مدیریت دولتی
آرش خیرابی؛ عباس نرگسیان؛ علی پیراننژاد
چکیده
نیروی کار متخصص پایه و اساس بسیاری از موفقیتها چه در سطح کلان و چه در سطح خرد میباشد. با توجه به تغییر ساختار جمعیت، تعویق بازنشستگی کارکنان یکی از موضوع های بسیار مهم میباشد ، روش تحقیق در این پژوهش، فلسفه پژوهش تفسیری یا برساخت گرایی میباشد. رویکرد پژوهش استقرایی -قیاسی، راهبرد پژوهش نظریه داده بنیاد نسخه گلدکل و کرونهلم میباشد. ...
بیشتر
نیروی کار متخصص پایه و اساس بسیاری از موفقیتها چه در سطح کلان و چه در سطح خرد میباشد. با توجه به تغییر ساختار جمعیت، تعویق بازنشستگی کارکنان یکی از موضوع های بسیار مهم میباشد ، روش تحقیق در این پژوهش، فلسفه پژوهش تفسیری یا برساخت گرایی میباشد. رویکرد پژوهش استقرایی -قیاسی، راهبرد پژوهش نظریه داده بنیاد نسخه گلدکل و کرونهلم میباشد. روش گردآوری اطلاعات، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده است. بدین منظور ا جامعه پژوهشی که شامل کارکنان وزارت نیرو بوده که بازنشستگی خود را به تعویق انداخنه اند، نمونه گیری نظری صورت گرفت و از این طریق، با 30 نفر مصاحبههایی انجام شد. و نتایج پژوهش نشان میدهد که شرایط شغلی مقوله محوری در مدل تعویق بازنشستگی کارکنان در وزارت نیرو، میباشد و عواملی مانند بسترهای های محیطی، سازمانی، فردی و شرایط علی سازمانی، فردی و دولتی و موانع شامل دخالت مستقیم دولت و قانونگریزی در آن تأثیرگذار میباشد که در نهایت منجر به پیامدهای مثبت و منفی متعددی میگردد. با عنایت به مراتب فوق نتیجه گیری می گردد که فشار اقتصادی و مسئله پیری جمعیت و بالا رفتن نسبت افراد سالمند به افراد جوان موجب کاهش نیروی کار میگردد که مسائل و مشکلات بسیار زیادی را برای دولتها و سازمانهای مختلف ازجمله وزارت نیرو و همچنین صندوقهای بازنشستگی ایجاد می نماید. راه کاری که در این زمینه اتخاذ میشود مسئله تعویق بازنشستگی و نگهداشت بیشتر نیروی کار میباشد که با توجه به نتایجی که به همراه دارد میتواند در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سازمانی، فردی تأثیرگذار باشد.
لطفاله علی پور؛ عباس نرگسیان؛ حسن بودلایی؛ یوسف محمدی مقدم
چکیده
مدیریت منابع انسانی الکترونیک فرصتی برای بهرهورتر کردن متخصصان منابع انسانی از طریق رهانیدن آنان از بسیاری از وظایف و کارهای روتین و متمرکز کردن آنها بر روی ابعاد استراتژیک شغلشان است. هدف از این پژوهش کیفی ارائه مدل مدیریت منابع انسانی الکترونیک در صنعت بانکداری است. برای استخراج مؤلفههای اصلی مدیریت منابع انسانی الکترونیک ...
بیشتر
مدیریت منابع انسانی الکترونیک فرصتی برای بهرهورتر کردن متخصصان منابع انسانی از طریق رهانیدن آنان از بسیاری از وظایف و کارهای روتین و متمرکز کردن آنها بر روی ابعاد استراتژیک شغلشان است. هدف از این پژوهش کیفی ارائه مدل مدیریت منابع انسانی الکترونیک در صنعت بانکداری است. برای استخراج مؤلفههای اصلی مدیریت منابع انسانی الکترونیک از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده و با 36 نفر از خبرگان بخش منابع انسانی در بانکها مصاحبههای عمیقی انجام شده است. افراد مورد مطالعه این پژوهش را خبرگان بخش منابع انسانی در صنعت بانکداری تشکیل دادند که مشارکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع نمونهگیری نظری انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از روش دادهبنیاد کوربین و استراوس در مرحله کدگذاری باز 15 مقوله و 31 مفهوم استخراج شد. در مرحله کدگذاری محوری بر اساس مفاهیم مقوله محوری، شرایط علی، راهبرد، بستر، شرایط مداخلهگر و پیامدها، مدل پارادایمی ارائه شد و در مرحله کدگذاری انتخابی مدل نظری برخاسته از یافتههای پژوهش معرفی و تشریح شد. مدیریت منابع انسانی الکترونیک بهعنوان یک نوآوری و توسعه در زیرساختهای اساسی مدیریت منابع انسانی شناخته شده است که نتایج آن در یک پدیده جدید و به وسیله تغییرات مهم ظاهر شده است.
مدیریت دولتی
رضا رستملو؛ عباس نرگسیان؛ عباس منوریان
چکیده
در کشور ما گروههای مختلفی تحت عنوان نهادهای شورایی در راستای توسعه کشور اقدام به تدوین خطمشیهای عمومی میکنند. باوجود اینکه اکثر خطمشیهای عمومی در کشور ما توسط این نهادها تدوین میشود ادبیات حوزه خطمشیگذاری عمومی راهنماییهای محدودی در مورد اینکه چگونه این شوراها میتوانند اثربخشی خطمشیگذاری خود را بهبود ببخشند، ...
بیشتر
در کشور ما گروههای مختلفی تحت عنوان نهادهای شورایی در راستای توسعه کشور اقدام به تدوین خطمشیهای عمومی میکنند. باوجود اینکه اکثر خطمشیهای عمومی در کشور ما توسط این نهادها تدوین میشود ادبیات حوزه خطمشیگذاری عمومی راهنماییهای محدودی در مورد اینکه چگونه این شوراها میتوانند اثربخشی خطمشیگذاری خود را بهبود ببخشند، فراهم میکند. در این پژوهش با تأکید بر دغدغه بهبود خطمشیهای عمومی به شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت خطمشیگذاری شورایی پرداخته شده است. در این پژوهش کیفی که شورای عالی اداری بهعنوان مورد مطالعه آن انتخاب شده است با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی با 15 نفر از متخصصان و کارشناسان نظام اداری و اعضا شورای عالی اداری که در جریان تدوین خطمشیها مشارکت داشتند مصاحبه نیمه ساختاریافتهای انجام و پس از بررسی اسناد و مدارک موجود، با استفاده از تحلیل مضمون که از روشهای کیفی است، 3 مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی شناسایی گردید که شامل سه دسته کلی عوامل محتوایی (اهداف عینی و ملموس، ، ثبات در الگوها و مبانی نظری، تعادل بین ابعاد چهارگانه عقلانیت، درک مشترک نسبت به مسئله)، عوامل فرآیندی (فرآیند کامل و شفاف، رهبری مشترک، خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد، ایجاد سازوکارهایی مناسب برای مشروعیت بخشی) و عوامل فردی (دوری از تعصبات درونگروهی، نگرش سیستمی، صلاحیت و شایستگی اعضا، دوری از تعصبات دستگاهی) است.
مدیریت عمومی
عباس نرگسیان؛ علی اصغر پورعزت؛ ازاده رسولی پرشکوه
دوره 5، شماره 2 (پیاپی 18) ، فروردین 1396، ، صفحه 77-88
چکیده
در سازمانهای امروزیتاکید میشود که منابع انسانی ارزش راهبردی دارد و سازمان را از دیگر رقبایش متمایز میکند؛ یعنی می توان مهارتها و توانمندی های افراد یک سازمان و چگونگی به کارگیریآنها را به منزله عامل مهم مزیت رقابتی آن، به حساب آورد. ...
بیشتر
در سازمانهای امروزیتاکید میشود که منابع انسانی ارزش راهبردی دارد و سازمان را از دیگر رقبایش متمایز میکند؛ یعنی می توان مهارتها و توانمندی های افراد یک سازمان و چگونگی به کارگیریآنها را به منزله عامل مهم مزیت رقابتی آن، به حساب آورد. در این امتداد تاکید می شود که جذب و استخدام اثربخش درسازمانها، امری اساسی و راهبردی است. از جمله تحولاتی که در دهه های اخیر، در ارتباط با جذب نیروی انسانی با هدف افزایش کارایی و موثرتر شدن فرایند آن پیش آمده است، استفاده از رویکردبرونسپاری فرایند جذب نیروی انسانیاست. برونسپاری فرایند جذبنوعی برونسپاری فرایند کسب و کاراست. هدف اساسی این پژوهش، بررسی مزایا و معایب برونسپاری فرایند جذب منابع انسانی است. جهت بررسی این موضوع از روش تحقیق کیفی استفاده شد و نتایج حاصل از 12 مصاحبه با 7 مدیرو 5 کارشناس در شرکت ارتباطات سیار همراه اول، نشانمیدهد که برونسپاری فرایند جذب منابعانسانی علاوه برقوتها، محدودیتها و مشکلاتی که به طور نسبتا گستردهای در ادبیات دانشگاهی مورد بحث قرار گرفته است، مزایا و معایب دیگری نیز به دنبال دارد که در این پژوهش مطرح شده است. در نهایت یافته های این پژوهش نشان دهنده 8 تم اصلی است که 4 تم مربوط به مزایا و 4 تم دیگر، بیان کننده معایب برونسپاری فرایند جذب منابع انسانی است.
عباس نرگسیان؛ رقیه محمد زاده
دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، ، صفحه 37-56
چکیده
عدالت زبانی یکی از مفاهیم نوظهور در حوزۀ عدالت اجتماعی و سازمانی است. این مفهوم بر رعایت عدالت در کاربرد زبان دلالت دارد؛ حالات متفاوت مکالمات تحقیرآمیز یا تملّقآمیز را نفی میکند؛ و بر ضرورت رعایت عدالت در کلیه ابرازات کلامی و زبانی تأکید مینماید. در واقع، وقتی که شهروندان حضور عدالت را در گفتار و کردار مدیران دولتی جامعه خویش ...
بیشتر
عدالت زبانی یکی از مفاهیم نوظهور در حوزۀ عدالت اجتماعی و سازمانی است. این مفهوم بر رعایت عدالت در کاربرد زبان دلالت دارد؛ حالات متفاوت مکالمات تحقیرآمیز یا تملّقآمیز را نفی میکند؛ و بر ضرورت رعایت عدالت در کلیه ابرازات کلامی و زبانی تأکید مینماید. در واقع، وقتی که شهروندان حضور عدالت را در گفتار و کردار مدیران دولتی جامعه خویش درک نکنند و ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی آن را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻳﺎ ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻣﺸﺎﻫﺪه ننمایند، اعتماد آنها نسبت به مدیران دولتی کاهش پیدا میکند و به تبع آن مشارکت عمومی کاهش مییابد. لذا تحقیق حاضر با هدف شناسایی تأثیر عدالت زبانی بر افزایش اعتماد عمومی و همچنین مشارکت عمومی شهروندان در منطقۀ 5 شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی- همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. بر این اساس، مدل ساختاری از چگونگی روابط میان این سه متغیّر در نرمافزار لیزرل اجرا شد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که بین این سه متغیّر، رابطۀ معناداری وجود دارد و به مدیران دولتی توصیه میشود با پرهیز از کلیۀ واژگان، اطوار و رفتارهای تحقیرآمیز و تملّقآمیز در برابر دیگران و حقمحوری در گفتار خود، زمینهساز افزایش سطح اعتماد عمومی و مشارکت شهروندان باشند.