اداره امور عمومی
بهنام شهائی؛ حسن دانائی فرد؛ عادل آذر
دوره 5، شماره 1 (پیاپی 17) ، دی 1395، ، صفحه 67-88
چکیده
خطمشی یارانهای ایران پس از حدود 30 سال، در آخرین ایستگاه به تصویب و اجرای «قانون هدفمندی یارانهها» رسید. پژوهش حاضر قصد داشت فرایند این تغییر عمدۀ خطمشی یارانهای ایران را با تکیه بر «چهارچوب ائتلاف مدافع» تبیین کند. طرح این پژوهش شامل جهتگیری فلسفی پساتحصّلگرایی، استراتژی مطالعه موردی، و روش تحلیلی «ردیابی ...
بیشتر
خطمشی یارانهای ایران پس از حدود 30 سال، در آخرین ایستگاه به تصویب و اجرای «قانون هدفمندی یارانهها» رسید. پژوهش حاضر قصد داشت فرایند این تغییر عمدۀ خطمشی یارانهای ایران را با تکیه بر «چهارچوب ائتلاف مدافع» تبیین کند. طرح این پژوهش شامل جهتگیری فلسفی پساتحصّلگرایی، استراتژی مطالعه موردی، و روش تحلیلی «ردیابی فرایند» است. شواهد و سرنخهای برآمده از مصاحبه با 7 تن از نخبگان خطمشی و نیز اسناد و مدارک عمومی نشان داد که دو ائتلاف مدافع در خطمشی یارانهای ایران وجود داشتند: «ائتلاف مصرف محور هدفمندی یارانهها» بر آزادسازی یکباره قیمتهای کالاهای اساسی و حاملهای انرژی و حمایت از اقشار آسیبپذیر تأکید داشت و «ائتلاف تولیدمحور هدفمندی یارانهها» بر آزادسازی تدریجی قیمتها، لزوم حمایت از بخش تولید، و توجّه به راهکارهای غیرقیمتی اصرار میکرد.همچنین، شواهد حاکی از آن بود که تغییر عمدۀ خطمشی یارانهای ایران را میتوان به چهار سازوکار علّی «چهارچوب ائتلاف مدافع» نسبت داد: «یادگیری از خطمشی، التهابات و شوکهای بیرونی، شوکهای درونی، و توافق مذاکرهای».
علاءالدین رفیع زاده؛ ناصر میرسپاسی؛ عادل آذر
دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16) ، مهر 1395، ، صفحه 81-100
چکیده
یک نظام ارزیابی و پایش در قالب مدیریت عملکرد که برنامههای کلان دولت را با یک نگرش سیستمی در تمام سطوح، مورد پایش قرار داده و بازخوردهای لازم را جهت هموار کردن راه رسیدن به اهداف و برنامههای تعیینشده ارائه نماید، یکی از ضرورتهاست. لذا هدف اصلی این مقاله طراحی مدل جامع مدیریت عملکرد در سطح دولت و دستگاههای اجرایی میباشد. ...
بیشتر
یک نظام ارزیابی و پایش در قالب مدیریت عملکرد که برنامههای کلان دولت را با یک نگرش سیستمی در تمام سطوح، مورد پایش قرار داده و بازخوردهای لازم را جهت هموار کردن راه رسیدن به اهداف و برنامههای تعیینشده ارائه نماید، یکی از ضرورتهاست. لذا هدف اصلی این مقاله طراحی مدل جامع مدیریت عملکرد در سطح دولت و دستگاههای اجرایی میباشد. برای انجام این مطالعه، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است، بدینصورت که؛ در مرحله اول رویکردها و مدلهای مربوط به مدیریت عملکرد موردبررسی قرارگرفته و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمونی، مضامین استخراجشده از ادبیات علمی در قالب سه سطح؛ «استراتژیک»، «سازمان» و «کارکنان» کدبندی شد. در مرحله دوم متغیرهای 27 گانه احصا شده، در قالب پرسشنامهای تنظیم و در بین نمونهای 132 نفری که با استفاده از جدول مورگان از بین جامعه 210 نفری نظام برنامهریزی کشور انتخاب شده بود، توزیع گردیده و اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق حاکی از این است که تمامی متغیرهای 27 گانه احصا شده در قالب سطوح مذکور، بهعنوان متغیرهایی که بایستی در طراحی مدل مدیریت عملکرد موردتوجه قرار گیرند، مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 5/0 بدست آمد، لذا هیچکدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تائید شد و درنهایت مدل اولیه تحقیق نیز تائید شد.
مدیریت دولتی
رضا رسولی؛ عادل آذر؛ ناهید پاپیان
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 67-98
چکیده
در قرن بیست و یکم، ایجاد مزیت استراتژیک در کسب وکار، مستلزم نوع جدیدی از سازمان است که توانایی ایجاد دانش را برای به حداکثر رساندن موفقیت استراتژیک و رقابتی بودن سازمانی دارد . این مطالعه با توجه به استراتژی پیش بینی شده در افق رسانه ملی و ضرورت دانش بنیان شدن، درصدد شناسایی مفاهیم موثر در طراحی سازمان دانش بنیان در رسانه ملی است. به ...
بیشتر
در قرن بیست و یکم، ایجاد مزیت استراتژیک در کسب وکار، مستلزم نوع جدیدی از سازمان است که توانایی ایجاد دانش را برای به حداکثر رساندن موفقیت استراتژیک و رقابتی بودن سازمانی دارد . این مطالعه با توجه به استراتژی پیش بینی شده در افق رسانه ملی و ضرورت دانش بنیان شدن، درصدد شناسایی مفاهیم موثر در طراحی سازمان دانش بنیان در رسانه ملی است. به همین منظور در این تحقیق توسعه ای – کاربردی، مفاهیم مذکور استخراج و سپس در محیط رسانه ملی از طریق روش دلفی و با حضور 40 تن از اساتید نخبه دانشگاهی و خبرگان رسانه ملی به اجماع گذاشته شد. (گروه نخبگان دانشگاهی 20 نفر و گروه خبرگان رسانه ملی 20 نفر) 22 مفهوم اصلی سازمانهای دانش بنیان - که از ادبیات موضوع استخراج شده بود- با سه دور نظر سنجی و افزایش 4 مفهوم جدید، نهایتاً با 26 مفهوم /متغیربه عنوان ابعاد نهایی سازمان دانش بنیان در رسانه ملی به اجماع اعضای پانل دلفی رسید. یافته ها مؤید آن است که از نظر اعضای پانل دلفی؛ اهداف و چشم انداز دانش بنیان، فرهنگ تسهیم دانش، استراتژی بر محور دانش و نظام مدیریت دانش بیشترین تأثیر؛ و ساختار غیرمتمرکز با رسمیت کم و بدون مرز، کنترل و ارزیابی بر محور دانش و فرهنگ شغلی رسانه ای کمترین تأثیر را در دانش بنیان شدن رسانه ملی دارند.
زهرا فروتنی؛ عادل آذر؛ سید علیاکبر احمدی؛ منیره عسکرینژاد
دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، ، صفحه 61-78
چکیده
وقوع پیشرفتهای شگرف و سریع در زمینههای علمی و فنّاوری، در کوتاهمدت منجر به قدیمی شدن دانش و مهارت شغلی کارکنان میشود. از سویی، سازمانها با فشار فزایندهای برای کاهش هزینههای مالی و زمانی همراه با نیاز به برنامههای آموزش کارکنان روبهرو هستند. این امر سبب شده که امروزه توجه زیادی به سوی برنامههای خودتوسعهای صورت گیرد. ...
بیشتر
وقوع پیشرفتهای شگرف و سریع در زمینههای علمی و فنّاوری، در کوتاهمدت منجر به قدیمی شدن دانش و مهارت شغلی کارکنان میشود. از سویی، سازمانها با فشار فزایندهای برای کاهش هزینههای مالی و زمانی همراه با نیاز به برنامههای آموزش کارکنان روبهرو هستند. این امر سبب شده که امروزه توجه زیادی به سوی برنامههای خودتوسعهای صورت گیرد. هدف این پژوهش، طراحی و تبیین الگوی خودتوسعهای منابع انسانی است. تحقیق حاضر، مطالعهای توصیفی پیمایشی است که 949 نفر از پرستاران در آن شرکت کردند. دادهها به روش تحلیل مسیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که سن، سطح تحصیلات، نگرش اسلامی به کار، خودکارآمدی و انگیزش شغلی، بر تمایل و رفتار خودتوسعهای اثرگذارند؛ در حالی که عوامل سازمانی شدت این رابطه را تحت تأثیر قرار میدهند. به نظر میرسد مدیران و سرپرستان از طریق حمایت واضح و مشهود از کارکنان، فراهم کردن زمان، اطلاعات، همراهی، منابع و پاداش میتوانند نقش حیاتی را در زمینة یادگیری و خودتوسعهای منابع انسانی بازی کنند.
حسن داناییفرد؛ عادل آذر؛ سیدعباس ابراهیمی
دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، ، صفحه 17-34
چکیده
هدف مطالعۀ حاضر، بررسی راهکارهای ارتقای امکانپذیری و قابلیتپذیری سیاسی، اداری، اجتماعی و فنی خطمشیهای عمومی دولت در حوزۀ آموزش عالی کشور با استفاده از رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد است. از لحاظ روششناسی تحقیق حاضر جزء تحقیقات پیمایشی (غیر آزمایشی) بوده و اطلاعات تحقیق با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. نتایج ...
بیشتر
هدف مطالعۀ حاضر، بررسی راهکارهای ارتقای امکانپذیری و قابلیتپذیری سیاسی، اداری، اجتماعی و فنی خطمشیهای عمومی دولت در حوزۀ آموزش عالی کشور با استفاده از رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد است. از لحاظ روششناسی تحقیق حاضر جزء تحقیقات پیمایشی (غیر آزمایشی) بوده و اطلاعات تحقیق با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گردآوری شده از 140 خطمشیگذار و کارشناس حوزۀ آموزش عالی کشور نشان میدهد که استفاده از شواهد آماری در تدوین، اجرا و ارزیابی خطمشیهای دولت در حوزۀ آموزش عالی، سبب بهبود قابلیتپذیری و امکانپذیری سیاسی، اجتماعی، اداری و فنی این خطمشیها میشود و به روز نبودن آمارها و اطلاعات، دسترسی سخت به آمارها و اطلاعات، عدم انتشار به موقع آمارها، قابل فهم نبودن آمارهای تولید شده، عدم امکان مقایسۀ آمارهای موجود با آمارهای قبلی و ... از مهمترین مسائل و مشکلات به کارگیری رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد آماری است.