با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

2 استادیار مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

3 گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی مدل عوامل مرتبط با سبک پردازش دانش در دانشگاه‌ها انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، تحقیق توسعه‌ای و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش دو گروه، خبرگان آشنا به سبک پردازش دانش، مدیران و کارکنان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران است. نمونة 30 نفری از خبرگان و نمونة 301 نفری از مدیران و کارکنان دانشگاه‌های دولتی تهران انتخاب و جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل عاملی و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که وظیفه، فرهنگ‌سازمانی، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، اندازة سازمان، استراتژی یادگیری و ویژگی‌های فردی تعیین‌کننده‌های اصلی سبک پردازش دانش در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Knowledge Management, Knowledge processing Style, Task, Organizational Culture, Organization Structure, Information Technology, Organization size.

نویسندگان [English]

  • siavash rezaei 1
  • Masoud Pourkiani 2
  • mojgan derakhshan 2
  • farzaneh Bigzadeh 3

1 Ph. D Candidate, Department of Public Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran

2 Assistant Professor, Department of Public Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman,Iran

3 Department of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran

چکیده [English]

This research is conducted Aim of thefactors related knowledge processing model design in Universities. The present research is a fundamental research in terms of purpose, and in terms of data collection method, a descriptive survey study. The statistical population of this research is two groups: experts familiar with the knowledge processing style, directors and staff of Tehran public Universities.A sample of 30 experts, a sample of 311 directors and staff of Tehran's public universities, were selected, and a questionnaire with validity and reliability was approved for collecting data, distribution Became The collected data were analyzed using factor analysis and variance analysis. The results show that the task, organizational culture, information technology,organizational structure organization size, learning strategy, and individual characteristics are The main determinants of the knowledge processing style in public universities of Tehran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge management
  • knowledge processing style
  • organizational culture
  • organization structure
  • information technology
 اخوان، آفرین (1391). مدلیبرایارتباطاستراتژیهایمدیریتدانش،عواملکلیدیموفقیت، اقدامات مدیریت دانش و عملکرد دانشگاه‌ها، پایان‌نامه دکتری دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه یزد.
 بازرگان، عباس؛ حجازی، یوسف و اسحاقی، فاخته (1386). فرایند ارزیابی درونی در گروه‌های آموزشی دانشگاهی (راهنمای عملی)، تهران: نشر روان.
رابینز، استیفن (1386). تئوری سازمان؛ ساختار و طرح سازمانی. ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد، تهران: نشر صفار-اشراقی.
Clay, P. F. (2006). Factors contributing to user choice between codification and personalization- based knowledge management systems: A task-technology fit perspective (Doctoral dissertation, Indiana University).
Hussinki, H., Ritala, P., Vanhala, M., & Kianto, A. (2017). “Intellectual capital, knowledge management practices and firm performance”. Journal of Intellectual Capital, 18(4), 904-922
Jasimuddin, S. M., & Zhang, Z. (2014). “Knowledge management strategy and organizational culture”. Journal of the Operational Research Society65(10), 1490-1500.
Prathanadi, S. (2011). Knowledge management strategy and the effect on organizational innovation: an empirical study of Thai firms (Doctoral dissertation, Bangkok University).
Rhodes, J., Hung, R., Lok, P., Lien, B. Y. H., & Wu, C. M. (2008). “Factors influencing organizational knowledge transfer: implication for corporate performance”. Journal of knowledge management.
Singh, R. M., & Gupta, M. (2014). “Knowledge management in teams: empirical integration and development of a scale”. Journal of Knowledge Management, 18(4), 777-794
Song, S. (2008). “Work unit's knowledge processing style: An empirical examination of its determinants”. International Journal of Knowledge Management (IJKM), 4(2), 1-16.
Vanderhorst,L.W.P. (2011).knowledge management strategy and the development of radically new and improved services within professional service firms The effect of codification and personalization on radical and incremental service innovation,(Master Thesise,Tilburg University).
Venkitachalam,K.Willmott,H. (2016). “Determinig strategic shifts between codification ang personalization in operational environments”. Journal of Strategy and Management, 9(1), 2-14
Wang, Z., Wang, N. & Cao, J. (2016). “The impact of intellectual capital- knowledge managemet strategy fit on firm performance”. Journal of Management Decision, 54(8), 1861-1885
Windsperger, J., & Gorovaia, N. (2010). Knowledge and trust as determinants of the knowledge transfer strategy in networks. In Fifth International Conference of the School of Economics and Business in Sarajevo (ICES2010). Proceedings (p. 1AQ). University of Sarajevo, School of Economics and Business.