با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و بررسی پیامدهای به‌کارگیری سبک عملکرد ویترینی در سازمان­‌های دولتی استان مازندران است. این پژوهش از نوع پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی از نظریه داده‌بنیاد استفاده شده است. برای جمع­آوری داده‌­ها مصاحبه­‌های عمیقی با استفاده از نمونه­‌گیری نظری با تکنیک گلوله برفی با مدیران و کارکنان سازمان­‌های دولتی استان مازندران صورت گرفت. پس از گذشت مدت‌زمانی، پژوهشگر جهت دست‌یابی به داده‌­های غنی­‌تر به صورت نامحسوس به مشاهده رفتارهای افرادی که دارای عملکرد ویترینی بودند پرداخت. همچنین از نظریه‌­های پشتیبان‌کننده سبک عملکرد ویترینی کمک گرفته شده است. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخ­‌ها به مرحله اشباع رسید (با تعداد 14 مصاحبه و تعداد 6 مشاهده و تعداد 7 نظریه پشتیبان). در بخش کمی پژوهش برای انجام تحلیل‌های آماری برای آزمون داده­های به دست آمده، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. از تجزیه تحلیل و کدگذاری داده‌­ها (کیفی) و بهره­گیری از روش معادلات ساختاری (کمی)، دو مقوله و شش زیر مقوله به‌عنوان پیامدهای به‌کارگیری سبک عملکرد ویترینی شناسایی شدند. دو مقوله عمده عبارت‌اند از: پیامدهای سازمانی و پیامدهای فردی و زیر مقوله‌­ها از قبیل کاهش بهره­‌وری و کارایی، افزایش فساد اداری و کاهش خلاقیت و نوآوری، کاهش رضایت شغلی، کاهش انگیزه شغلی و کاهش روحیه کارکنان بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Consequences of Using Showcase Performance Style in Public Organizations

نویسندگان [English]

  • Hessam Fouladi 1
  • Mohammad Ali Sarlak 2
  • Mohammad Javad Hozoori 3

1 Ph.D. Candidate, Department of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Professor, Department of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Department of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The present study seeks to identify and investigate the consequences of using showcase performance style in public organizations in Mazandaran province. This research is mix mode using a combination of qualitative and quantitative approaches. In the qualitative part, the grounded theory was used. To collect data, in-depth interviews were conducted with managers and employees of public organizations in Mazandaran province through theoretical sampling with snowball technique. During the study, to obtain richer data, the researcher invisibly observed the behaviors of people who had a showcase performance. The theories supporting showcase performance style have also been used. This process continued until the responses reached saturation (with 14 interviews, 6 observations, and 7 support theories). In the quantitative part of the research, structural equation modeling was used to perform statistical analysis. By analysing and coding data in qualitative section and using structural equations in quantitative part, two categories and six subcategories were identified as consequences of using the showcase performance style. The two main categories are organizational consequences and individual consequences. And subcategories were reducing productivity and efficiency, increasing corruption and reducing creativity and innovation, reducing job satisfaction, reducing job motivation, and dropping employee’s spirit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Showcase Performance Style
  • Organizational Consequences
  • Individual Consequences
  • Grounded Theory
اشگرف، رضا و امیری، علی‌نقی (1397). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای ریاکارانه در شرکت‌های دولتی ایران و ارائه راهکارهای مبتنی بر متون اسلامی: مورد کاوی شرکت پالایش گاز پارسیان». مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 16(2)، 325-305.
الوانی، سید مهدی (1378). «نظریة انتخاب عمومی و ضرورت تحول در ساختار اداری»، فصلنامه مطالعات مدیریت، 28(4)، 6-1.
افضلی، عبدالرحمن (1390). «فساد اداری و تأثیرات آن بر توسعه: علل، پیامدها و راهکارهای برون‌رفت». مجله حقوقی بین‌المللی؛ نشریه مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، 28(4)، 564-235.
حکیمی، ایمان (1398). «رفتارهای منافقانه و کج‌روی سازمانی: تبیین نقش میانجی اعتماد بین فردی و سکوت سازمانی». فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 31(3)، 205-181.
رابینز، اسیفن پی (1389). رفتار سازمانی، ترجمه: پارسیان، علی، اعرابی، سید محمد، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ پانزدهم.
رحمان‌زاده، سید علی (1395). «عوامل سازمانی مؤثر بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در سازمان صدا و سیما». فصلنامه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6، 34-1.
رضاییان، علی (1385). مبانی مدیریت رفتار سازمانی( چاپ هفتم). تهران: انتشارات سمت.
-------- (1387). مبانی سازمان و مدیریت(چاپ پانزدهم). تهران: انتشارات سمت.
سرلک، محمدعلی (1395). «ارائه یک چارچوب مفهومی برای پردازش نظریه جنجال – نتیجه». فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی، 4(4)، 143-131.
سلمانی، داود و رادمند، محبوبه(1388). «بررسی نقش سازمان و مدیریت در بروز رفتارهای کاری انحرافی». نشریه مدیریت دولتی، 1(3)، 68-51.
سید جوادین، سید رضا، قلی‌پور، آرین و شوکی جانعلیزاده، محمد (1393). «شناسایی تأثیر به‌کارگیری سبک رهبری زهرآگین در سازمان بر نتایج و پیامده‌ای منابع انسانی». فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 6(4).127-109.
قربانی، علی (1397). «ارائه یک چارچوب مفهومی برای پردازش نظریه مدیریت ویترینی»، فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی، 6(4)، 161-152.
قلی­پور، آرین (1386). مدیریت رفتار سازمانی: رفتار فردی، تهران: انتشارات سمت.
محمدی پیراسته، سید محمدباقر، جلیلیان، حمیدرضا و میرزایی، حبیب (1390). «رابطه سرمایه فکری و بهره­وری در صنعت بانکداری (مطالعه موردی، بانک­های استان لرستان) ». نشریه علمی-پژوهشی پژوهش‌های پولی-بانکی، (3)7، 234-203.
مصلحی، عبدالله و صلاحی کجور، عظیم (1395). «ارتباط بین قدرت مدیران و مدیرین زمان با بهره­وری نیروی انسانی (در ادارت ورزش و جوانان استان مازندران) ». ماهنامه پژوهش ملل،(1) 10، 45-52.
میچل، ترانس آر (1383). مردم در سازمان­ها: زمینه رفتار سازمانی. ترجمه: حسین شکرکن، تهران: انتشارات رشد.
نصر اصفهانی، علی (1389). «چاپلوسی در سازمان».  مدیریت فرهنگ سامانی، 22(8)، 95-114.
هیوز، آون، مدیریت دولتی نوین. ترجمه: الوانی، سید مهدی، خلیلی شورینی، سهراب، معمارزاده طهران، غلامرضا (1388). تهران: چاب دهم.
Byrne, M. (2001). "Sampling for qualitative research". AORN journal, 73(2), 494-498.
Dunlop, P. D., & Lee, K. (2004). "Workplace deviance, organizational citizenship behavior, and business unit performance: the bad apples do spoil the whole barrel". Journal of Organizational Behavior, 25, 67-80.
Flint, DJ, Woodruff, RB & Gardial, SF 2002, 'Exploring the phenomenon of customers' desired value change in a business-to-business context', The Journal of Marketing,4(66) ,102-117.
Galperin, B. L., & Burke, R. J. (2006). "Uncovering the relationship between workaholism and workplace destructive and constructive deviance: An exploratory study". The International Journal of Human Resource Management, 17(2), 331-347.
Gubrium, J. F., & Holstein, J. A. (2002). Handbook of interview research: Context and method: Sage.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2017). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. London and New York: Routledge (Taylor & Francis Group)
Henle, C. A., Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2005). "The role of ethical ideology in workplace deviance". Journal of Business Ethics, 56(3), 219-230.
Morse, J. M. (2001). Situating Grounded Theory within Qualitative Inquiry Using grounded theory in nursing (pp. 1-15). New York: Springer Publishing Company, Inc.
 Ozer, Funda, Cihan Tnazteoe (2014), "Effect Of Strategic Leadership Style On Firm Performance: A Study In a Turkish SME", Precedia-Social And Behhavioral Sciences 15 (2014).778-784.
Punch, K. F. (2013). Introduction to social research: Quantitative and qualitative approaches. London: Sage Publications Ltd.
Simon,Dischner.(2015), "Organizational structure, organizational form, and counterproductive work behavior: A competitive test of the bureaucratic and post-bureaucratic views". Scandinavian Journal of Management, 31, 501–514.
Schreiber, R. S., & Stern, P. N. (2001). Using grounded theory in nursing. New York: Springer Publishing Company, Inc.
 Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. London: SAGE Publications, Inc.
Yen, C. H., & Teng, H. Y. (2013). "The effect of centralization on organizational citizenship behavior and deviant workplace behavior in the hospitality industry". Tourism Management, 36, 401-410.