با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشجویی دکتری، گروه مدیریت رسانه، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

امروزه در همه سازمان‌ها، مهم‌ترین رکنی که در رسیدن به اهداف سازمان تأثیر می‌گذارد، مدیریت است. مدیر در سازمان به‌عنوان نماینده رسمی، به‌منظور برقراری هماهنگی و افزایش اثربخشی در رأس امور قرار می‌گیرد. لذا، یکی از عواملی که برای مدیران بسیار ضروری و حیاتی است، وجود شایستگی‌های مدیریتی است و یکی از حوزه‌های که نیازمند مدیران شایسته است، صنایع خلاق است. هدف پژوهش حاضر ارائه طراحی مدل شایستگی مدیران صنایع خلاق در خبر تلویزیون است. روش پژوهش مورد استفاده کیفی و از نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران و خبرگان فعال در حوزه صنایع خلاق و مخصوصاً بخش خبر تلویزیون بود. نمونه‌گیری در پژوهش حاضر به صورت نظری انجام گرفت که تعداد 11 نفر از مدیران و خبرگان با استفاده از این روش انتخاب گردیدند. در این تحقیق از ابزار مصاحبه برای جمع‌آوری دیدگاه‌های مدیران و متخصصان حوزه صنایع خلاق استفاده شده است. ابزار پژوهش شامل مصاحبة بدون ساختار و باز بود. نتایج به دست آمده به صورت کلی نشان داد که شایستگی‌های موردنیاز مدیران صنایع خلاق در خبر تلویزیون شامل چهار مقوله کلی شایستگی‌های مدیریتی، شایستگی‌های کاربردی، شایستگی‌های فردی و شایستگی‌های تخصصی می‌شود که شایستگی‌های کاربردی خود شامل چهار زیر مقوله (آگاهی به عوامل محیط دور و نزدیک، دانش تخصصی و حرفه‌ای، دانش مکمل، تجربه و حسن شهرت) است. شایستگی‌های فردی شامل چهار زیر مقوله (شجاعت و جسارت، هوش هیجانی بالا، رفتار سازمانی مثبت‌گرا، خویشتن‌شناسی) است. شایستگی‌های مدیریتی شامل سه زیر مقوله (مهارت‌های فنی و اجرایی، مهارت‌های انسانی و ارتباطی، مهارت‌های ذهنی و فکری) است و شایستگی‌های تخصصی نیز شامل دو زیر مقوله (خبرشناسی و مخاطب‌شناسی) است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Competency Model for Creative Industry Managers (Case Study: News of Islamic Republic of Iran TV)

نویسندگان [English]

  • leila monazah 1
  • Sayed Mahdi Sharifi 2
  • Fereshteh Amin Amin 3
  • taher roshandel 4

1 Ph.D Candidate, Department of Media Management, Campus Alborz Univesity of Tehran, Iran.

2 Assistant professor, Department of Business Management, University of Tehran, Iran.

3 Assistant professor, Department of Business Management, University of Tehran, Tehran, Iran.

4 Professor, Department of Business Management, University of Tehran, Iran.

چکیده [English]

Today, The manager is placed at the head of it as the official representative of the organization, in order to coordinate and increase effectiveness. Therefore, one of the factors that is critical for managers is the existence of managerial competencies, and one of the areas that requires competent managers is creative industries. Because this field, due to its new and begging, tends to have more decent management to achieve its goals. Therefore, designing a merit model for creative industries managers is very important. purpose of this study is to present the design of a competency model for managers of creative industries in TV news. The nature of the present research is applicable, The research methodology is qualitative. The statistical population of the study consisted of managers and experts working in the field of creative industries, in particular in the TV news section. Sampling in the present study was conducted Theoretical, with 11 managers and experts selected using this method. In this research, the tool of interview was used to collect views of managers and professionals in the field of creative industries. results showed that the competencies required by creative industries managers in TV news include four categories of experiential and knowledge, managerial, individual and news literacy. Each of these competencies has the following categories. Regarding the findings, can be said that TV news managers should have the competencies to be successful, the more managers in this field have the most competencies, the organization is better off achieving its goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competency
  • Managers Competency
  • Creative Industries
  • News of the Islamic Republic of Iran TV
ابیلی، خدایار؛ نیکخواه، زهرا و منیره، صالح‌نیا (1393). «مدل شایستگی فروشندگان بیمه برای تحقق مدیریت مبتنی بر شایستگی». پژوهشنامه بیمه، 29(3)، 124-95.
احمدی، حمید و بیگدلی، زاهد (1394). «بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به رسانه‌های ارتباط‌جمعی بر اساس نظریه‌های ارتباطی رسانه‌ها». فصلنامهمدیریتاطلاعاتودانششناسی، 2 (1)، 27-13.
اکرامی، حمید و هوشیار، وجیهه (1395). شناسایی و تبیین شایستگی‌های مدیران مدارس متوسطه (مورد مطالعه: مدارس متوسطه ناحیه 4 مشهد). فصلنامه خانواده و پژوهش، 32، 31-7.
امیرخانی، زیبا؛ فرهنگی، علی‌اکبر و مظفری، افسانه (1394). «طراحی مدل شایستگی مدیریت رسانه‌ای». فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، 10، 30-21.
ایمانی، عبدالمجید و قدرتی، سمانه (1395). «مدل مفهومی شایستگی مدیران منابع انسانی در چارچوب نظام ارزشی اسلام». پژوهش‌های مدیریت عمومی، 9 (33)، 221-191.
بروجردی، مهدخت؛ فرقانی، محمدمهدی و رنجبر، محبوبه (1395). «الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی با بهره‌مندی از رویکردهای نظری علم مدیریت و ارتباطات». فصلنامهمطالعاتمیان‌رشته‌ایدرعلومانسانی، 9 (1)، 146-129.
پورعابدی، محمدرضا؛ ضرابی، وحید؛ سجادی، حنان و رضی، زهرا (1395). «طراحی مدل شایستگی چندبعدی مدیران و کارکنان». فصلنامه مدیریت منابع انسانی، 8 (2)، 52-27.
توکلی، مرتضی و شاهزایی، عبدالمجید (1396). «تحلیل تأثیر قدرت رسانه‌ها بر سبک زندگی روستاییان مرزنشین (زهک) سیستان». فصلنامه مطالعات قدرت نرم، 7 (16)، 229-208.
جمشیدی، حمزه؛ زارعی ‌متین، حسن؛ بابایی، محمدعلی و جندقی، غلامرضا (1395). «طراحی الگوی توسعه شایستگی‌های رهبری در سازمان‌های خدمات شهری». مطالعات مدیریت راهبردی، 26، 100-73.
جهانشاهی، امید (1395). «رسانه‌های اجتماعی و استراتژی‌های نوظهور رسانه‌های جریان اصلی با تأکید بر تلویزیون». فصلنامه رسانه، 26 (4)، 47-33.
چیت‌ساز، احسان؛ ذوالفقارزاده، محمدمهدی و غیاثی، سعید (1391). «تدوین الگوی شایستگی‌های محوری مدیران فرهنگی – اجتماعی دانشگاه‌ها در ایران اسلامی». فصلنامه مدیریت دانشگاه اسلامی، 1 (2)، 48-27.
حسین‌پور، داود و کرمانشاهی، شقایق (1395). «طراحی الگوی سازمان شایسته محور، با تأکید بر مدیریت راهبردی شایستگی». فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 4 (4)، 38-11.
خراسانی، اباصلت؛ زاهدی، حسین و کمیزی، اکبر (1393). «طراحی و تدوین مدل شایستگی مدیریت بر کسب‌وکار». فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 1(3)، 21-1.
دادگران، سید محمد و اعتماد مقدم، مجتبی (1395). «شناسایی خلاقیت و شایستگی‌های محوری مدیران روزنامه‌های خصوصی». فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6 (1)، 196-175.
رحمان‌زاده، سید علی (1395). «عوامل سازمانی مؤثر بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در سازمان صداوسیما». فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6 (3)، 34-1.
رعنایی، حبیب‌اله؛ سلطانی، مریم و یزدانی، حمیدرضا (1391). «شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی مدیران: تحلیل محتوای مدل‌های شایستگی مدیران». نشریه مطالعات منابع انسانی، 1(3)، 50-27.
روشندل، طاهر و جعفری، سید جواد (1394). «ارائه مدل شایستگی نیروی انسانی در سازمان‌های خبری: مطالعه موردی». فصلنامه فرایند مدیریت توسعه، 28(3)، 62-47.
زارعی ‌متین، حسن؛ رحمتی، محمدحسین؛ موسوی، محمدمهدی و ودادی، احمد (1393). «طراحی مدل شایستگی مدیران در سازمان‌های فرهنگی کشور». فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 2 (8)، 36-19.
سپهرنیا، رزیتا؛ دلاور، علی و صالحی، سید رضا (1391). «بررسی جایگاه صنایع فرهنگی خلاق و رابطه آن با ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران». فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(1)، 161-139.
سپهوند، رضا و شریعت‌نژاد، علی (1393). «بررسی تأثیر شایستگی مدیریتی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه‌های خرم‌آباد». فصلنامه مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 12(3)، 528-505.
سیاوشی، الناز؛ جوریان، نجمه و سیاوشی، بهناز (1396). «آسیب‌شناسی صنایع خلاق با رویکرد نوآوری کاربر محور». فصلنامه رشد فناوری، 13(50)، 10-1.
سید نقوی، میرعلی و کاهه، مریم (1393). «نقش رهبری اصیل در بهبود سطح خلاقیت و اشتیاق به کار کارکنان». مدیریت بهبود و تحول، 23(76)، 27-1.
شاه‌طالبی، سمیه؛ لیاقت‌دار، محمدجواد و شریفیان، فریدون (1395). «شایستگی‌های مهارتی دانش‌آموختگان دکتری برنامه درسی ایران؛ بررسی دیدگاه صاحب‌نظران و متخصصان برنامه درسی». پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 13(2)، 37-21.
شمس، غلامرضا؛ خراسان و عباسی، حامد (1393). «تدوین مؤلفه‌های شایستگی مدیران گروه‌های آموزشی: مطالعه کیفی». فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 3(2)، 64-37.
صلواتیان، سیاوش و منصوری، حامد (1395). «پیشنهاد الگوی مفهومی مدیریت خلاقیت و نوآوری در تولید محتوای تلویزیونی برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6 (3)، 76-35.
طبیبی، جمال‌الدین؛ فتحی، محمد؛ ریاحی، لیلا و یوسفی‌نژادی، ترانه (1389). «ارتباط شایستگی مدیران و کارایی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران». فصلنامه طب و تزکیه، 77، 24-17.
عارف، هادی و مرادی، سید عباس (1396). «شفاف‌سازی مفهوم «شایستگی» در مدیریت منابع انسانی با رویکرد تحلیل مفهومی». مدیریتسازمان‌هایدولتی، 5(2)، 30-13.
عزت‌زاده، مستوره؛ ربیعی، علی؛ فرهنگی، علی‌اکبر و سلطانی‌فر، محمد (1394). «شناسایی و رتبه‌بندی میزان موفقیت شبکه‌های اجتماعی در ایفای نقش‌های آموزشی از نظر نخبگان رسانه». راهبردهای اجتماعی فرهنگی، 5(17)، 111-95.
عسگری، ناصر؛ نیکوکار، غلامحسین؛ صفری، حسین و غلامی، مهردا. (1394). «الگوی شایستگی‌های مدیران دولتی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند چشم‌انداز 1404». فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 4(1)، 38-23.
قاسمی، حمید؛ هنری، حبیب؛ رضایی، مرتضی و مؤمنی‌فر، فهیمه (1396). «اعتباریابی ابزار تعیین شایستگی‌های محوری جهت انتصاب رؤسای فدراسیون‌های ورزشی کشور». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 5(4)، 60-51.
قرآنی، سید فرامرز و کریمی طاهر، رسول (1390). «تصمیم‌گیری برای انتخاب مدیران با اولویت‌بندی فازی بر اساس مدل شایستگی». فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 1(1)، 68-41.
قلعه‌نوعی، محمود و خان‌محمدی، مرجان (1394). «بازآفرینی شهری از طریق تبیین محله‌های فرهنگی برای حضور در صنایع خلاق». فصلنامه شهر پایدار، 2(1)، 77-49.
کرمانی، بهناز؛ درویش، حسن؛ سرلک، محمدعلی و کولیوند، پیر حسین (1395). «رابط شایستگی‌های رهبری مدیران و کادر اجرایی با عملکرد بیمارستان‌ها». فصلنامه بیمارستان، 15(4)، 126-115.
کرمی، مرتضی؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ خشنودی‌فر، هاجر (1391). «نیازسنجی آموزشی مدیران شرکت برق منطقه‌ای مازندران مبتنی بر الگوی شایستگی». دو فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 1(2)، 187-163.
گودرزوند، مهرداد و طاهری، الهه (1391). «بررسی جایگاه آموزش مدیریت در مهندسی با هدف پرورش مدیران بر مبنای شایستگی». فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 14(53)، 18-1.
اللهیاری، رحمت‌اله؛ ابوالقاسمی، محمود؛ قهرمانی، محمد و خراسانی، اباصلت (1394). «طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های دولتی ایران». فصلنامه توسعه کارآفرینی، 8(4)، 748-729.
محمدی، مرتضی؛ اسمعیلی، محمدرضا و سجادی، سید حمید (1395). «شناسایی و تعیین شایستگی‌های موردنیاز مدیران ورزشی ناجا و ارائه الگو». فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 4(3)، 28-1.
محمودی، امیرحسین؛ عابدی، اکرم و حیدری، یونس (1391). «بررسی شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی». فصلنامه فرایند مدیریت توسعه، 25(1)، 92-69.
محمودی، سید محمد؛ زارعی ‌متین، حسن و بحیرایی، صدیقه (1391). «شناسایی و تبیین شایستگی‌های مدیران دانشگاه». فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(1)، 143-114.
مدهوشی، مهرداد؛ محمدی، مهدی و شاملی، مهدی (1395). «تحلیل اهمیت عملکرد از منظر عوامل کلیدی موفقیت در صنایع خلاق». فصلنامه سیاست علم و فناوری، 8(1)، 78-61.
مقیمی، بهزاد و ایازی، علی (1395). «رابطه کاربرد فناوری اطلاعات و سایر عوامل مؤثر بر صنایع تولیدی خلاق و نوآور». فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 4(15)، 170-149.
مهدی‌زاده، محمد؛ ذکایی، محمدسعید؛ فرقانی، محمدمهدی و علیزاده، عبدالرحمن (1394). «رمزگذاری و رمزگشایی خبر تلویزیونی؛ مقایسه اخبار تلویزیون ج.ا.ا. و بی‌بی‌سی فارسی». فصلنامه رادیو تلویزیون، 11(26)، 196-171.
هرمزی‌زاده، محمدعلی و پاکزاد، احمد. (1395). «نقش اخبار خارجی تلویزیون در شکل‌دهی به تصویر ذهنی مخاطبان از جهان خارج». فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه، 5(18)، 60-41.
یحیی‌زاده‌فر، محمود؛ شبابی، هومن و علیزاده، محسن (1395). «نقش سیاست‌گذاری نوآوری در جذب شرکت‌ها به صنایع خلاق: بررسی حوزه خاورمیانه و مقایسه آن با سایر کشورهای منتخب». فصلنامه سیاست علم و فناوری، 8(2)، 31-17.
Abdullah, A. H. & Sentosa, I. (2012). "Human resource competency models: hanging evolutionary trends". Interdisciplinary Journal of Research in Business,  1(11), 11- 25.
Blaskova, M., Blasko, R. & Kucharcikova, A. (2014). "Competences and Competence Model of University Teachers". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159, 457-467.
Chong, E. (2011). "Managerial competencies and career advancement: A comparative study of managers in two countries". Journal of business research, 1-9.
Chong, E. (2013). "Managerial competencies and career advancement: A comparative study of managers in two countries". Journal of Business Research; 66, 345-353.
Cohen, D. J. (2015). "HR past, present and future: A call for consistent practices and a focus on competencies". Human Resource Management Revie, 25, 205-215.
Colomo-Palacios, R., Casado-Lumbreras, C., Soto-Acosta, P., Garcia-Penalvo, F. J. & Tovar-Caro, E. (2013). "Competence gaps in software personnel: A multi-organizational study". Computers in Human Behavior, 29, 456-461.
Daniel, P. R., Daniel, P., Cristian, D., Irina, S. & Daniela-Rodica, S. (2015). "Structural Changes in The Entrepreneurial Profile of The Creative Industries in Romania". Procedia Economics and Finance, 23, 1147-1151.
Dreesmann, M., Guner, H. & Schmidt, A. (2014). "Creative Industries: a new sphere of activities for the University of the Arts? Aspirations, challenges and restraints of creative industries in the context of management education". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110, 587- 594.
Idris, N., Hong, T. S. & Abu Mansor, N. N. (2012). "A qualitative inquiry of women managers’ competence Acquisition". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 40, 395-403.
Kamprath, M. & Mietzner, D. (2015). "The impact of sectoral changes on individual competences: A reflective scenario-based approach in the creative industries". Technological Forecasting and Social Change, 95, 252-275.
Kiffer, S. & Tchibozo, G. (2013). "Developing the teaching competences of novice faculty members: A review of international literature". Policy Futures in Education, 11(3), 277-289.
Lau, K. W. & Lau, K. W. (2016). "Understanding creativity competency for organizational learning: A study of employees’ assumptions on creativity competency in creative industry". Journal of Management Development, 35(10), 1198-1218.
Liikamaa, K. (2015). "Developing a project manager’s competencies: A collective view of the most important competencies". Procedia Manufacturin, 3, 681-687.
Maryunani, S. R. & Mirzanti, I. R. (2015). "The Development of Entrepreneurship in Creative Industries with Reference to Bandung as a Creative City". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 169, 387-394.
Mesarosova, M. & Mesaros, P. (2012). "Learning to learn competency and its relationship to cognitive competencies of university students". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 4273-4278.
Miterev, M. Engwall, M. & Jerbrant, A. (2016). "Exploring program management competences for various program types". International Journal of Project Management; 34, 545-557.
Ottavia, B. (2014). "Taiwanese business angels’ investment in the core creative Industries". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109, 567-571.
Pillay, R. (2008). "Defining competencies for hospital management A comparative analysis of the public and private sectors". Leadership in Health Services, 21(2), 99-110.
Rahimic, Z., Resic, E. & Kozo, A. (2012). "Determining the Level of Management Competences in the Process of Employee Motivation". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 41, 535-543.
Riduan, A. M. (2014). "Leadership Qualities and Management Competencies for Polytechnic Students". Research on Humanities and Social Sciences, 4(16), 34-38.
Robinson, R. N. S. & Beesley, L.G. (2010). "Linkages between creativity and intention to quit: An occupational study of chefs". Tourism Management, 31, 765-776.
Sajgalikova, H. Bajzikova, L., Polakova, M. & Wojcak, E. (2012). "Revisiting New Managerial Competences: Is There Enough Motivation to Apply Them?". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58, 944-952.
Shyan, H. J., Hsuan, H., Chih-Hsing, L., Lin, L. & Chang-Yen, T. (2011). "Competency analysis of top managers in the Taiwanese hotel industry". International Journal of Hospitality Management, 30, 1044-1054.
Sipikal, M. & Madudova, E. (2015). "Education As Tool For The Development Of Creative Industries In Slovakia". Unauthenticated Download Date, 1-10.
Stevens, G. W. (2012). "A Critical Review of the Science and Practice of Competency Modeling". Human Resource Development Review; 12 (1), 86–107.
Sun, L. Y., Zhang, Z., Qi, J. & Chen, Z. X. (2012). "Empowerment and creativity: A cross-level investigation". Leadership Quarterly, 23, 55-65.
Tomastika, M. Strohmandlb, J & Cechc, P. (2015). "Managerial competency of crisis managers". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 3964-3969.
Townsend, L. Wallace, C. Fairhurst, G & Anderson, A. (2016). "Broadband and the creative industries in rural Scotland". Journal of Rural Studies, 1-8.
Utami, R. M. & Lantu, D. C. (2014). "Development Competitiveness Model for Small-Medium Enterprises among the Creative Industry in Bandung". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 115, 305-323.
Vesela, D. & Klimova, K. (2015). "Creative Industries And The Place Of The Arts In University Interpreting-Translation Programmes". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 580-583.
Vesela, D. & Klimova, K. (2013). "Supporting Creative Industries with Innovative University Study Programmes". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152-156.
Wesselink, R., Blok, V., van Leur, S. & Lans, T. (2016). "Individual competencies for managers engaged in corporate sustainable management practices". Journal of Cleaner Production, 106, 497-506.
Wong, C.Y. & Gao, R. (2008). Creative Industry in UK, Japan and China: A supply chain management perspective (No. 2008-01).
Yum, S. (2016). "The economic growth of creative industries in the Miami metropolitan area". Creative Industries Journal, 9(2), 130-145.