با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
مدیریت عمومی
ارائه نقشة استراتژی توسعة خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از برنامه ریزی سناریو

علی شاه نظری؛ سعید فرجام؛ تهمینه سادات میرمحمدعلی رودکی

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، دی 1396، ، صفحه 101-114

چکیده
  در حوزة توسعه خدمات الکترونیک ، در سازمان تأمین اجتماعی طرح های زیادی در سازمان به تازگی پس از تدوین به اجرا رسیدند، اما روندها و سناریوهای آینده را نادیده گرفتند . هدف این پژوهش تدوین سناریوهای آیندة توسعه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در افق بیش از ده سال است. این پژوهش به کمک روش سناریونگاری شبکة جهانی کسب وکار و عوامل مؤثر ...  بیشتر

مدیریت عمومی
تبیین علل پارانویای سازمانی بر اساس نظریه داده بنیاد

حافظ ملاعباسی؛ حجت وحدتی؛ رضا سپهوند؛ محمودرضا اسماعیلی

دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 31-38

چکیده
  در دنیای رقابتی امروز کارکنان با بازدهی بالا، بزرگ‌ترین مزیت رقابتی برای سازمان‌ها به‌حساب می‌آیند پارانویا ازجمله پدیده‌هایی است که مانع تحقق این موضوع برای سازمان‌ها می‌باشد. پارانویا یک اصطلاح روان‌شناختی، روان‌پزشکی است که دلالت برآشفتگی فکری افراد دارد که دربرگیرنده موضوعاتی ازجمله بدبینی، حسادت، خودبزرگ‌بینی یا گزند ...  بیشتر

مدیریت عمومی
ارائه مدل مدیریت اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

سید مصطفی جوادی؛ حسن الوداری؛ امیرحسین امیرخانی؛ علی جمشیدی

دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 39-48

چکیده
  زمینه و هدف: سازمان‌ها بویژه در بخش عمومی معمولا ایستا و یکنواخت باقی می‌مانند تا زمانی که ادامه این وضعیت دیگر امکان پذیر نباشند یا به وسیله نیروهای خارجی تغییر کنند. این مسئله ریشه در بی تحرکی سازمانی و یا به عبارتی اینرسی سازمانی دارد. هدف این پژوهش، ارائه مدل مناسب برای مواجهه درست با اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان ...  بیشتر

مدیریت عمومی
مدل ساختاری تفسیری شایستگی های عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی

حسین دامغانیان؛ محمد شیخ زاده؛ محمد یزدانی زیارت

دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 49-66

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی شایستگی­های عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، شناسایی ابعاد مهم آن و تعیین نحوة تعامل بین آنها است. پژوهش حاضر کاربردی و توسعه­ای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی با استفاده از روش مدل­سازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری پژوهش تمامی خبرگان دانشگاهی کشور درزمینة ارتباطات سازمانی هستند؛ که 15 نفر از آنها به روش ...  بیشتر

مدیریت عمومی
طراحی الگویی از پیشایندهای بی‌ملاحظگی کارمند نسبت به مشتری در سازمان تأمین اجتماعی

حمید عبودی؛ سید محسن علامه

دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 67-80

چکیده
  پژوهش حاضر به‌دنبال طراحی الگویی از پیشایندهای بی‌ملاحظگی کارمند به مشتری در سازمان تأمین اجتماعی است. در این مطالعه، با استفاده از روش کیفی از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 42 تن از مدیران و سرپرستان سازمان تأمین اجتماعی در سطح 6 کلان‌شهر کشور و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل مضمون، پیشایندهای بی‌ملاحظگی کارمند به مشتری  ...  بیشتر

مدیریت عمومی
رابطه میان بدرفتاری مشتریان، ناهمسانی هیجانی و فزسودگی عاطفی با رفتارهای تالفی جویانه کارکنان: نقش تعدیلگر جو حمایت سرپرست

محمدمهدی پرهیزگار؛ صدیقه باقری

دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 81-94

چکیده
  هدف از این مطالعه بررسی تاثیر بدرفتاری مشتریان بر رفتارهای تلافی‌جویانه کارکنان شعب بانک ملت مشهد است. در این راستا تاثیر بدرفتاری مشتریان بر ایجاد ناهمسانی هیجانی و فرسودگی عاطفی در کارکنان بررسی شده است. همچنین تاثیر این متغیرها بر رفتارهای تلافی‌جویانه کارکنان با درنظرگرفتن تعدیل‌گری جو حمایت سرپرست در رابطه بین فرسودگی عاطفی ...  بیشتر

مدیریت عمومی
مطالعه مزایا و معایب برون‌سپاری فرایند جذب منابع انسانی در شرکت ارتباطات سیار ایران

عباس نرگسیان؛ علی اصغر پورعزت؛ ازاده رسولی پرشکوه

دوره 5، شماره 2 (پیاپی 18) ، فروردین 1396، ، صفحه 77-88

چکیده
  در سازمان­های امروزیتاکید می­شود که منابع انسانی ارزش راهبردی دارد و سازمان را از دیگر رقبایش متمایز می­کند؛ یعنی می­ توان مهارت­ها و توانمندی های افراد یک سازمان و چگونگی به کارگیریآن­ها را به منزله عامل مهم مزیت رقابتی آن، به حساب آورد. ...  بیشتر

مدیریت عمومی
مفهوم‌پردازی و شناسایی ابعاد و شاخص‌های دموکراسی سازمانی در سازمان‌های بخش عمومی

رضا زارع؛ اکبر بهمنی چوب بستنی؛ علیرضا فتحی زاده

دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15) ، تیر 1395، ، صفحه 29-48

چکیده
  دموکراسی تنها محدود به نهادهای سیاسی نیست، بلکه شامل استقرار دموکراسی در کل جامعه، نهاد­ها و سازمان­های آن است. دموکراسی سازمانی برای تحقق ایده­آل­های دموکراتیک نظیر استقلال فردی، آزادی اجتماعی، آزادی بیان و مشارکت در همه مسائلی که زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می­دهد ضروری و لازم است. هدف از این پژوهش دست­یابی به عوامل ...  بیشتر

مدیریت عمومی
تدوین مدل مناسب رهبری برای بهبود عملکرد سازمان‌های نوآور

مجتبی رفیعی؛ عباسعلی قدیریان؛ سید علی اکبر احمدی؛ ابوالحسن فقیهی

دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15) ، تیر 1395، ، صفحه 119-132

چکیده
  در شرایطی که فضای کسب‌وکار هرروز پویا‌تر و پیچیده‌تر می‌شود ایجاد و  توسعه مزیت‌های رقابتی پایدار، تابع نوآور بودن و بهبود مستمر فناوری‌های موجود است و سازمان‌های تحقیق و توسعه وابسته به شرکت‌ها، نقش مهمی در این زمینه ایفاء می‌کنند.اما همواره یکی از چالش‌های اساسی مدیران ارشد آن‌ها، چگونگی بهبود عملکرد این سازمان‌ها است ...  بیشتر