با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه مازندران، ساری، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

3 کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی عمومی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

4 مدرس، گروه روان‌شناسی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران.

چکیده

با توجه به وابستگی سازمان‌ها به نیروی کار و با توجه به این حقیقت که گزینش کارکنان بیشتر از راه آزمون­های علمی انجام می‌شود، نبودن توجه به ویژگی‌های شخصیتی کارکنان، به­ ضعف بنیادین سازمان‌ها تبدیل ‌شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی کارمندان در پیشبرد اهداف سازمان‌ها، مردم‌داری است. مردم‌داری مؤلفه‌های گوناگونی دارد که ضروری است، ابزار استاندارد لازم برای بررسی این ابعاد در دسترس سازمان‌ها و مؤسسات قرار گیرد. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی آزمون مردم‌داری در کارکنان بانک مسکن بود. برای دستیابی به این هدف آزمونی با 22 گویه ساخته شد. برای شناسایی مشکلات، این آزمون به گروهی از روان­شناسان و متخصصان داده شد که پس از ارزیابی داده­ها، دو گویة ضعیف آزمون حذف شدند. سپس آزمون به‌طور آزمایشی بر روی 50 نفر اجرا و برخی از گویه­ها تغییر یافتند و آزمون پایانی ساخته شد. نوع پژوهش توصیفی – پیمایشی و آزمودنی­های پایانی 1176 نفر از کارمندان بانک مسکن کشور بودند که 200 نفر از آن‌ها علاوه‌بر آزمون مردم‌داری به آزمون ملاکی خدمت‌رسانی (رشید، 1391) نیز پاسخ دادند. یافته­ها نشان دادند که آزمون مردم‌داری ساخته ‌شده سه عامل مسئولیت‌پذیری، همدلی و برون‌گرایی را می­سنجد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 85/0 به دست آمد. همچنین این آزمون همبستگی بالایی با آزمون خدمت‌رسانی نشان داد (76/0). با توجه به میزان پایایی و روایی به ‌دست ‌آمده پرسشنامة اندازه­گیری مردم‌داری ابزاری مناسب به شمار می­رود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Constructing and Standardizing People-Orientation Test and its Relationship with Service-Orientation in Employees of Maskan Bank

نویسندگان [English]

  • khosro rashid 1
  • kambiz karimi 2
  • maede ataei 3
  • Galavizh Alizadeh 4

1 Associate Professor, Department of Psychology, University of Mazandaran, Sari, Iran

2 Ph.D Candidate, Department of Educational Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.

3 MSc, Department of Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.

4 lecture, Department of Psychology, Boukan branch, Islamic Azad University, Boukan, Iran.

چکیده [English]

Given the dependence of the organizations to the workforces and because most of the hiring process is performed through knowledge-based exams, the lack of focus on personality characteristics in hiring personnel has turned to a fundamental weakness in organizations. One of the most important personality traits of employees in organizations is people-orientation. People-orientation has several components which makes it necessary for organizations and institution's hiring system to construct standard tests to measure it. So, the purpose of this study was to construct and standardize the people-orientation test for employees of Maskan Bank. To achieve this goal, a questionnaire with 22 items was constructed. To identify problems, the test was validated by a group of psychologists and specialists, and after evaluating the data, two weak items were deleted. Then the test was piloted on 50 subjects and some of the items were changed, and the final test was prepared. The research was a descriptive survey study and the final subjects were 1176 employees of the Maskan Bank all around Iran, 200 of whom completed the standardized Service-Orientation Test (Rashid, 2012). The findings showed that the constructed people-orientation questionnaire measures three factors: responsibility, empathy, and extraversion. The reliability of the questionnaire by the use of Cronbach's alpha method was 0.85. Also, the questionnaire had a high correlation with Service-Orientation test (0.76). According to the reliability and validity of the questionnaire, it can be said that it is a good tool for assessing people-orientation in employees.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: People-Orientation
  • Standardization
  • Service-Orientation Test
  • Maskan Bank
اسماعیلی، رفیع الدین و یوسف‌زاده، حسن (۱۳۹۱). «اصل مردم‌داری در مدیریت اسلامی و معیارهای آن». نشریه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، ۱(۴)، 145-131.
پاشا، غلامرضا و خدادادی اندریه، فریده (1387). «رابطه­ بین ویژگی‌های شخصیتی و ویژگی‌های شغلی کارکنان با تعهد سازمانی آن‌ها درکارکنان سازمان آب و برق». فصلنامهیافته­های نو در روانشناسی، 2(6)، 65- 54.
حجت نمامی، فتح الله (1392). اثرات بررسی نقش تعدیل کنندگی رضایتمندی در ارتباط بین مشتری مداری و وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: بانک صادرات استان گیلان). پایان نامه کارشناسی ارشد، گیلان.
دلاور، علی (1374). مقدمه ای بر نظریه های اندازه گیری. تهران: انتشارات سمت.
رشید، خسرو (1391). «ساخت و هنجاریابی آزمون های روان شناختی شغلی ویژه کارکنان بانک مسکن». پژوهش چاپ نشده به سفارش اداره پژوهش بانک مسکن.
ریو، جان مارشال (2005). انگیزش و هیجان. ترجمه­ یحیى سید محمدى (1385). تهران: نشر ویرایش.
فردوسی، محمد حسن؛ مرعشیان، فاطمه و طالب­پور، مهدی (1391). «رابطه­ ویژگی‌های شخصیتی و تعهد سازمانی با سلامت سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان». مطالعات مدیریت ورزشی، 15، 188-173.
طوطیان اصفهانی، محمد و انصاری، آذرنوش (1395). «سنجش تأثیر مشتری محوری، مسئولیت اجتماعی شرکت و کیفیت درک شده، بر رضایت مشتری (مورد مطالعه: بانک پاسارگاد)». تحقیقات بازاریابی نوین، 6(1)، 200-179.
نعامی، عبدالزهرا (1384). بررسی سبکهای رهبری و خشنودی شغلیدرکارکنان شرکت فولاد خوزستان. پایان نامه دکتری، رشته روان شناسی شهید چمران اهواز.
هومن، حیدرعلی (1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: سمت.
Ajmal, M. M., Khan, M., Hussain, M., & Helo, P. (2017). “Conceptualizing and incorporating social sustainability in the business world”. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 25(4), 327–339.
Alge, B. J., Gresham, M. T., Heneman, R. L., Fox, J., & McMasters, R. (2002). “Measuring customer service orientation using a measure of interpersonal skills: a preliminary test in a public service organization”. Journal of Business and Psychology, 16(3), 467-476.
Al Shuhoomi, Y. M. S., & Khan, S. (2019). “The Impact of Demographic Factors and Big Five Factor of Personality on Job Satisfaction”. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 4(12), 960-967.
Bar-on, R. (2004). Emotional and social intelligence: insights from the emotional quotients inventory.Inr.bar-onj.d.a.parke (Eds.), The handbook of emotional intelligence (pp.363-388).San Francisco: Jossey-Bass.
Fitzgibbon, C., & White, L. (2005). “The Role of Attitudinal Loyalty in the Development of Customer Relationship Management Strategy within Service Firms”. Journal of Financial Services Marketing, 9(3), 214-230.
Gamage, D. (2005). “School-based management leads to shared responsibility and quality in education”. Curriculum and Teaching, 20(1), 61-77.
Gentry, W. A., Weber, T. J., & Sadri, G. (2007). Empathy in the Workplace: A tool for effective leadership. A Center for Creative Leadership White Paper. Retrieved from http://www. ccl. org/leadership/pdf/research/EmpathyInTheWorkplace. Pdf.
Hajjat, M. (2002). “Customer orientation: construction and validation of the customer scale”. Marketing Intelligence & Planning, 20(7), 428–441
Haren, E. G., & Mitchell, C. W. (2003). “Relationships between the five-factor personality model and coping styles”. Journal of Psychology & Education, 40, 38-49.
Hogan, J., & Holland, B. (2003). “Using theory to evaluate personality and job-performance relations: A socio analytic perspective”. Journal of applied psychology, 88(1), 100- 112.
Judge, T. A., & Bono, J. E. (2000). “Five-factor model of personality and transformational leadership”. Journal of applied psychology, 85(5), 751.
Jung, H. S. & Yoon, H. H. (2016). “Why is the employees’ emotional intelligence important? The effects of EI on stress-coping styles and job satisfaction in the hospitality industry”. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(8), 1649-1675.
Kelley, S. W. (1992). “Developing customer orientation among service employees”. Journal of the Academy of Marketing Science, 20(1), 27-36.
Kim, K., Cundiff, N. L., Choi, S. B. (2015). “Emotional Intelligence and Negotiation Outcomes: Mediating Effects of Rapport, Negotiation Strategy, and Judgment Accuracy”. Group Decis Negot, 24, 477–493.
Lee, C. M. J., Che-Ha, N., & Alwi, S. F. S. (2020). “Service customer orientation and social sustainability: The case of small-medium enterprises”. Journal of Business Research, in press.
Liao, H., & Chuang, A. (2004). “A multilevel Investigation of Factors Influencing Employee Service Performance and Customer Outcomes”. Academy of Management Journal, 47(1), 41-58.
Lytle, R. S., & Timmerman, J. E. (2006). “Service Orientation and Performance: An Organizational Perspective”. Journal of Services Marketing, 20(2), 136-147.
Naghi Amiri, A., Rezaie, N., Taheri Nejad, F., & Malek Pour, H. (2012). “Study of Relationship between Big-5 Personality Model and organizational commitment”.Journal of Ideal Type of Management, 1(2), 35-48.
Ogilvie, J. R., & Carsky, M. L. (2002). “Building Emotional Intelligence in Negotiations. International”. Journal of Conflict Management, 13(4), 381-400.
Pradhan, R. K., Pattnaik, R., Jena, L. K. (2016). “Does emotional intelligence contribute to contentment? Exploring the association between work-life balance and job satisfaction”. Int. J. of Work Organization and Emotion, 7(3), 180-197.
Ramachandran, Y., Peter, J., Jordan P. J., Troth, A. C., Lawrence, S. A. (2011). “Emotional Intelligence, Emotional Labour and Organizational Citizenship Behavior in service environments”. International Journal of Work Organization and Emotion (IJWOE), 4(2), 136-157.
Rohm, R. A. (2010). A Powerful Way to Understand People .An introduction of the DISC concept. Personality Insights Inc. Page 1 of 5.
Rosario, K. J. (2004). Quick Identification of Social Style, Aptitudes, and Motivation. Bangalore: India.
Ryan, D., & Zimmerman. (2008). “Understanding the impact of personality traits on individual's turnover decisions: a meta-analytic past model”.Journal of personal psychology, 61(2), 309-348.
Seibert, S. E., & Kraimer, M. L. (2001). “The five-factor model of personality and career success”. Journal of vocational behavior, 58(1), 1-21.
Tatlah, I. A., Nizami, R., & Siddiqui, K. A. (2012). “Influence of personality traits on leadership styles: A secondary level study”. Romanian Journal for Multidimensional Education, 4(3), 163-174.
Tavakol, S., Dennick, R., & Tavakol, M. (2011). “Empathy in UK medical students: differences by gender, medical year and specialty interest”. Education for Primary Care, 22(5), 297-303.
Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S., & Peterson, S. J. (2008). “Authentic leadership: Development and validation of a theory-based measure”. Journal of Management, 34, 89–126.
Zhang, D. D., & Bruning, E. (2011). “Personal characteristics and strategic orientation: entrepreneurs in Canadian manufacturing companies”. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 17, 82-103.