مدیریت دولتی
علیرضا موغلی؛ یحیی رستمنیا؛ سید محمد حسین کمانی؛ امیرحسین امیرخانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سمبلگرایی سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل سمبلگرایی سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان دانشگاهی و متخصصان دستگاههای اجرایی استان ایلام بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این بخش شامل مدیران و کارشناسان حوزه اداری و منابع انسانی دستگاههای دولتی استان ایلام بودند که 188 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این بخش پرسشنامه 71 سؤالی محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کیفی به روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و تحلیل دادههای بخش کمی با نرمافزار اسمارت پی. ال. اس. انجام شد. براساس یافتههای پژوهش، 71 کد اولیه و 12 مقوله فرعی در قالب 6 مقوله اصلی شناسایی شد که عبارتاند از: پدیده محوری، شامل مؤلفه سمبلگرایی سازمانی؛ عوامل علی، شامل مؤلفههای مدیریتی، قانونی، دانشی و فردی؛ عوامل بسترساز، شامل مؤلفههای فرهنگسازمانی و سبک رهبری؛ عوامل مداخلهگر، شامل تعدد و تناقض قوانین سازمانی؛ راهبردها، شامل راهبردهای سمبلگرایانه و پیامدها، شامل مؤلفههای بهبود عملکرد سازمانی، توسعه فردی و سازمانی و اعتماد عمومی به سازمان میباشند. نتایج بخش کمی الگوی طراحی شده از تناسب قابلقبولی برخوردار است.