حسین نمازیان؛ زهرا فروتنی؛ عطیه بحرانی؛ مسعود گرامی پور
چکیده
با توجه به اهمیت پیادهسازی تمدن سازمانی، بهعنوان رویکردی تکمیلکننده تعالی سازمانی، این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل تمدن سازمانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با روش آمیخته (کمّی و کیفی) انجام شد. در این پژوهش، 15 خبره جامعه هدف شامل استادان حوزه مدیریت، متخصصان و خبرگان این شرکت با روش گلوله برفی هدفمند شناسایی و مصاحبه با آنها ...
بیشتر
با توجه به اهمیت پیادهسازی تمدن سازمانی، بهعنوان رویکردی تکمیلکننده تعالی سازمانی، این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل تمدن سازمانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با روش آمیخته (کمّی و کیفی) انجام شد. در این پژوهش، 15 خبره جامعه هدف شامل استادان حوزه مدیریت، متخصصان و خبرگان این شرکت با روش گلوله برفی هدفمند شناسایی و مصاحبه با آنها به روش عمیق نیمه ساختاریافته انجام گردید. جامعه آماری در بخش کمّی، مدیران و کارکنان با تجربة شرکت میباشند که حجم نمونه از طریق نمونهگیری خوشهای و فرمول کوکران برابر 200 نفر به دست آمد. روایی و پایایی پرسشنامه باز طریق شاخصهای CVR و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافتههای بخش کیفی و روش دلفی، 4 مؤلفه اصلی و 40 مؤلفه فرعی، شناسایی و مدل تمدن سازمانی طراحی شد. همچنین براساس یافتههای بخش کمّی، بارهای عاملی در کل مدل در مؤلفههای اصلی شامل انسانمداری، عدالت مداری، جامعه مداری و دانش مداری به ترتیب برابر 50/0، 578/0، 504/0 و 516/0 به دست آمد.