مدیریت دولتی
ابراهیم خدایی؛ غلامرضا گرایینژاد؛ احمد کیخا
چکیده
امروزه، دولتها در بخش تأمین مالی آموزش عالی در سطح جهان با کمبودهای مالی شدیدی مواجه شدهاند؛ بنابراین، بنا بر ضرورت سیاست شهریه را در آموزش عالی وضع کردهاند و همواره به دنبال راهبردهای برای افزایش اثربخشی این سیاست هستند. بر این اساس، هدف پژوهش پیشرو، مطالعه مؤلفههای سیاستگذاری در اقتصاد شهریه در بخش دولتی میباشد. این پژوهش ...
بیشتر
امروزه، دولتها در بخش تأمین مالی آموزش عالی در سطح جهان با کمبودهای مالی شدیدی مواجه شدهاند؛ بنابراین، بنا بر ضرورت سیاست شهریه را در آموزش عالی وضع کردهاند و همواره به دنبال راهبردهای برای افزایش اثربخشی این سیاست هستند. بر این اساس، هدف پژوهش پیشرو، مطالعه مؤلفههای سیاستگذاری در اقتصاد شهریه در بخش دولتی میباشد. این پژوهش در دو مرحله انجام شده است. در مرحله نخست، با بهکارگیری روش فراترکیب مؤلفههای سیاستگذاری شهریه در نظام آموزش عالی استخراج شد. بدین منظور، کلیدواژههای تخصصی پژوهش در پایگاههای معتبر علمی در بازه زمانی (1990-2021) جستجو شدند. در نهایت از میان 229 مقاله 107 مقاله وارد تحلیل نهایی شدند. در مرحله دوم، با بهکارگیری تکنیک آنتروپی شانون یافتههای بخش کیفی وزندهی شدند. در مجموع، هفت مؤلفه تعیینکننده سیاستگذاری شهریه؛ دانشجو (فردی، خانوادگی)؛ دانشگاه (پیچیدگی در قیمتگذاری شهریه، تنوع و تکثر سیاستهای دانشگاه، کیفیت علمی دانشگاه)؛ آموزش عالی (رهبری در آموزش عالی، قوانین و مقررات در آموزش عالی)؛ استان (سازوکارهای قانونی و سیاستی استانها، سازوکارهای مشارکتی و حمایتی استانها)؛ حکمرانی کلان (حکمرانی خوب، قوانین و مقررات کلان) و محیطی (هنجارهای فرهنگی، هنجارهای اجتماعی) شناسایی شدند. از این میان، مؤلفه دانشجویی و محیطی وزن بیشتری نسبت به دیگر مؤلفهها داشتند. در پایان، راهکارهای برای نظام آموزش عالی ازجمله در نظر داشتن مفهوم شهریه افتراقی به معنی توجه به عوامل گوناگون در تعیین سیاستهای شهریه براساس نرخ بازده رشتههای تحصیلی، مقطع و منطقه جغرافیایی و غیره بیان شد.
مدیریت عمومی
سعید جعفرینیا؛ مهدی خیراندیش؛ اکبر حسنپور؛ سمیه بخشنده
چکیده
پژوهش در مورد انتظارات و ترجیحات کاری نسل هزاره بهعنوان نسل جوان نیروی کار، فراهمکنندة بینشی است که شکلدهی سیاستهای جذب و نگهداری متناسب با این نسل را برای مدیران تسهیل میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر با بررسی سیستماتیک نتایج تحقیقات کیفی در این حوزه، لیستی از انتظارات کاری این نسل را ارائه و سپس با استفاده از روش آنتروپی ...
بیشتر
پژوهش در مورد انتظارات و ترجیحات کاری نسل هزاره بهعنوان نسل جوان نیروی کار، فراهمکنندة بینشی است که شکلدهی سیاستهای جذب و نگهداری متناسب با این نسل را برای مدیران تسهیل میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر با بررسی سیستماتیک نتایج تحقیقات کیفی در این حوزه، لیستی از انتظارات کاری این نسل را ارائه و سپس با استفاده از روش آنتروپی شانون ترتیب اهمیت آنان را مشخص کرد. این پژوهش از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی است. جامعة آماری پژوهش، شامل 68 مقاله و پایاننامه کیفی معتبر بود که تعداد 21 مورد با استفاده از روش قضاوتی وارد فرایند فراترکیب شد. جهت سنجش میزان توافق بین دو رتبهدهندة از شاخص کاپا و جهت سنجش روایی نتایج از شاخص CVI استفاده شد و بدین ترتیب روایی و پایایی مورد تصدیق قرار گرفت. نتایج نشان داد که به ترتیب، توازن بین کار و زندگی، فرصت برای رشد و توسعة حرفهای در کار، وجود محیط کاری سرگرمکننده و لذتبخش، برخورداری از زمان کاری منعطف، بر عهده داشتن وظایف چالشی، کار تیمی، محیط کار حمایتی، برخورداری از حقوق و مزایای بیشتر و کار معنیدار ازجمله مهمترین انتظارات کاری نسل هزاره هستند.
مسعود دهقانی؛ نورمحمد یعقوبی؛ علیرضا موغلی؛ زهرا وظیفه
دوره 3، شماره 4 (پیاپی 12) ، آبان 1394، ، صفحه 93-107
چکیده
دانش بهطور فزاینده بهعنوان اساسِ ایجاد یک مزیت رقابتی برای سازمانها شناخته میشود. پژوهش حاضر باهدف ارائۀ الگوی سه لایهای امکانسنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشگر یک بازنگری دقیق و عمیق انجام داده، یافتههای پژوهشهای کیفی مرتبط را ترکیب کند. با ...
بیشتر
دانش بهطور فزاینده بهعنوان اساسِ ایجاد یک مزیت رقابتی برای سازمانها شناخته میشود. پژوهش حاضر باهدف ارائۀ الگوی سه لایهای امکانسنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشگر یک بازنگری دقیق و عمیق انجام داده، یافتههای پژوهشهای کیفی مرتبط را ترکیب کند. با استفاده از روش فراترکیب، 278 مقالۀ حوزۀ مدیریت دانش، ارزیابی و با تحلیل محتوا، ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش کمّی آنتروپی شانون تعیین شد. بر اساس یافتهها مشخص شد کدهای قوانین و مقررات، برگزاری جلسات به منظور ترکیب دانش، توجه به توانمندی مدیریت بحران در جذب، التزام به برنامۀ دانشی، ارزیابی و پاداش دانشی، مستندسازی تجربیات بهمنظور برونیسازی دانش، وجود نرمافزار دانش برای ارتباط کارکنان (ایجاد تعامل پویا)، اعتماد در کار تیمی، استفاده از اسناد بهمنظور ترکیب دانش و وجود مخازن دانش برای ذخیرۀ دانش ساختماند درونی،دارای بیشترین ضریب اهمیت میباشند. درنهایت پس از طی گامهای پژوهش، الگوی امکانسنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش در سه لایۀ امکانسنجی، طراحی مفهومی و ساختار اجرا و استقرار مدیریت دانش ارائه شد.
مسعود پورکیانی؛ سنجر سلاجقه؛ فضل اله زارعپور نصیرآبادی
دوره 3، شماره 1 (پیاپی 9) ، دی 1393، ، صفحه 7-24
چکیده
قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 1386در مجلس شورای اسلامی تصویب و دورۀ اجرای آزمایشی پنج سالۀ آن آغاز شد. از آنجا که قانون مذکور نمونهای از خطمشیگذاری عمومی محسوب میشود، مطالعه آسیبهای وارده بر آن و موانع اجراییاش، علاوه بر اینکه امکان بهبود قانون مذکور را فراهم میسازد، میتواند منجر به یادگیری در زمینه خط مشیگذاری ...
بیشتر
قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 1386در مجلس شورای اسلامی تصویب و دورۀ اجرای آزمایشی پنج سالۀ آن آغاز شد. از آنجا که قانون مذکور نمونهای از خطمشیگذاری عمومی محسوب میشود، مطالعه آسیبهای وارده بر آن و موانع اجراییاش، علاوه بر اینکه امکان بهبود قانون مذکور را فراهم میسازد، میتواند منجر به یادگیری در زمینه خط مشیگذاری عمومی در کشور شود. از این رو، مقالۀ حاضر بر اساس پژوهشی با هدف شناسایی آسیبها و موانع اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و اولویت این موانع، تدوین شده است. پژوهش مذکور با استفاده از بحث متمرکز گروهی توسط مدیران عالی صاحبنظر و با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی صورت گرفته است. همچنین، روش تحلیل محتوا به معنای تحلیل علمی پیامهای ارتباطی و تکنیک آنتروپی شانون به عنوان روشی که مقدار عدم اطمینان حاصل از محتوای یک پیام را نشان میدهد در تحقیق به کار گرفته شده است. نتایج مطالعه نشان داد که موانع مربوط به منطق، انسجام و واقعگرایی؛ ساختار و منابع؛ محیط قانون؛ مفهوم و نگارش؛ بازبینی و نظارت؛ کارکنان و مدیران و پشتوانۀ نظری، به ترتیب بیشترین تا کمترین اهمیت را به عنوان موانع اجرای اثربخش قانون مدیریت خدمات کشوری دارا هستند.