مدیریت دولتی
سید علی اکبر هاشمی؛ حسن الوداری؛ محمد رضا دارایی؛ روح الله رازینی
دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، تیر 1397، ، صفحه 49-64
چکیده
در سالهای اخیر، زمانی که مدیران برای اتخاذ تصمیمات تجاری اختصاص میدهند بهطور شدیدی کاهش یافته است. در این میان شناسایی اطلاعات مهمی که باید در لحظه مورد پایش قرار گیرد، چگونگی جمعآوری، یکپارچهسازی، نمایش و تحلیل این اطلاعات بیشازپیش ضروری مینماید. داشبورد سازمانی، ابزاری است غنی از شاخصها، گزارشها و نمودارها که بهصورت ...
بیشتر
در سالهای اخیر، زمانی که مدیران برای اتخاذ تصمیمات تجاری اختصاص میدهند بهطور شدیدی کاهش یافته است. در این میان شناسایی اطلاعات مهمی که باید در لحظه مورد پایش قرار گیرد، چگونگی جمعآوری، یکپارچهسازی، نمایش و تحلیل این اطلاعات بیشازپیش ضروری مینماید. داشبورد سازمانی، ابزاری است غنی از شاخصها، گزارشها و نمودارها که بهصورت پویا عمل کرده تا مدیران با استناد به آن بتوانند در هرلحظه عملکرد سازمان را مشاهده نمایند. لیکن جهت بهرهور شدن دادهها، استفاده از منطق هوش تجاری اجتنابناپذیر است. هوش تجاری سیستمی است که دادههای مختلف، پراکنده و ناهمگون یک سازمان را یکپارچه و منسجم میکند و از طریق تشکیل پایگاه داده تحلیلی میتواند گزارشهای تحلیلی را برای تصمیمگیری مدیران سازمان فراهم کند. این پژوهش با استفاده از مطالعه عمیق ادبیات موضوع، تعداد 357 کد مربوط به توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری را شناسایی و با استفاده از روشهای کیفی تحلیل مضمون و گروه کانونی این کدها را به 24 مضمون پایه و 7 مضمون سازمان دهنده تبدیل کرد. در مرحله بعد در دو مرحله مجرا با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری به مدلسازی مضامین پایه و مضامین سازمان دهنده بهطور مجزا پرداخته و با توجه به همخوانی دو مدلسازی اقدام به تلفیق دو مدل و ایجاد مدل نهایی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری نموده است که میتواند نقشه راهی دقیق برای سازمانهای دولتی جهت طراحی و پیادهسازی این سیستم باشد.