اداره امور عمومی
سپیده قلی پور؛ علی اصغر پورعزت؛ جبار باباشاهی؛ رضا طهماسبی
چکیده
حکومتها در تلاش برای ایجاد ساختارهای توسعه محور، با دو وضعیت مواجه خواهند بود: یا در جلب مشارکت جامعه هدف در برنامهها و پروژهها و سازماندهی موفق عمل میکنند یا قادر به جلب مشارکت نیستند و در نتیجه، مردم خود برای سازماندهی تلاشها وارد عمل میشوند. به نظر میرسد که با پیچیدهتر شدن مشکلات پیش روی جوامع و همچنین رشد جمعیت، ...
بیشتر
حکومتها در تلاش برای ایجاد ساختارهای توسعه محور، با دو وضعیت مواجه خواهند بود: یا در جلب مشارکت جامعه هدف در برنامهها و پروژهها و سازماندهی موفق عمل میکنند یا قادر به جلب مشارکت نیستند و در نتیجه، مردم خود برای سازماندهی تلاشها وارد عمل میشوند. به نظر میرسد که با پیچیدهتر شدن مشکلات پیش روی جوامع و همچنین رشد جمعیت، بهصورت اجتنابناپذیری، حکومتها بهتنهایی قادر به پیشبرد همه اهداف خود از مسیر ساختارهای حکومتی اولیه نخواهند بود و میبایست آحاد جامعه را چنان آگاه و توانمند نمایند که خود قادر به شناسایی مسیرهای لازم برای سازماندهی تلاشها در جهت اهداف توسعه، مصالح و منافع عمومی باشند. بدین ترتیب یا حکومتها آگاهانه این مسیر را برای جامعه تسهیل مینمایند یا جوامع، با مشاهده نیازمندیها و همچنین مشاهده ساختارهای اجتماعی مردمنهاد مؤثر در امر توسعه در کشورهای توسعهیافته، به این نتیجه میرسند که خود این ساختارها را شکل دهند. سازماندهی مؤثر و جلب مشارکت، خصوصاً در روستاهایی که ساختارهای مشارکت اجتماعی آنان در امر توسعه در مقایسه با مناطق شهری از درجه پایینتری از توسعهیافتگی برخوردار است و عموماً از آنها با عنوان «مناطق محروم» یاد میگردد، اهمیت بیشتری مییابد. در مقاله حاضر بر اساس رویکرد تحلیل هرمنوتیکی با مطالعه اسنادی و تحلیل دو برنامه توسعه، یکی در اتحادیه اروپا و دیگری در پاکستان، «الگوی نظری تقویت ساختارهای اجتماعی برای حمایت از خطمشیهای توسعه مناطق روستایی ایران» ارائه میگردد.
اداره امور عمومی
زینب مولوی؛ رضا طهماسبی؛ حسن دانایی فرد؛ علی حمیدی زاده
چکیده
علیرغم اهمیت ادراک شهروندان از عملکرد دولت، مطالعات اندکی دربارة ادراک و نگرش منفی به بخش دولتی انجام گرفته است. هدف این مقالۀ توصیفی ـ همبستگی، بررسی رابطة بوروکراسیهراسی و ادراک از تابآوری ملی است. به این منظور با پیمایش شهروندان از طریق پرسشنامه وجود پدیدۀ بوروکراسیهراسی و چگونگی ادراک از تابآوری ملی مطالعه و بررسی شد. ...
بیشتر
علیرغم اهمیت ادراک شهروندان از عملکرد دولت، مطالعات اندکی دربارة ادراک و نگرش منفی به بخش دولتی انجام گرفته است. هدف این مقالۀ توصیفی ـ همبستگی، بررسی رابطة بوروکراسیهراسی و ادراک از تابآوری ملی است. به این منظور با پیمایش شهروندان از طریق پرسشنامه وجود پدیدۀ بوروکراسیهراسی و چگونگی ادراک از تابآوری ملی مطالعه و بررسی شد. سپس، رابطه این دو متغیر بررسی شد. جامعۀ آماری شهروندان 18 تا 70 سالهای بودند که در یکسال گذشته دستکم یکبار برای دریافت خدمت به یکی از سازمانهای عمومی مراجعه کردهاند. نمونهای به روش در دسترس انتخاب شد، که 515 نفر پرسشنامۀ پژوهش را کامل کردند. دادهها با ترسیم جدول توافقی و آزمون خیدو تحلیل شد. نتایج نشان داد بیاعتمادی به دولت و کارکنان بخش عمومی فقط با عملکرد خدمات عمومی مرتبط نیست و 31 درصد پاسخگویان بوروکراسی هستند. همچنین، نتایج نشان داد 31 درصد پاسخگویان ادراک منفی از تابآوری ملی داشتند. بیشترین پاسخگویان به ترتیب، فضای مجازی، بیکاری و فاصله طبقاتی را بهعنوان تهدیدات مهم و اصلی معرفی کردند که کشور ایران را تهدید میکنند. درنهایت نتایج نشان داد بین ادراک از تابآوری ملی و بوروکراسی رابطة معنیدار وجود دارد.
اداره امور عمومی
علی حمیدی زاده؛ رضا طهماسبی؛ اشرف میرزایی
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 51-66
چکیده
در سالهای اخیر شکاف عملکردی میان بخش خصوصی و بخش دولتی موجب شده مفهوم انگیزه خدمت عمومی توجه پژوهشگران مدیریت دولتی را به خود معطوف نماید. پژوهش حاضر با هدف ارتقای انگیزه خدمت عمومی در بین کارکنان بخش دولتی صورت گرفته و در پی شناخت عوامل اثرگذار بر انگیزه خدمت عمومی است. بدین منظور، در یک روش توصیفی پیمایشی 196 نفر از کارکنان سازمان ...
بیشتر
در سالهای اخیر شکاف عملکردی میان بخش خصوصی و بخش دولتی موجب شده مفهوم انگیزه خدمت عمومی توجه پژوهشگران مدیریت دولتی را به خود معطوف نماید. پژوهش حاضر با هدف ارتقای انگیزه خدمت عمومی در بین کارکنان بخش دولتی صورت گرفته و در پی شناخت عوامل اثرگذار بر انگیزه خدمت عمومی است. بدین منظور، در یک روش توصیفی پیمایشی 196 نفر از کارکنان سازمان شهرداری مرکزی قم مورد مطالعه قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد جامعهپذیری خانواده، جامعهپذیری مذهبی، هویت حرفهای، ویژگیهای شغل، رابطه رهبر/ پیرو و وضعیت نقش بر انگیزه خدمت عمومی اثرگذار است. از طرف دیگر، نتایج نشان داد که ویژگیهای جمعیتشناختی بر انگیزه خدمت عمومی اثرگذار نیست. طبق نتایج پژوهش جذب افرادی که پیشزمینههای خانوادگی مستحکم و مرتبطی داشته و باورهای مذهبی قویتری دارند منجر به ارتقای انگیزه خدمت عمومی در شهرداریها میشود. علاوه بر این، ارتقای هویت جمعی و حرفهای، بازطراحی مشاغل به شیوهای منعطف و مبتنی بر آزادی عمل، ایجاد اعتماد میان رهبر و پیرو، و شفافسازی نقشهای سازمانی توسعه دهنده انگیزه خدمات عمومی در شهرداریها است.