مدیریت دولتی
زهرا فروتنی؛ عطیه بحرانی؛ وحید حاجی لو؛ زهرا مقیمی
چکیده
سوداگری پدیدهای نوظهور در سیستم اداری عصر جدید است که آثار مخرب آن، سلامت اداره را تهدید کرده و منافع عمومی را تحتالشعاع قرار میدهد. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت سوداگری در سازمانهای دولتی ایران انجام گرفته است. برای تشکیل گروه خبرگی، تعداد 15 نفر از خبرگان وزارتخانهها و سازمانهای تابعه که حائز شرایط خبرگی بودند، ...
بیشتر
سوداگری پدیدهای نوظهور در سیستم اداری عصر جدید است که آثار مخرب آن، سلامت اداره را تهدید کرده و منافع عمومی را تحتالشعاع قرار میدهد. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت سوداگری در سازمانهای دولتی ایران انجام گرفته است. برای تشکیل گروه خبرگی، تعداد 15 نفر از خبرگان وزارتخانهها و سازمانهای تابعه که حائز شرایط خبرگی بودند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای تست مدل نیز جامعه آماری شامل کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران به تعداد 800 نفر در نظر گرفته شد. همچنین تعداد 260 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه محققساخته گرداوری گردید که روایی و پایایی آن از طریق روشهای کمی تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل و تکنیک دلفی و سیستم استنتاج فازی در قالب نرمافزار متلب بهره گرفته شد. نتایج نشان داد مدل دارای سه بعد فردی، سازمانی و فرهنگی است و بعد سازمانی با بارعاملی 83/0 بیشترین سهم را در تبیین سوداگری اداری دارد. همچنین مؤلفه نظام ارزشی فرد با بارعاملی 6/0 بیشترین سهم را در تبیین بعد فردی؛ مؤلفه نظام ارزیابی ناکارآمد با بارعاملی 75/0 بیشترین سهم را در تبیین بعد سازمانی و مؤلفه کوتاه نگری با بارعاملی 75/0 بیشترین سهم را در تبیین بعد فرهنگی دارد. نتایج سیستم استنتاج فازی نیز نشان داد سطح کمینه سوداگری در سازمان 464/0 است و بخش عمده آن ناشی از تمایلات فردی سوداگرانه است. ضمن اینکه مدیریت عوامل سازمانی و فرهنگی تأثیر بسزایی بر کنترل سوداگری اداری دارد. براساس نتایج میتوان گفت اهتمام به استخدام افراد شایسته و اخلاقمدار نخستین گام مقابله با سوداگری اداری است.
حسین نمازیان؛ زهرا فروتنی؛ عطیه بحرانی؛ مسعود گرامی پور
چکیده
با توجه به اهمیت پیادهسازی تمدن سازمانی، بهعنوان رویکردی تکمیلکننده تعالی سازمانی، این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل تمدن سازمانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با روش آمیخته (کمّی و کیفی) انجام شد. در این پژوهش، 15 خبره جامعه هدف شامل استادان حوزه مدیریت، متخصصان و خبرگان این شرکت با روش گلوله برفی هدفمند شناسایی و مصاحبه با آنها ...
بیشتر
با توجه به اهمیت پیادهسازی تمدن سازمانی، بهعنوان رویکردی تکمیلکننده تعالی سازمانی، این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل تمدن سازمانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با روش آمیخته (کمّی و کیفی) انجام شد. در این پژوهش، 15 خبره جامعه هدف شامل استادان حوزه مدیریت، متخصصان و خبرگان این شرکت با روش گلوله برفی هدفمند شناسایی و مصاحبه با آنها به روش عمیق نیمه ساختاریافته انجام گردید. جامعه آماری در بخش کمّی، مدیران و کارکنان با تجربة شرکت میباشند که حجم نمونه از طریق نمونهگیری خوشهای و فرمول کوکران برابر 200 نفر به دست آمد. روایی و پایایی پرسشنامه باز طریق شاخصهای CVR و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافتههای بخش کیفی و روش دلفی، 4 مؤلفه اصلی و 40 مؤلفه فرعی، شناسایی و مدل تمدن سازمانی طراحی شد. همچنین براساس یافتههای بخش کمّی، بارهای عاملی در کل مدل در مؤلفههای اصلی شامل انسانمداری، عدالت مداری، جامعه مداری و دانش مداری به ترتیب برابر 50/0، 578/0، 504/0 و 516/0 به دست آمد.