستی (1388). دستورالعمل تخصصی مراقبت و پرورش از کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی. انتشارات سازمان بهزیستی کشور.
سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و بازرگان، عباس (1388). روش‌هایتحقیقدرعلومرفتاری.تهران: آگه.
شفیعی، شهرام؛  کهندل، مهدی؛ منتظرعلیه، مهدی و  رادی نیا، غلامرضا (1393). «شناسایی، وزن دهی و اولویت‌بندی شاخص‌های ارزیابی عملکرد باشگاه‌های ورزشی». دو فصلنامهمدیریتوتوسعۀورزش، 1(3)، 83-98.
کریمی، تورج (1387). «مدل‎های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی». مجله تدبیر، شماره 4.
محسنی تبریزی، علیرضا (1380). «بررسی وضعیت کودکان بی‌سرپرست در ایران». فصلنامه تأمین اجتماعی، 3(2)، 548-526.
منصوری، نبی‌الله و عظیمی حسینی، شبنم (1394). «رتبه‌بندی عملکرد HSE شرکت‌های گاز با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری چند شاخصه». فصلنامه علوموتکنولوژیمحیط‌زیست، 17(2)، 9-20.
مهرگان، محمدرضا (1387). مدل‌هایکمیدرارزیابی عملکردسازمان‌ها DEA. تهران: دانشگاه تهران.
نصرت پناه، سیاووش؛ حصیرچی، امیر و دهقانی، محب علی (1397). «طراحی الگوی ارزیابی عملکرد سازمانی بانک انصار». فصلنامۀپژوهش‌هایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین)ع(، 1(31)، 187-210.
Ayotunde, E. O. (2013). “Evaluation of Support Facilities for Institutionalized Orphans in Nigeria”. International Journal of Current Research, 5(5)1049-1053.
Carrà, E. (2014). “Residential care: an effective response to out-of-home children and young people?” Child Family Social Work, 19(3), 253–262.
Doğan, A. & Anil, I. (2016). “The Comparison of the Individual Performance Levels between Full-time and Part-time Employees: The Role of Job Satisfaction”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235(24) 382-391.
Flaniken, F. & Cintrόn, R. (2011). “The Status of Performance Appraisal at Christian Colleges and Universities: Preliminary Results”. Contemporary Issues in Education Research, January-February. 9(15) 12-58.
Ismail, L. B., Hindawi, H., Awamleh, W.  & Alawamleh, M. (2018). “The key to successful management of child care centres in Jordan”. International Journal of Child Care and Education Policy, 12(3), 1-19.
Lindgreen, A., & Velda, M. (2011). “The effects of performance appraisal on Human resource development”. Journal of human resource management, 148, 250-299.
 Musyoka, F.K. (2016). “Factors Influencing Performance of Orphans and Vulnerable Children Program in Nakuru East Constituency, Nakuru County, Kenya”. A research project report submitted to the school of business in partial fulfillment of the requirements for the degree project planning and management of nairobi university.
Nuru, S. M. (2015). “Management of orphanages and its implication on the educational performance of orphaned learners in kisauni sub-county”. Mombasa County (Kenya) (Doctoral dissertation).
Nwaneri, D.U, & Sadoh A.E. (2016). “Assessment of Facilities and Best Practices in Orphanages in Benin City, South-South Region, Nigeria”. Journal of Community Medicine and Primary Health Care. 28 (2) 69-76.
Siyavora, A. (2010). “Toward a grounded theory on the management of orphanages in South Africa and Zimbabwe”. Ph.D. thesis, Walden University.
Whetten, K. et al. (2009). “A Comparison of the Wellbeing of Orphans and Abandoned Children Ages 6–12 in Institutional and Community-Based Care Settings in 5 Less Wealthy Nations”. PLoS ONE, 4(12), 69-81.