با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی به روش آمیخته تشریحی انتخاب مشارکت‌کننده

عباسعلی رستگار؛ فرناز روزبان

دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 7-18

چکیده
  کارکنان عامل اصلی توسعه و تغییر در سازمانند، اما سکوت آنها، صدای خاموش شکست سازمان است. اطلاعات، دانش، ایده‌ها و نظرات کارکنان در سازمان‌ها، عامل حیاتی است؛ اما اگر کارکنان تسهیم اطلاعات نکنند، وجود دانش و ایده‌های خلاقانه ارزشی ندارد. این پژوهش در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، در ...  بیشتر

طراحی مدل شایستگی مدیران در سازمان‌های فرهنگی کشور

حسن زارعی متین؛ محمد حسین رحمتی؛ سید محمد مهدی موسوی؛ احمد ودادی

دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 19-36

چکیده
  شناخت شایستگی‌ها، نقطۀ شروع پیاده‌سازی سیستم‌های متعدد منابع انسانی مانند مدیریت استعداد و جانشین‌پروری در سازمان است. پژوهش حاضر به منظور شناسایی شایستگی‌های مدیریت اثربخش سازمان فرهنگی در دو فاز طراحی و اعتباریابی مدل انجام شد. با انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و عمیق با نمونه‌ای 15 نفره از خبرگان فرهنگی و تحلیل تم مصاحبه‌ها ...  بیشتر

مطالعۀ نقش عدالت زبانی در ارتقای اعتماد عمومی و مشارکت عمومی شهروندان

عباس نرگسیان؛ رقیه محمد زاده

دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 37-56

چکیده
  عدالت زبانی یکی از مفاهیم نوظهور در حوزۀ عدالت اجتماعی و سازمانی است. این مفهوم بر رعایت عدالت در کاربرد زبان دلالت دارد؛ حالات متفاوت مکالمات تحقیرآمیز یا تملّق‌آمیز را نفی می‌کند؛ و بر ضرورت رعایت عدالت در کلیه ابرازات کلامی و زبانی تأکید می‌نماید. در واقع، وقتی که شهروندان حضور عدالت را در گفتار و کردار مدیران دولتی جامعه خویش ...  بیشتر

طراحی وتبیین مدل سازمان خادم(مورد مطالعه:کمیته امداد امام خمینی(ره ) )

حسن درویش؛ علیرضا حسن‌زاده؛ محمد منتظری؛ علیرضا فتحی‌زاده

دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 57-76

چکیده
   با توجه به مشکلات فراوانی که بیشتر سازمان ها با آن مواجه اند، می توانیم ریشه برخی از مهمترین مشکلات را در نبود نگرش خدمتگزاری در سطح اعضای سازمان که صرفا توجه به منافع فردی خود را در اولویت قرار داده اند را نام ببریم و به همین لحاظ شکل گیری سازمان های خادم جهت توجه به منافع عموم جامعه  و ارائه خدمات متعالی دارای اهمیت فراوانی است ...  بیشتر

ارتباط بالندگی سازمانی با عزت نفس و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه پیام نور استان کردستان

ایوب پژوهان

دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 77-94

چکیده
  بالندگی سازمانی؛ رویکردی منظم، منطقی، یکپارچه و برنامه‌ریزی‌شده است که برای افزایش اثربخشی سازمانی به کار گرفته می‌شود. این رویکرد متأثر از عوامل روان‌شناختی است که یکی از این عوامل، عزت نفس و ابعاد آن می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بالندگی سازمانی و عزت نفس و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه پیام نور استان کردستان انجام شده ...  بیشتر

نقش هویت تیمی و هویت سازمانی بر عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی

ابوالفضل قاسم زاده؛ شیوا ملکی؛ حمداله حبیبی

دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، صفحه 95-110

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی اثر میانجی هویت سازمانی در روابط هویت تیمی با عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی است. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شرکت مخابرات آذربایجان شرقی شهر تبریز به تعداد 420 نفر در سال 1393 بودند که از میان آنها نمونه‌ای به حجم 180 نفر به روش ...  بیشتر