مدیریت عمومی
علی شاه نظری؛ سعید فرجام؛ تهمینه سادات میرمحمدعلی رودکی
دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، دی 1396، ، صفحه 101-114
چکیده
در حوزة توسعه خدمات الکترونیک ، در سازمان تأمین اجتماعی طرح های زیادی در سازمان به تازگی پس از تدوین به اجرا رسیدند، اما روندها و سناریوهای آینده را نادیده گرفتند . هدف این پژوهش تدوین سناریوهای آیندة توسعه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در افق بیش از ده سال است. این پژوهش به کمک روش سناریونگاری شبکة جهانی کسب وکار و عوامل مؤثر ...
بیشتر
در حوزة توسعه خدمات الکترونیک ، در سازمان تأمین اجتماعی طرح های زیادی در سازمان به تازگی پس از تدوین به اجرا رسیدند، اما روندها و سناریوهای آینده را نادیده گرفتند . هدف این پژوهش تدوین سناریوهای آیندة توسعه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در افق بیش از ده سال است. این پژوهش به کمک روش سناریونگاری شبکة جهانی کسب وکار و عوامل مؤثر بر موفقیت و با توجه به نظر خبرگان، مهم ترین عدم قطعیت ها را در این حوزه شناسایی میکند. جامعة آماری را 20 نفر از خبرگان سازمان تأمین اجتماعی شکل می دهد. پژوهش حاضر از نوع ترکیبی است. برای گردآوری داده ها از توزیع پرسشنامه، بررسی اسناد و مدارک و پنل تخصصی استفاده شد . برای سنجش روایی و اعتبار پرسشنامه، به ترتیب ازخبرگان و ضریب آلفای کرونباخ بهره برده شد. مطابق نظر خبرگان با تعیین دو عدم قطعیت «سرمایه گذاری عمومی در زمینة زیرساخت و منابع انسانی» و« تعامل پذیری سیستم ها در سطوح مختلف» به مثابة محورهای اصلی سناریونویسی، چهار سناریو استخراج شد. پس از تدوین آینده ها و چشم اندازهای سازمان و تدوین استراتژی دستیابی به آینده ی مطلوب نوبت به اجرای استراتژی ها ست. در ادامه ی پژوهش ارتباط علی و معلولی بین اهداف استراتژیکی که در چهار منظر کارت امتیازی متوازن طبقه بندی شده بود ، با استفاده از روش دیمتل و مبتنی بر نظر خبرگان، برقرار و نقشه استراتژی توسعه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی ترسیم شد.
مدیریت عمومی
حافظ ملاعباسی؛ حجت وحدتی؛ رضا سپهوند؛ محمودرضا اسماعیلی
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 31-38
چکیده
در دنیای رقابتی امروز کارکنان با بازدهی بالا، بزرگترین مزیت رقابتی برای سازمانها بهحساب میآیند پارانویا ازجمله پدیدههایی است که مانع تحقق این موضوع برای سازمانها میباشد. پارانویا یک اصطلاح روانشناختی، روانپزشکی است که دلالت برآشفتگی فکری افراد دارد که دربرگیرنده موضوعاتی ازجمله بدبینی، حسادت، خودبزرگبینی یا گزند ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز کارکنان با بازدهی بالا، بزرگترین مزیت رقابتی برای سازمانها بهحساب میآیند پارانویا ازجمله پدیدههایی است که مانع تحقق این موضوع برای سازمانها میباشد. پارانویا یک اصطلاح روانشناختی، روانپزشکی است که دلالت برآشفتگی فکری افراد دارد که دربرگیرنده موضوعاتی ازجمله بدبینی، حسادت، خودبزرگبینی یا گزند و آسیب است. پارانویای سازمانی مسائلی را مطرح میکند که از بهرهوری کارکنان میکاهد بنابراین این تحقیق با هدف دستیابی به الگویی از علل پارانویای سازمانی با استفاده از نظریه داده بنیاد که از روشهای کیفی بهحساب میآید انجامشده است که بر اساس این نظریه، ابتدا مصاحبهها انجام گرفت و سپس در مرحله کدگذاری باز عوامل پارانویا سازمانی استخراج شد که این عوامل دربرگیرنده عوامل فردی (روانی و فیزیولوژیک)، عوامل سازمانی(محیط سازمانی، ادراک بیعدالتی و فرایندهای سازمانی) و عوامل محیطی(تغییرات محیطی) است.
مدیریت عمومی
سید مصطفی جوادی؛ حسن الوداری؛ امیرحسین امیرخانی؛ علی جمشیدی
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 39-48
چکیده
زمینه و هدف: سازمانها بویژه در بخش عمومی معمولا ایستا و یکنواخت باقی میمانند تا زمانی که ادامه این وضعیت دیگر امکان پذیر نباشند یا به وسیله نیروهای خارجی تغییر کنند. این مسئله ریشه در بی تحرکی سازمانی و یا به عبارتی اینرسی سازمانی دارد. هدف این پژوهش، ارائه مدل مناسب برای مواجهه درست با اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان ...
بیشتر
زمینه و هدف: سازمانها بویژه در بخش عمومی معمولا ایستا و یکنواخت باقی میمانند تا زمانی که ادامه این وضعیت دیگر امکان پذیر نباشند یا به وسیله نیروهای خارجی تغییر کنند. این مسئله ریشه در بی تحرکی سازمانی و یا به عبارتی اینرسی سازمانی دارد. هدف این پژوهش، ارائه مدل مناسب برای مواجهه درست با اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است.روش کار: جامعه آماری شامل کلیه پرسنل سازمان مربوطه است که با استفاده از فرمول کوکران، 170 نفربصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار شامل، مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه بود. با استفاده ازروشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزارهای AMOS و SPSS، بررسی روایی و پایایی ابزار پژوهش و تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها: میانگین امتیاز همه عوامل بالاتر از 3 بود که بیشترین مقدار مربوط به مدیریت دانش و کمترین مقدار مربوط به عوامل روانشناختی میباشد. پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار پژوهش، با بررسی دادههای پرسشنامه مدل معادلات ساختاری حاصل شده و با تجزیه و تحلیل آن، مدل نهایی پژوهش به دست آمد.نتیجهگیری: مدل مدیریت اینرسی سازمانی دارای چهار عامل مدیریت دانش، اقدامات زمینه ساز تغییر، مدیریت تغییر و ملاحظات روانشناختی است که در آن عوامل مدیریت دانش و ملاحظات روانشناختی باعث بهبود اقدامات زمینهساز تغییر و مدیریت تغییر میشوند. اقدامات زمینهساز تغییر نیز بر مدیریت تغییر تأثیرگذار هستند.
مدیریت عمومی
حسین دامغانیان؛ محمد شیخ زاده؛ محمد یزدانی زیارت
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 49-66
چکیده
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، شناسایی ابعاد مهم آن و تعیین نحوة تعامل بین آنها است. پژوهش حاضر کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری پژوهش تمامی خبرگان دانشگاهی کشور درزمینة ارتباطات سازمانی هستند؛ که 15 نفر از آنها به روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، شناسایی ابعاد مهم آن و تعیین نحوة تعامل بین آنها است. پژوهش حاضر کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری پژوهش تمامی خبرگان دانشگاهی کشور درزمینة ارتباطات سازمانی هستند؛ که 15 نفر از آنها به روش نمونهگیری گلولهبرفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها یک جدول ماتریسی محقق ساخته میباشد که براساس مقایسههای زوجی ما بین مؤلفههای پژوهش به صورت یک ماتریس مربعی طراحی شده است. نتایج پژوهش موجب شناسایی 11 بعد از ابعاد مهم شایستگی عاطفی اجتماعی شد. همچنین نتایج نشان داد دانش عاطفی اجتماعی، خودآگاهی، خودمدیریتی، و خودانگیزشی به دیگر ابعاد قدرت تأثیرگذاری بیشتری بر شایستگی عاطفی اجتماعی داشتند. براساس نتایج این پژوهش میتوان گفت ابعاد شایستگی عاطفی اجتماعی در سطوح مختلف بر یکدیگر مؤثرند و تغییر در کیفیت هر یک از آنها موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی خواهد شد.
مدیریت عمومی
حمید عبودی؛ سید محسن علامه
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 67-80
چکیده
پژوهش حاضر بهدنبال طراحی الگویی از پیشایندهای بیملاحظگی کارمند به مشتری در سازمان تأمین اجتماعی است. در این مطالعه، با استفاده از روش کیفی از طریق انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 42 تن از مدیران و سرپرستان سازمان تأمین اجتماعی در سطح 6 کلانشهر کشور و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون، پیشایندهای بیملاحظگی کارمند به مشتری ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهدنبال طراحی الگویی از پیشایندهای بیملاحظگی کارمند به مشتری در سازمان تأمین اجتماعی است. در این مطالعه، با استفاده از روش کیفی از طریق انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 42 تن از مدیران و سرپرستان سازمان تأمین اجتماعی در سطح 6 کلانشهر کشور و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون، پیشایندهای بیملاحظگی کارمند به مشتری شناسایی و سپس از طریق اجرای روش کمی دیمتل، نظرات 10 تن از استادان و صاحبنظران حوزة روانشناسی و رفتار سازمانی دربارة روابط میان پیشایندها با یکدیگر و نحوة تأثیرگذاری آنها بر بیملاحظگی کارمند به مشتری گردآوری و سپس تحلیل گردید و الگوی مورد نظر طراحی شد. این الگو نشان میدهد که چگونه بیملاحظگی تجربه شده از مشتری، بیملاحظگی مشاهده شده از مشتری، تقاضاهای شغلی، تداخل کار- غیرکار، بیعدالتی سازمانی، نارضایتی کارمند، فرسودگی هیجانی و همچنین پیشداوری و تعصب (قومی، فرهنگی، مذهبی و غیره) کارمند بهعنوان پیشایند، بیملاحظگی کارمند به مشتری را تحریک میکنند. ویژگیهای شخصیتی (مانند ثبات هیجانی، سازگاری و وظیفهشناسی) نیز نقشی تعدیلکننده را میتوانند در مدل پیکانگونه پیشنهادی این پژوهشگران ایفا کنند. در پایان، پس از بحث و تشریح نتایج پژوهش، محدودیتها و پیشنهادهای کاربردی تشریح و رهنمودهایی جهت پژوهشهای آینده ارائه شد.
مدیریت عمومی
محمدمهدی پرهیزگار؛ صدیقه باقری
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 81-94
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر بدرفتاری مشتریان بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان شعب بانک ملت مشهد است. در این راستا تاثیر بدرفتاری مشتریان بر ایجاد ناهمسانی هیجانی و فرسودگی عاطفی در کارکنان بررسی شده است. همچنین تاثیر این متغیرها بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان با درنظرگرفتن تعدیلگری جو حمایت سرپرست در رابطه بین فرسودگی عاطفی ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر بدرفتاری مشتریان بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان شعب بانک ملت مشهد است. در این راستا تاثیر بدرفتاری مشتریان بر ایجاد ناهمسانی هیجانی و فرسودگی عاطفی در کارکنان بررسی شده است. همچنین تاثیر این متغیرها بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان با درنظرگرفتن تعدیلگری جو حمایت سرپرست در رابطه بین فرسودگی عاطفی و رفتارهای تلافیجویانه ارزیابی شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بهلحاظ روش، پیمایشی تحلیلی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. تکنیک تحلیل عاملی تاییدی جهت بررسی روایی سازه و ضریب آلفای کرونباخ جهت سنجش انسجام درونی ابزارها مورد استفاده قرار گرفته است. جهت بررسی تاثیر متغیرهای مستقل بر وابسته، از روش مدلیابی معادلات ساختاری بااستفاده از نرمافزار آموس و بهمنظور بررسی نقش تعدیلگر جو حمات سرپرست، از تحلیل رگرسیون چندگانه سلسلهمراتبی استفاده شدهاست. یافتهها نشان میدهد که بدرفتاری مشتریان بر فرسودگی عاطفی و ناهمسانی هیجانی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. فرسودگی عاطفی بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان تاثیر قابلتوجهی دارد. درحالیکه تاثیر مستقیم ناهمسانی هیجانی بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان معنادار نیست. از سوی دیگر نقش تعدیلگر جو حمایت سرپرست در رابطه بین فرسودگی عاطفی و رفتارهای تلافیجویانه نیز در این مطالعه تایید شده است .
مدیریت عمومی
عباس نرگسیان؛ علی اصغر پورعزت؛ ازاده رسولی پرشکوه
دوره 5، شماره 2 (پیاپی 18) ، فروردین 1396، ، صفحه 77-88
چکیده
در سازمانهای امروزیتاکید میشود که منابع انسانی ارزش راهبردی دارد و سازمان را از دیگر رقبایش متمایز میکند؛ یعنی می توان مهارتها و توانمندی های افراد یک سازمان و چگونگی به کارگیریآنها را به منزله عامل مهم مزیت رقابتی آن، به حساب آورد. ...
بیشتر
در سازمانهای امروزیتاکید میشود که منابع انسانی ارزش راهبردی دارد و سازمان را از دیگر رقبایش متمایز میکند؛ یعنی می توان مهارتها و توانمندی های افراد یک سازمان و چگونگی به کارگیریآنها را به منزله عامل مهم مزیت رقابتی آن، به حساب آورد. در این امتداد تاکید می شود که جذب و استخدام اثربخش درسازمانها، امری اساسی و راهبردی است. از جمله تحولاتی که در دهه های اخیر، در ارتباط با جذب نیروی انسانی با هدف افزایش کارایی و موثرتر شدن فرایند آن پیش آمده است، استفاده از رویکردبرونسپاری فرایند جذب نیروی انسانیاست. برونسپاری فرایند جذبنوعی برونسپاری فرایند کسب و کاراست. هدف اساسی این پژوهش، بررسی مزایا و معایب برونسپاری فرایند جذب منابع انسانی است. جهت بررسی این موضوع از روش تحقیق کیفی استفاده شد و نتایج حاصل از 12 مصاحبه با 7 مدیرو 5 کارشناس در شرکت ارتباطات سیار همراه اول، نشانمیدهد که برونسپاری فرایند جذب منابعانسانی علاوه برقوتها، محدودیتها و مشکلاتی که به طور نسبتا گستردهای در ادبیات دانشگاهی مورد بحث قرار گرفته است، مزایا و معایب دیگری نیز به دنبال دارد که در این پژوهش مطرح شده است. در نهایت یافته های این پژوهش نشان دهنده 8 تم اصلی است که 4 تم مربوط به مزایا و 4 تم دیگر، بیان کننده معایب برونسپاری فرایند جذب منابع انسانی است.
مدیریت عمومی
رضا زارع؛ اکبر بهمنی چوب بستنی؛ علیرضا فتحی زاده
دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15) ، تیر 1395، ، صفحه 29-48
چکیده
دموکراسی تنها محدود به نهادهای سیاسی نیست، بلکه شامل استقرار دموکراسی در کل جامعه، نهادها و سازمانهای آن است. دموکراسی سازمانی برای تحقق ایدهآلهای دموکراتیک نظیر استقلال فردی، آزادی اجتماعی، آزادی بیان و مشارکت در همه مسائلی که زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار میدهد ضروری و لازم است. هدف از این پژوهش دستیابی به عوامل ...
بیشتر
دموکراسی تنها محدود به نهادهای سیاسی نیست، بلکه شامل استقرار دموکراسی در کل جامعه، نهادها و سازمانهای آن است. دموکراسی سازمانی برای تحقق ایدهآلهای دموکراتیک نظیر استقلال فردی، آزادی اجتماعی، آزادی بیان و مشارکت در همه مسائلی که زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار میدهد ضروری و لازم است. هدف از این پژوهش دستیابی به عوامل مؤثر بر استقرار دموکراسی سازمانی در سازمانهای بخش عمومی است تابتوانند با استفاده از اصول دموکراسی نحوهی اجرای فعالیتهای خود و همچنین محیط کار را به گونهای طراحی کنند که موجب شکوفایی و توسعهی تواناییهای بالقوهی کارکنان و نیز ارائهی اثربخش کالاها و خدمات به عموم جامعه شود. در این پژوهش توسعهای-کاربردی از روش توصیفی- پیمایشی فن دلفی برای دستیابی به مؤلفههای مؤثر بر ایجاد دموکراسی سازمانی و از روش توصیفی- همبستگی مدلیابی معادلات ساختاری جهت تحلیل عاملی تاییدی و سنجش روایی سازه استفاده شده است. مشارکتکنندگان در بخش دلفی را اساتید دانشگاهی و مدیران ارشد سازمانهای بخش عمومی آشنا با مفهوم دموکراسی سازمانی و جامعهی آماری در بخش مدلیابی معادلات ساختاری را کارکنان هفت سازمان بخش عمومی در استان بوشهر تشکیل میدهند. در این پژوهش نخست مطالعهی جامعی در متون علمی صورت پذیرفت و شاخصهایی شناسایی و سپس این شاخصها به نظرخواهی خبرگان گذاشته و در نهایت 32 شاخص و 9 بعد اصلی که عبارتند از: پاسخخواهی اجتماعی، حاکمیت مشترک، جو سازمانی عادلانه، کرامت سازمانی، شفافیت، مراودات اثربخش، فرهنگ آزادی خواهی سازمانی، انعطافپذیری سازمانی و عدالت شغلی، شناسایی شدند.
مدیریت عمومی
مجتبی رفیعی؛ عباسعلی قدیریان؛ سید علی اکبر احمدی؛ ابوالحسن فقیهی
دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15) ، تیر 1395، ، صفحه 119-132
چکیده
در شرایطی که فضای کسبوکار هرروز پویاتر و پیچیدهتر میشود ایجاد و توسعه مزیتهای رقابتی پایدار، تابع نوآور بودن و بهبود مستمر فناوریهای موجود است و سازمانهای تحقیق و توسعه وابسته به شرکتها، نقش مهمی در این زمینه ایفاء میکنند.اما همواره یکی از چالشهای اساسی مدیران ارشد آنها، چگونگی بهبود عملکرد این سازمانها است ...
بیشتر
در شرایطی که فضای کسبوکار هرروز پویاتر و پیچیدهتر میشود ایجاد و توسعه مزیتهای رقابتی پایدار، تابع نوآور بودن و بهبود مستمر فناوریهای موجود است و سازمانهای تحقیق و توسعه وابسته به شرکتها، نقش مهمی در این زمینه ایفاء میکنند.اما همواره یکی از چالشهای اساسی مدیران ارشد آنها، چگونگی بهبود عملکرد این سازمانها است .درحالیکه پژوهشگران معتقد هستند رهبری، فرهنگ و جو سازمانی مهمترین عوامل مؤثر در این زمینه هستند ولی مطالعات بسیار محدودی در مورد تأثیر ترکیب این عوامل بر عملکرد آن صورت گرفته است.هدف این مطالعه،پر کردن این خلأ است. جامعه آماری، سازمانهای تحقیق و توسعه وزارت نفت میباشد. روش تحقیق ترکیبی است. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کیفی، آرشیوی و در مرحله کمی،از پرسشنامه تدوین و تأییدشده مرحله قبل استفاده شده است.دادهها از476 نفر از مدیران پژوهشی و پژوهشگران این سازمانها جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها و تأیید فرضیههای تحقیق از روش الگویابی معادلات ساختاری بهرهگیری شد. نتایج تحقیق نشان داد که رهبران اثر مستقیم معنیداری بر بهبود عملکرد این سازمانها ندارند زیرا فرهنگ و جو سازمانی میانجی و تعدیلکننده رابطه رهبری و عملکرد هستند. بنابراین باید از دخالتهای مستقیم در این امور پرهیز نمایند و از طریق توسعه فرهنگ و شکل دادن به جو سازمانی نوآور، بهرهوری و عملکرد این سازمانها را بهطور مستمر بهبود بخشند.