با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
مدیریت دولتی
واکاوی و صورت‌بندی آسیب‌های ساختاری نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران

فاطمه رحمانی؛ مهدی عبدالحمید

دوره 12، شماره1 (پیاپی 45) ، دی 1402، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.69512.4905

چکیده
  ساختارها و فرایندها در هر سازمان مهم‌ترین بعد آن سازمان محسوب شده و به عبارتی نرم‌افزار سازمان‌ها جهت انجام مأموریت‌هایشان هستند. دستگاه قضا، با مأموریت خطیر حق­گستری و تحقق عدالت در جامعه، دارای ساختارها و فرایندهایی پیچیده و چندبعدی بوده و بر مبنایِ همین ساختارها و فرایندها، این مأموریت خطیر را پیش می‌برد.  در واقع باید ...  بیشتر

تحلیلی بر عوامل مؤثر بر خط‌مشی‌پژوهی مبتنی بر رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیر (مطالعه موردی قوّه مقنّنه)

حسین اصلی پور؛ هادی خانمحمدی؛ سلیمان فیاضی

دوره 9، شماره 2 (پیاپی 34) ، فروردین 1400، ، صفحه 61-72

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.53801.4127

چکیده
  خط‌مشی‌پژوهی به عنوان یکی از اساسی‌ترین مراحل خط‌مشی‌گذاری از اهمیت زیادی در نزدیک کردن عمل خط‌مشی‌گذاران به دانش رشته خط‌مشی‌گذاری برخوردار است. خط‌مشی‌پژوهی فرآیند انجام پژوهش در باب مسئله اجتماعی به منظور ارائه توصیه‌های علمی به خط‌مشی‌گذاران است. پژوهش حاضر با هدف دست‌یابی به عوامل مؤثر بر خط‌مشی‌پژوهی در قوةمقننه ...  بیشتر

مدل‌سازی موانع شکل‌گیری اثربخش اتاق فکر با روش ساختاری تفسیری

محمد حکاک؛ معصومه مؤمنی مفرد؛ صابر تقی‌پور

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، ، صفحه 73-88

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.53198.4101

چکیده
  ضرورت هم­اندیشی خبرگان و اندیشمندان در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های کلان منجر به پیدایش مفهومی نوین در ادبیات مدیریت به نام اتاق فکر شد. در این راستا مدیران و سیاست­‌گذاران کلان سازمانی تلاش‌­های بی‌وقفه‌­ای به‌منظور تشکیل اتاق­ فکر کردند. اما متأسفانه خروجی‌­های نامطلوب اتاق­‌های فکر نشان از اثربخش ­نبودن تشکیل ...  بیشتر

مدیریت عمومی
مدل ساختاری تفسیری شایستگی های عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی

حسین دامغانیان؛ محمد شیخ زاده؛ محمد یزدانی زیارت

دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 49-66

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی شایستگی­های عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، شناسایی ابعاد مهم آن و تعیین نحوة تعامل بین آنها است. پژوهش حاضر کاربردی و توسعه­ای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی با استفاده از روش مدل­سازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری پژوهش تمامی خبرگان دانشگاهی کشور درزمینة ارتباطات سازمانی هستند؛ که 15 نفر از آنها به روش ...  بیشتر

مدل‌یابیِ ساختاری- تفسیری از عوامل مؤثر بر بدبینیِ سازمانی

حسین بلوچی؛ عباسعلی رستگار

دوره 3، شماره 3 (پیاپی 11) ، شهریور 1394، ، صفحه 71-91

چکیده
  بدبینی سازمانی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قرن حاضر در مشکلات سازمانی است. عوامل زیادی در پیدایش این بدبینی در سازمان مؤثرند.پژوهش‌های فراوانی درزمینه بدبینی سازمانی و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است، اما تاکنون پژوهش جامعی که در بر گیرندۀ کل این عوامل و شناسایی ارتباط بین آنها باشد، ارائه نشده است. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل ...  بیشتر