با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت آموزشی، ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

در عصر حاضر دانشگاه‌های ما نیاز به رهبرانی دارند که در شرایط پیچیده بتوانند هم درزمینة مدیریت امور روتین و هم درزمینة انجام فعالیت‌های جدید تعادل برقرار کرده و این رهبران نوظهور همان رهبران دوسو توان هستند. هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی رهبری دوسو توان در دانشگاه‌های دولتی است که با روش داده‌بنیاد گلیزری انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از خبرگان حوزة آموزش عالی است که با روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. مفهوم‌ها و مؤلفه‌های رهبری دوسوتوان (106 مفهوم کلیدی، 25 مقوله اولیه و 7 مقوله ثانویه) از مصاحبه‌ها مشخص و در قالب الگوی مفهومی داده‌بنیاد تدوین شد. براساس یافته‌های پژوهش، مقوله محوری رهبری دوسو توان است. نتایج نشان داد که مؤلفه-های توانمندی‌های فردی شامل (توانایی‌های فردی، مهارت‌های فردی، نگرش، رفتار و انگیزش)، برنامه‌ریزی استراتژیک (هدف‌گذاری، آینده‌نگاری)، اخلاق‌مداری و خدمتگزاری شامل (پایبندی به مهارت‌های اخلاقی، خدمت‌رسانی و پاسخگویی، نظارت مستمر)؛ مدیریت کلان دانشگاه شامل (مدیریت دانش، توسعه و بهبود مستمر دانش، مدیریت مشارکتی، استفاده از قابلیت‌های سرمایه انسانی، مدیریت مالی، توسعه حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی)؛ توسعه همکاری‌های علمی (ارتباط با صنعت، تجاری‌سازی و بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها)؛ بهره‌گیری از فرصت‌ها شامل (توانمندی جذب، مدیریت تسهیلات، شناسایی توانمندی‌ها)؛ هماهنگی و انعطاف‌پذیری شامل (مهارت‌های ارتباطی، مدیریت تعادل، مدیریت طراحی) است. این نتایج در قالب الگوی داده‌بنیاد برای استفاده رؤسای دانشگاه‌ها و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ارائه شده است

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presentation of the Ambidextrous leadership Model of Universities Based on Grounded Theory (Case Study: Tehran State University)

نویسندگان [English]

  • soraya ghorehjili 1
  • mohammadhossein rahmati 2
  • Javad PourKarimi 3

1 Ph.D Candidate, Department of Educational Management, College of Farabi University of Tehran, Qom, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Management and Accounting, College of Farabi University of Tehran, Qom, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Educational Management, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Abstract
At the present age, our universities need leaders who can balance both routine management and new activities in complex sittuations, and these emerging leaders are leadership Model of Universities Based on grounded theory (Case Study: Tehran State University) The main purpose of this research is to design an ambidextrous leadership model in public universities conducted using the Glazier grounded theory method. Data gathering tool was semi-structured interviews with 11 experts in the field of higher education who were selected by theoretical sampling. The ambidextrous leadership concepts and components (106 key concepts, 25 primary and 7 secondary) of the interviews were identified and formulated in the context of the grounded theory conceptual model. According to the research findings, the central category is ambidextrous leadership. The results showed that the components of individual abilities include (individual abilities, individual skills, attitude, behavior and motivation), strategic planning (targeting, foresight), ethics-oriented and service-oriented. (Adherence to ethical skills, service and accountability, continuous supervision); university macro management including (knowledge management, continuous development and improvement of knowledge, participatory management, utilization of human capital capabilities, financial management, professional development Faculty members; Developing scientific collaborations (connecting with industry, commercializing and internationalizing universities); Taking advantage of opportunities including (recruitment capability, management Facilities, identifying capabilities); Coordination and flexibility include (communication skills, balance management, design management). These results are presented in the form of a data base model for the use of university presidents and faculty members.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ambidextrous Leadership
  • GroundedTheory
  • Glazery Approach
اسمریان­نسب، اکبر و غلام­زاده، داریوش (1385). فعالیت نظام­مند در توسعة رهبری با عنایت به رویکرد شایستگی­ها، مجموعه مقالات سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی.
دانایی­فرد، حسن و امامی، سیدمجتبی (1386). تأملی بر نظریه­پردازی داده‌بنیاد: استراتژی­های پژوهش کیفی. فصلنامه اندیشه مدیریت. 1(2)، 69-97.
دانایی­فرد، حسن و مظفری، زینب (1387). «ارتقای روایی و پایایی در پژوهش­های کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژی­های ممیزی پژوهشی». پژوهش­های مدیریت 1(1) ، 131-162.
دروین؛ گراسبرگ، لین و اوکیف، بو وارتلا (1388). بازنگری در ارتباطات: مسائل مربوط به نگاره­ها. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه­ها.
سایر، آندزو (1388). روش در علوم اجتماعی: رویکردی رئالیستی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کرسول، جولیت (1394). پویش کیفی و طرح پژوهش، انتخاب از میان پنج رویکرد روایت­پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده‌بنیاد، قوم نگاری، مطالعه موردی. ویرایش دوم ترجمه حسن دانایی فرد و حسن کاظمی. تهران: انتشارات صفار.
مقیمی، معصومه (1394). طراحی الگوی اخلاق حرفه­ای مدیران آموزشی با رویکرد اسلامی-ایرانی. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
یدالهی­فارسی، جهانگیر؛ زارع، هادی و حجازی، سید رضا (1391). شناسایی مؤلفه­های دوسوتوانی مؤثر بر عملکرد تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 1(63)، 69-90.
 
 
 
Baskarada, S., Watson, J., & Cromarty, J. (2016). “Leadership and organizational ambidexterity”. Journal of Management Development, 35(6), 778-788.
Beatty, K., & Quinn, L. (2010). “Strategic command taking the long view for organizational success”. Leadership in Action, 30(1), 3-7.
Beaudoin, M. F. (2003). Distance education leadership for the new century. Online Journal of Distance Learning Administration, 6(2), 1-4.
Benner, M.J., & Tushman, M.L. (2003). “Exploitation, exploration, and process management: the productivity dilemma revisited”. Academy of Management Review, 28(2), 238-256.
Blake, R. R., Mouton, J. S., & Bidwell, A. C. (1992). Managerial grid. Advanced Management-Office Executive. 1(9), 12-15
Bledow, R., Frese, M., & Mueller, V. (2011). Ambidextrous leadership for innovation: The influence of culture. In Advances in global leadership (pp. 41-69). Emerald Group Publishing Limited.
Bucic, T., Robinson, L., & Ramburuth, P. (2010). “Effects of leadership style on team learning”. Journal of Workplace learning, 22(4), 228-248.
Cannella Jr, A. A. (2001). “Upper echelons: Donald Hambrick on executives
and strategy”. Academy of Management Perspectives, 15(3), 36-42.
Cole, G. A. (2000). Organisational behavior: Theory and practice. Cengage Learning EMEA.
Creswell J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among fiveapproaches. London: sage publications.
Cunha, M. P. E., Fortes, A., Gomes, E., Rego, A., & Rodrigues, F. (2019). “Ambidextrous leadership, paradox and contingency: evidence from Angola”. The International Journal of Human Resource Management30(4), 702-727.‏
Duursema, H. (2013). Strategic Leadership: Moving beyond the leader-follower dyad (No. EPS-2013-279-ORG).
Farjoun, M. (2010). “Beyond dualism: Stability and change as a duality”. Academy of management review, 35(2), 202-225.‏
Finkelstein, S., & Hambrick, D. C., & Cannella, A. A. (1996). Strategicleadership. St. Paul, Minn.: West.
Floyd, S.W., & Lane, P.J. (2000). “Strategizing throughout the organization: managing role conflict in strategic renewal”.Academy of Management Review, 25(1), 154-177.
Gibson, C. B., & Birkinshaw, J. (2004). “The antecedents, consequences, and mediating role of organizational ambidexterity. Academy of management Journal, 47(2), 209-226.
Glasser, B. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Mill Valley, CA: University of California.
Glaser, B. G. (2002). “Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory”. International journal of qualitative methods, 1(2), 23-38.
Glaser, B. G.,, Hon. (2005). “Staying open: the use of theoretical codes in GT”,The Grounded Theory Review, 5(1), 1- 20.
-Glaser, B. G., Holton, J. (2007). “Remodeling grounded theory. Historical social research/Historische sozialforschung”. Supplement 19(32), 47-68.
Hambrick, D. C., & Mason, P. A. (1). The Organization as a Reflection of Its Top Managers. In Academy of Management Proceedings,1(1),12-16.
He, Z. L., & Wong, P. K. (2004). "Exploration vs. exploitation: An empirical test of the ambidexterity hypothesis".Organization science, 15(4), 481-494.
Hendrickson, V. L. (2015). The traits and behaviors of ambidextrous individuals: How exploration and exploitation are intergrated at the individual level. Alliant International University.
Hosmer, L. (1982). "The importance of strategic leadership". Journal of Business Strategy, 3(2), 47-57.
Ireland, R. D., & Hitt, m. a. (1999). Achieving and maintaining strategic competitiveness in the 21st century: the role of strategic leadership.
Jansen, j. j, Vera, d, & Crossan, m. (2009). "Strategic leadership for-exploration and exploitation: the moderating role of environmental dynamism". The leadership quarterly, 20(1), 5-18.
John, A. (2000). "Effective Leadership: how to Develop Leadership Skills". Academy of management executive public, 43-57.
Kaplan,  R.  S., & Norton,  D.  P.  (1992)."The Balanced Scorecard measures that drive performance. Harvard Business Review, 70(1), 71–80.
Kerr, N. M. (2011). Creating a protective picture: A grounded theory of how medical-surgical nurses decide to follow a charting-by-exception policy on a day-to-day, patient-by-patient basis, Doctor of philosophy, the state university of New jersey.
Kirkman, B. L., Chen, G., Farh, J. L., Chen, Z. X., & Lowe, K. B. (2009). "Individual power distance orientation and follower reactions to transformational leaders: A cross-level". cross-cultural examination". Academy of Management Journal, 52(4),744-764.
Krauss, S. I., Frese, M., Friedrich, C., & Unger, J. M. (2005). “Entrepreneurial orientation: a psychological model of success among southern African small business owners”, European Journal of Work and Organizational Psychology, 14(3), 315-344.
Kvale, S. (1996). InterViews An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
March, J. G. (1991). "Exploration and exploitation in organizational learning". Organization science, 2(1), 71-87.
Miron, E., Erez, M., & Naveh, E. (2004). Do personal characteristics and cultural values that promote innovation, quality, and efficiency compete or complement each other? Journal of Organizational Behavior, 25(2), 175–199.
Nohria, N., & Gulati, R. (1996). "Is slack good or bad for innovation?". Academy of management Journal, 39(5), 1245-1264.
Nworie, J. (2012). Applying leadership theories to distance education leadership. Online Journal of Distance Learning Administration, 15(4), 1-17
Nworie, J., Haughton, N., & Oprandi, S. (2012). "Leadership in distance education: Qualities and qualifications sought by higher education institutions". American Journal of Distance Education, 26(3), 180–199.
Pellegrinelli, S., Murray-Webster, R., & Turner, N. (2015). "Facilitating organizational ambidexterity through the complementary use of projects and programs". International Journal of Project Management, 33(1), 153-164.
Piórkowska, k. (2016). Creativity, Ambidextrous Leadership and Innovative Performance: A Multi-Level Conceptual Framework. Conference: The 27th International Business Information Management Association Conference.
Portugal, L. M. (2006). Emerging leadership roles in distance education: Current state of affairs and forecasting future trends. Online Journal of Distance Learning Administration, 9(3), 1-25
Probst, G., Raisch, S., & Tushman, M. L. (2011). "Ambidextrous leadership: Emerging challenges for business and HR leaders." Organizational Dynamics,40(4), 326-334.
Raisch, S., & Birkinshaw, J. (2008). "Organizational ambidexterity: antecedents, outcomes, and moderators". Journal of Management, 34 (3), 375-409.
Raisch, S., Birkinshaw, J., Probst, G., & Tushman, M. L. (2009). "Organizational ambidexterity: Balancing exploitation and exploration for sustained performance". Organization science, 20(4), 685-695.
Ramsden, P. (2003). Learning to teach in higher education. Routledge.
Rosing, K., Frese, M., & Bausch, A. (2011). "Explaining the heterogeneity of the leadership-innovation relationship: Ambidextrous leadership". The Leadership Quarterly, 22(5), 956-974.
Rowe, W. G. (2001). "Creating wealth in organizations: The role of strategic leadership". The Academy of Management Executive, 15(1), 81-94.
Rowe, A. J. (1989). Strategic management: A methodological approach. Addison Wesley Publishing Company.
Rowley, D. J. (1997).Strategic Change in Colleges and Universities: Planning to Survive and Prosper. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. Jossey-Bass Inc., 350 Sansome St., San Francisco, CA 94104.
Schermerhorn, J., Hunt, J., & Osborn, R. (2008). Organizationalbehavior. 10th Edition. John Wiley & Sons Inc.
Schindler, A. (2015). Ambidextrous Leadership: the role of flexibly switching between opening and closing leadership behaviors for team innovative outcome in the case of management consultancies (Master's thesis, University of Twente).
Senge, P. (1990). Peter Senge and the learning organization. Rcuperado de.
Shrivastava, P. (1983). “A typology of organizational learning systems”, Journal of Management Studies, 20)1(, 7-28.
Simonson, M. R., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2009). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (4th ed). Boston, MA: Allyn & Bacon.
Sternberg, R. J., & Lubart, T.I. (1991). ‘An invest ment theory of creativity and its development,’ HumanDevelopment, 34 (1), 1-31.
Tuan Luu, T. (2017). "Ambidextrous leadership, entrepreneurial orientation, and operational performance: Organizational social capital as a moderator". Leadership & Organization Development Journal, 38(2), 229-253.
Tung, F. C. (2016). "Does transformational, ambidextrous, transactional leadership promote employee creativity? Mediating effects of empowerment and promotion focus". International Journal of Manpower, 37(8), 1250-1263.
Vera, D., & Crossan, M. (2004). “Strategic leadership and organizational learning”, Academy of Management Review, 29)2(, 222-240.
Zacher, H., & Rosing, K. (2015). "Ambidextrous leadership and team innovation". Leadership & Organization Development Journal, 36(1), 54-68.