با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

2 کارشناس ارشد، گروه مدیریت توسعه منابع انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

چکیده

برون‌سپاری با هدف بهره‌وری و از طریق واگذاری وظایف به خارج از سازمان انجام می‌شود. عوامل مختلفی ازجمله دیدگاه مدیران بر اجرای موفقیت‌آمیز برون‌سپاری اثرگذار است. آگاهی از ذهنیت مدیران پیرامون این موضوع به تسهیل فرایند کمک می‌کند. هدفاصلی این پژوهش، تعیین دیدگاه­ مدیران در مورد برون­سپاری فعالیت‌های سازمانی در سازمان­‌های دولتی شهر اهواز با بررسی ذهنیت‌های مشارکت‌­کنندگان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوه گردآوری داده­ها آمیخته با استفاده از روش­ کیو است. مشارکت­‌کنندگان این پژوهش شامل 11 نفر از مدیران سازمان­های ­دولتی اهواز بودند که با موضوع پژوهش ارتباط مستقیم داشتند. فضای گفتمان پژوهش حاضر از منابع گوناگونی جمع‌­آوری گردید. پس از ارزیابی و جمع‌بندی فضای گفتمان توسط خبرگان، 32 عبارت به‌عنوان عبارات کیو، انتخاب شد. پس از جمع‌آوری اطلاعات حاصل از مرتب‌سازی کیو، این اطلاعات با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل گردید. نتایج نشان داد که می‌­توان 4 الگوی ذهنی متمایز را در میان مدیران سازمان­‌های دولتی در مورد برون­سپاری فعالیت‌های سازمانی شناسایی کرد که حدود 72درصد از واریانس کل را تبیین کردند. این 4 الگوی ذهنی به ترتیب با عناوین «امنفعت­‌گرایی»، «چابکی سازمانی»، «رقابت‌مندی» و «توان‌­افزایی» نام‌گذاری گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Mental Patterns about Outsourcing of Organizational Activities of Public Organizations Using Q Method

نویسندگان [English]

  • Nusrat Alsadat Ghorabi 1
  • Nusrat Alsadat Ghorabi 2

1 Associate professor, Department of Management, University of Ilam, Ilam, Iran.

2 MSc. Department of Human Resource Development, University of Ilam, Ilam, Iran.

چکیده [English]

The purpose of outsourcing is productivity and it is accomplished through assigning tasks to out of the organization. There are different factors including the perspective of the managers which would effect the success of the outsourcing. To be aware of the perspective of the managers who are related to outsourcing would facilitate the whole process.The purpose of this study was to identify managers, view in outsourcing organizational activities of organizations in the Ahwaz city by examining the mentalities of the participants. The research method is applied in terms of the purpose and the method of data collection, which is used in the methodology of Q. The participants of the study included 11 managers of public organizations in Ahwaz, who had direct relevance to the research. The discourse space of the present study was gathered from a variety of sources. After evaluating and summarizing the discourse space by the expert, 32 sentences were selected as examples of phrases Q. After collecting the data from Q sorting, this information was analyzed by Q factor analysis. The results showed that four distinct mental patterns can be identified among managers of government organizations regarding the outsourcing of organizational activities, which accounts for ./72 of the total variance explained. These four mental patterns were named with titles “utilitarianism", "organizational agility", "empowerment and competitiveness, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Outsourcing
  • Q Methodology
  • Utilitarianism
  • Organizational Agility
  • Competitiveness
  • Empowerment
اخوان­خرازیان، مریم؛ شهبازی، محمدمهدی و فاتحی، محمد (1396). «ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی واحد تحقیق و توسعه در شرایط برون­سپاری». فصلنامه ­مدیریت تولید و عملیات، 1(14)، 139-156.
ارسطوزاده، فاطمه و ترابی­پور، امین (1396). «مقایسه کیفیت خدمات آزمایشگاه بالینی برون­سپاری­ شده و برون­سپاری نشده در بیمارستان­های آموزشی­ اهواز در سال 1395». فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان، 8(2)، 106 ـ 116.
اسدی، حسن؛ فرزیانی، فاتح؛ فراهانی، ابوالفضل و یوسفی، حسینعلی (1394). «اثرات برون­سپاری بر مدیریت اماکن ورزشی از دیدگاه مدیران­ ورزش». فصلنامه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 1(54)، 90-98.
باقری، مسلم؛ ابراهیمی، ابوالقاسم و کیانی، مهرداد (1394). «طراحی الگوی عوامل موثر بر تصمیم­گیری جهت برون­سپاری فعالیت‌ها شرکت صنایع اپتیک ­اصفهان». نشریه بهبود مدیریت، 3(29)، 137-166.
تقوی رمضانی، فاطمه و گروسی، امیر (1396). «تأثیر برون­سپاری منابع انسانی بر عملکرد سازمانی در شرکت­های مهندسین مشاور خراسان­رضوی». فصلنامه پژوهش­های جدید در مدیریت و حسابداری، 1(24)،103-128.
جاویدی، امین و شیرازی، علی (1393). «اثر اعتماد درک شده بر وفاداری با تأکید بر نقش واسطه تعهد رابطه­ای در برون­سپاری فعالیت‌ها در هتل­های شهر مشهد». پژوهشنامه مدیریت تحول، 1(11)، 112-130.
جمشیدیان، هادی و محمودی، اسلام (1393). «ارزیابی و اولویت­بندی فرصت­ها و چالش­های امنیتی برون­سپاری در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح». فصلنامه ­پژوهش­های حفاظتی و امنیتی، 1(7)،59-76.
جمشیدی­چناری، احمد؛ موحدی، مسعود و علیاری، شهرام (1394). «ارائه الگوی ارزیابی میزان موفقیت برون­سپاری نرم­افزارهای لجستیکی؛ با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت­ سیستم­های اطلاعاتی». ­ فصلنامه مدیریت زنجیره تأمین، 1(49)، 54-65.
حاجی ­حسنی، فرزانه (1398). «شناسایی مؤلفه­ها و شاخص­های تأثیر­گذار بر شبکه تحقیقات دفاعی به‌منظور برون­سپاری پروژه­های تحقیق و توسعه آینده». آینده‌پژوهی دفاعی، 1(14)، 113-87.
حمیدی، حجت‌اله؛ روغنیان، عماد و کمانکش، علی (1395). «مدل تصمیم­گیری برای برون­سپاری فناوری اطلاعات به‌منظور بهبود پشتیبانی فناوری اطلاعات سازمان­ها». فصلنامه مدیریت زنجیره تأمین، 1(51)، 71-86.
خمسه، عباس و رجبی، مهدی (1396). "شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر برون‌سپاری پروژه‌های R & D در صنایع دفاعی با رویکرد آینده‌پژوهی". آینده‌پژوهی دفاعی، 2(4)، 63 -86.
خوشگویان فرد، علیرضا (1396). روش‌شناسی کیو، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیما.
دانایی­فرد، حسن؛ حسینی، سید یعقوب و شیخ­ها، روزبه (1392). روش­شناسی کیو: شالوده­های نظری و چارچوب انجام پژوهش، تهران: صفار.
رضاییان، علی؛ فرتوک­زاده، حمیدرضا؛ رجبی­نهوجی، میثم و لطفی­فروشانی، نیما (1393). «مدل­سازی پویای مسائل برون­سپاری پروژه‌های سیستم‌های اطلاعاتی شرکت خدمات انفورماتیک». فصلنامه پژوهش­های مدیریت در ایران، 18(2)، 55-84.
رنجبر، رحمان؛ نادر پور، بابک؛ حسینی­نیا، غلامحسین و هوشیمندیار، نادر (1398). «ترسیم الگوی مفهومی دولت کارآفرین در ایران با رویکرد فرا تحلیل کیفی». فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 8(1)، 33-50.
روشنی، سمیه و بخت­آمازی ­بناب، محمد (1398). «پایش اثر­پذیری پارانویئد­ سازمانی از رهبری معنوی با میانجی­گری تعهد سازمانی». فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 7(4)، 129-140.
روغنیان، عماد و مجیبیان، فاطمه (1393).­«ارزیابی خطرپذیری فرآیند برون­سپاری طرح­های شهری با استفاده از ابزارهای تصمیم­گیری چند معیاره در محیط فازی». فصلنامه پژوهش­های مدیریت در ایران، 18(2)، 85-106.
سبحانی­فرد، یاسر و محمدی، مهدی (1393). «طراحی مدل اثرات برون­سپاری موفق بر کیفیت خدمات مشتریان دانشجویان دانشگاه­های­ تهران». فصلنامه مدیریت کسب‌وکار، 1(23)، 83 ـ 104.
سعید­پور، جلال؛ فریدفر، نیلوفر و قاضی­، عسگر (1398). «عوامل مؤثر اجرای برون­سپاری در بیمارستان از دیدگاه مدیران در دانشگاه علوم پزشکی تهران». مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 2(13)، 150-142.
سید نقوی، میرعلی؛ واعظی، رضا؛ قربانی­زاده، وجه‌الله و افکانه، محمد (1397). «الگوی تعالی منابع انسانی در سازمان­های دولتی ایران». فصلنامه مدیریت سازمان­های دولتی، 6(2)، 26- 11.
صادقی­ما­ل ­امیری، منصور؛ احمدوند، علی­محمد؛ خوش­چهره، محمد و خوشزاد، سید رضا (1393). «طراحی نظامی برای برون­سپاری فعالیت‌های پلیس آگاهی ناجا با بهره­گیری از فرآیند تصمیم­گیری چند معیاره». فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، 1(4)، 671-693.
عربی­مرقی، سمیه و حمیدی، ناصر (1395). «ارائه ساختار نظام­مند عوامل استراتژیک مؤثر بر برون­سپاری خدمات در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی». فصلنامه علوم رفتاری، 1(29)، 131-162.
عشوری، مونا (1395). «آسیب­شناسی عوامل مختلف در نظام برون­سپاری خدمات شهری شهرداری تهران». ماهنامه پژوهش ملل، شماره 11، آبان ماه، 101 ـ 115.
علیمردانی، اکرم و رمضان­زاده، سعید (1396). «رتبه­بندی دروس مهارتی رشته مرزبانی، با قابلیت برون­سپاری، با استفاده از تکنیک­تاپسیس (TOPSIS)». فصلنامه علوم و فنون مرزی، 1(22)، 185 ـ 217.
علیمردانی، اکرم؛ آراسته، حمیدرضا و زین­آبادی، حسن­رضا (1396). «شناسایی معیارهای تصمیم­­گیری به‌منظور برون­سپاری فعالیت‌های آموزش انتظامی ­با استفاده از روش دلفی فازی». فصلنامه دانش انتظامی، 1(74)، 151 ـ 184.
علیمردانی، اکرم؛ آراسته، حمیدرضا؛ زین­آبادی، حسن­رضا و محبی، علی (1396). «امکان­سنجی برون­سپاری آموزش مهارت­های رشته مبارزه با مواد مخدر با استفاده از روش تصمیم­گیری چند معیاره». فصلنامه پژوهش­های اطلاعاتی و جنایی، 1(4)، 33 ـ 52.
عوض­زاده تازیانی، مهدی (1394). «برون­سپاری؛ نوآوری در مرز مدیریت استراتژیک»، کلید سرمایه، 1(14)، 133-133.
فانی، علی اصغر و شیری، اردشیر (1398). برنامه‌ریزی منابع انسانی، تهران: انتشارات سمت.
فضلی، صفر و رشیدی آستانه، متین (1395). «نقش تسهیم میان شرکتی دانش در برون­سپاری خدمات لجستیک شهرک­های صنعتی استان گیلان». فصلنامه مدیریت زنجیره تأمین، 1( 54)، 41ـ54.
فیروز بخت، مهشید و فقیهی، مهدی (1395). «عوامل مؤثر بر برون­سپاری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج». فصلنامه خط­مشی­گذاری عمومی در مدیریت، 1(24)، 77 ـ 92.
کاتب، غزاله (1399). «طراحی مدل جهت ارزیابی پیمان­کاران برون­سپاری پروژه­های عمرانی شهرداری منطقه 3 تهران». نشریه نخبگان علوم و مهندسی، 22(1)،  67-51.
کزازی، ابوالفضل؛ الفت، لعیا و بهرامی، ابوالفضل (1393). «انتخاب تأمین­کنندگان مناسب برای برون­سپاری با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه­ای­ NAPو بر مبنای ­مدل ((BOCR) شرکت آذین تنه». فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، 1(35)، 27ـ60.
گورانی، محمد و غیوری ثالث، مجید (1396). «روشی برای اطمینان از نتایج پرس­وجوها روی پایگاه داده برون­سپاری شده مبتنی بر نظریه بازی».  مجله پدافند الکترونیکی و سایبری،  5(2)، 1 ـ 17.
محمدی، محمد و غیوری ثالث، مجید (1393). «ارائه یک طبقه­بندی جدیدی از تهدیدات برون­سپاری پایگاه داده با رویکرد پدافند غیرعامل». فصلنامه پدافند غیر عامل، 1(17)، 1 ـ 10.
نادری­خورشیدی، علی­رضا؛ درویش­زاده، فریدون و حاجی­علی­اکبری، کاوه (1393). «طراحی نظام برون­سپاری نوسازی بافت­های فرسوده شهر تهران». فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، 1(7)، 101 ـ 116.
نرگسیان، عباس؛ پورعزت، علی‌اصغر و رسولی پرشکوه، آزاده (1396). «مطالعه مزایا و معایب برون­سپاری فرایند جذب منابع انسانی در شرکت ارتباطات سیار ایران». فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 1(18)، 79-90.
نشاط، نرگس و باغی­کشتان، معصومه (1393). «برون­سپاری فعالیت‌های کتابخانه­های در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ­ایران: تأثیرات بر بهبود عملکرد و چالش­های فرارو». فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 1( 99)،59ـ 78.
نظری­علی­آبادی، فاطمه (1395). «برون­سپاری فعالیت‌های سازمانی به بخش خصوصی و بررسی اثرات آن در سازمان تأمین اجتماعی­استان قزوین». فصلنامه پژوهش­های جدید در مدیریت و حسابداری، 1(16)، 197 ـ 220.
نعمتیان، محمود؛ مطور، محمد و صالحی، بیژن (1396). «برون­سپاری مزایا و ریسک­ها». فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، (کنفرانس بین‌المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید، زمستان)، 341 ـ 352.
یکتایی، محمدحسین و رنجبرنوشری، اعظم (1395). «ارائه مدل پذیرش رایانش ابری در برون­سپاری فناوری اطلاعات». فصلنامه آینده­پژوهی مدیریت، 1(107)، 1 ـ 11.
Annique, C. (2017). "Absorptivecapacity and R&D outsourcing". Journal of Engineering and Technoligy Management, 43(1), 34-47.
Asatiani, A., Apte, U., Penttinen, E., Rönkkö, M., & Saarinen, T. (2019). Impact of accounting process characteristics on accounting outsourcing-Comparison of users and non-users of cloud-based accounting information systems. International Journal of Accounting Information Systems34, 100419.‏
Cao, J. Mukherjee, A., & Sinha, B. U. (2018). "Firm- asymmetry and strategic outsourcing". Journal Tntertional Review of Economics and Finance, 53 (1),16-24.
Caruth, D. L., Pane Haden, S. & Caruth, G. (2013). Critical Factors in Human Resource Outsourcing.  Journal of Management Research, 13(4), 187-195.
Collings, D. G., W0d, G. T. & Szamosi, L. T. (2019). Human Resource Management A Critical Approach. Routledge.
Dessler, G., Sutherland, G., & Cole, N. D. (2005). Human resources management in Canada. Pearson Education Canada.‏
Grimshaw, D., Rubery, J., Anxo, D., Bacache-Beauvallet, M., Neumann, L., & Weinkopf, C. (2015). Outsourcing of public services in Europe and segmentation effects: The influence of labour market factors. European Journal of Industrial Relations, 21(4), 295-313.‏
Gunasekarana, A., Iranib, Z., Choyc, K., Filippid, K., Filippid, L., Papadopoulose, T. (2015). "Performance measures and metrics in outsourcing decisions: A review for research and applications". International Journal of Production Econ mics, 161(1), 153-166.
Lussier, R. N. & Hendon, J. R. (2019). Human resource management, Functions, Applications, and Skill Development 3td edition. SAGE Publications, Inc.
Mills, R. B., & Keremah, O. (2020). "Crisis Management And Organisational Agility: A Theoretical Review". International Journal of Innovative Research and Advanced Studies (IJIRAS), 7 (5), 1-12.
Potkany, M. (2008). Personnel Outsourcing Processes, Ekonomika Management, 4, 53–62.
Power, M. J., Desouza, K. C. & Bonifazi, C. (2006). The outsourcing handbook: how to implement a successful outsourcing process. Kogan Page Limited.
Qandile, Y. A., & Oganesyants, N. (2014). “Positioning for international market segments in higher education: Evidence from Saudi Arabia”. Business Education & Accreditation, 6(2), 61-69.‏
Robinson, J. R. (2016). Role of Outsourcing in Stress and Job Satisfaction of Information Technology Professionals.‏
Torrington, D; Hall, L. & Taylor, S. (2014). human resource management, ninth edition, Pearson Education Limited.
Yuang, Y., Chu, Z., Lai, F. & Wu, H. (2020). "The impact of transaction attributes on Logistics outsourcing success: A moderated mediation model". Journal of production Economics, 219(1), 54-65.
Zuniga-Collazos, A. et al, (2019). "Organizational Competitiveness: The Conceptualization and Its Evolution". Journal of Tourism and Hospitality Management, 7(1), 195-211.