با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، واحد عجب‌شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب‌شیر، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد عجب‌شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، ‌واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

نیت اصلی این پژوهش مفهوم‌سازی و عملیاتی کردن "رهبری نوع‌دوستانه" در مدیریت سازمان‌های دولتی است. روش این پژوهش آمیخته است. جامعة آماری پژوهش در بخش کیفی " اساتید شاغل در حوزه‌های علمیه استان آذربایجان شرقی" و در بخش کمی "دانشجویان حوزه‌های علمیة استان آذربایجان شرقی" است. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از تحلیل محتوای پنهان و در بخش کمی از تحلیل عامل تأییدی استفاده شده است. بعد از تحلیل داده‌ها برای این سازه، با استناد به آیات و احادیث مرتبط، پنج مقوله هنجارهای اجتماعی، تابوها، رفتارهای ناشایست اجتماعی، حقوق انسانی و رفتارهای ناشایست فردی به همراه 24 آیتم شناسایی شدند. مفهوم‌سازی مجدد سازه رهبری نوع‌دوستانه بر اساس آموزه‌های دین اسلام، جنبه نوآوری این پژوهش محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a philanthropic leadership model in organization management

نویسندگان [English]

  • Sara Amirhesar 1
  • Hossein Emari 2
  • Hossein Ghareh Bigloo 3
  • Hossein Bodaghi 4

1 Ph.D. Candidate, Department of Business Management (Marketing), Ajab shir Branch, Islamic Azad University, Ajab shir. Iran.

2 Assistant Professor, Department of Business Management Bonab Branch Islamic Azad university, Bonab, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Business Management , Ahab shir Branch, Islamic Azad university, Ahab shir, Iran

4 Assistant Professor, Department of Business Management, Tabriz Branch, Islamic Azad university, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Abstract
The main purpose of this research is to conceptualize and implement "altruistic leadership" in the management of government organizations. The method of this research is mixed. The statistical population of this research in the qualitative section was the professors working in the seminaries of East Azerbaijan province, and in quantitative section was the students studying in the seminaries of East Azerbaijan province. For data analysis, hidden content analysis was used in the qualitative part and confirmatory factor analysis was used in the quantitative section. After analyzing the data for this structure, five categories of social norms, taboos, inappropriate social behaviors, human rights and improper individual behaviors along with 24 items were identified based on the relevant verses and hadiths. Re-conceptualizing the structure of altruistic leadership based on the teachings of Islam is an aspect of innovation in this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: Altruistic Leadership
  • Charitable Marketing
  • Islamic Marketing
  • A Sense of Altruism
ابراهیمی، ابوالقاسم و رودانی، امین (1388).«نقش بازاریابی اخلاقی در رفتار خرید مصرف‌کنندگان مواد غذای». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 4(1-2)، 11229-39.
حیدری‌زاده، زهرا، زارع‌زاده، پریسا و قاسم‌زاده علیشاهی، ابوالفضل (1395)«نقش اخلاق کار اسلامی و فرهنگ خدمت‌گزاری بر رفتار شهروندی، پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی». فصلنامه پژوهش‌های اخلاقی،(3)6، 23-45.
خورشیدی، غلامحسین و مقدمی، صابر (1382). «تبیین مفهوم بازاریابی اجتماعی». فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 7(28)، 141-163.
رحیم‌نیا، فریبرز، زینی وند لرستانی، حنظه و یاراحمدی، علی (1393). «تأثیر تبلیغات توصیه‌ای و واکنش مشتریان». فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 5(17)، 212-193.
عباسی، عباس، منصورآبادی، زهرا و محمود شاهی، شهرزاد (1395). «تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتماد مشتریان و قصد خرید با تأکید بر نقش میانجی رضایت مشتریان». فصلنامه مدیریت بازرگانی، 8(4)، 900-883.
کفاش‌پور، آذر، مرتضوی، سعید و حسنی مقدم، صادق (1391). «کاربرد فلسفه بازاریابی اجتماعی در تمایل به اهدای داوطلبانه خون با استفاده از تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده». فصلنامه پژوهشی خون، 9(1)، 53- 44.
ملکی، مرتضی، شرفی، وحید و زنگیان، سمیه (1394). «بررسی نقش بازاریابی خیرخواهانه بر جذب مشتریان در صنعت بیمه». فصلنامه تحقیقات نوین بازاریابی، (16)4، 138- 125.
Adkins, S. (1999). Cause-Re lat ed Mark e ti ng: W ho Car es Wi ns, Butte rwor th. Bagdonaite, J., Murphy, M. T., Kaper, L., & Ubachs, W. (2012). “Constraint on a variation of the proton-to-electron mass ratio from H2 absorption towards quasar Q2348− 011”. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 421(1), 419-425.
Carroll, A. B. (1979). “A three-dimensional conceptual model of corporate performance”. Academy of management review, 4(4), 497-505.
Conen, D., Adam, M., Roche, F., Barthelemy, J. C., Felber Dietrich, D., Imboden, M. & Rochat, T. (2012). “Premature atrial contractions in the general population: frequency and risk factors”. Circulation, 126(19), 2302-2308.
Firmansyah, S. (2010). "Elektronika digital+ mikroprosesor". Jakarta: Elex Media Komputindo". Academy of management review, 4(4), 497-505.
Gandhi, S., & Kang, L. S. (2011). "Customer satisfaction, its antecedents and linkage between employee satisfaction and customer satisfaction: A study". Asian Journal of business and management sciences, 1(1), 129-137.
Henseler, J., Wilson, B., & Westberg, K. (2011). “Managers' perceptions of the impact of sport sponsorship on brand equity”. Sport marketing quarterly, 20(1), 7-21.
Hill, A., Watson, J., & Rivers, D. (2007). Key themes in interpersonal communication. McGraw-Hill Education (UK).
Jones, J. G., & Hazleman, B. L. (1981). "Prognosis and management of polymyalgia rheumatica". Annals of the Rheumatic Diseases, 40(1), 1-5.
Kim, J. M., & Connell, K. Y. H. (2013). Socially and environmentally responsible apparel consumption: Knowledge, attitudes, and behaviors. Social responsibility journal. Quarterly Notices of the Royal Astronomical Society, 321(1), 318-327.
Lantez, V., Gould, E. A., & Margiolaki, I. (2010). "Preliminary insights into the non structural protein 3 macro domain of the Mayaro virus by powder diffraction". Zeitschrift für Kristallographie Crystalline Materials, 225(12), 576-580.
Philip, K. (2017). Principles of marketing. Pearson higher education.
Pringle, H., & Thompson, M. (1999). Brand spirit: How cause related marketing builds brands. Chichester: Wiley.
Pringle, H., & Thompson, M. (1999). Brand spirit: how cause-Related Marketing builds brands. Wiley.
Rudberg, M. (2005). Integrating production and engineering perspectives on the customer order decoupling point. International Journal of Operations & Production Management, 25(7), 623-641.
Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2000). Consumer behavior, 7 edition.
Varadarajan, P. R., & Menon, A. (1988). Cause-related marketing: A coalignment of marketing strategy and corporate philanthropy. Journal of marketing, 52(3), 58-74.
Watson, J. A., & Hoffee, P. A. (1961, January). The glucose effect and the relationship between glucose permease, acid phosphatase, and glucose resistance. In Cold Spring Harbor symposia on quantitative biology (Vol. 26, pp. 261-276). Cold Spring Harbor Laboratory Press.
Westberg, J., Persson, A., Holmberg, A., Goesmann, A., Lundeberg, J., Johansson, K. E. & Uhlén, M. (2004). "The genome sequence of Mycoplasma mycoides subsp. mycoides SC type strain PG1T, the causative agent of contagious bovine pleuropneumonia (CBPP)". Genome Research, 14(2), 221-227.