میلاد جلیل؛ احمد حسینی گل افشانی؛ امیرحسین امیرخانی
چکیده
در دنیای امروز، نظامهای آموزشی با چالشهای پیچیدهای مواجه هستند که نیازمند ساختارهای مدیریتی کارآمد و نوآورانه است. حکمرانی پایدار سازمانی با رویکرد تعالی سازمانی در نظام مدیریت آموزش عالی کشور، بهعنوان یک راهبرد کلیدی، به دنبال ایجاد و حفظ ساختارهایی است که قادر به پاسخگویی به نیازهای متغیر و چالشهای نوین باشند. ازاینرو ...
بیشتر
در دنیای امروز، نظامهای آموزشی با چالشهای پیچیدهای مواجه هستند که نیازمند ساختارهای مدیریتی کارآمد و نوآورانه است. حکمرانی پایدار سازمانی با رویکرد تعالی سازمانی در نظام مدیریت آموزش عالی کشور، بهعنوان یک راهبرد کلیدی، به دنبال ایجاد و حفظ ساختارهایی است که قادر به پاسخگویی به نیازهای متغیر و چالشهای نوین باشند. ازاینرو هدف طراحی مدل حکمرانی پایدار سازمانی با رویکرد تعالی سازمانی در نظام مدیریت آموزش عالی کشور است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. خبرگان شامل استادان هیئتعلمی و همچنین مدیران ارشد بودند و همچنین مصاحبهشوندگان شامل، 15 نفر که به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی، یافتهها به تأیید مصاحبه شوندگان رسید. به منظور تحلیل دادهها نیز از روش براون و کلارک با نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکس کیودآ انجام گردید. یافتهها حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 14 مضمون پایه، 6 مضمون سازماندهنده و 1 مضمون فراگیر شناسایی شدند. نتایج نیز نشان داد که شامل ساختار حاکمیتی، توانمندسازی جمعی، سیاستگذاری و نظارت ملی، تحول علمی رقابتی، اقدامات ضد فساد، تعالی نظام آموزشی است.
علیرضا موغلی؛ طاهره فیضی؛ امیرحسین امیرخانی؛ مصطفی لطفی جلالآبادی
دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5) ، دی 1392، ، صفحه 119-134
چکیده
هدف این تحقیق، شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتیابی سازمانی است که پس از شناسایی در سه دسته عوامل منابع انسانی، وجهۀ سازمان و فرهنگ هویتساز خلاصه شده و با روش تحقیق پیمایش، به وسیله یک پرسشنامۀ توصیفی، اثر زمینۀ منابع انسانی به عنوان متغیّر مستقل و فرهنگ هویتساز و وجهۀ سازمان به عنوان متغیّرهای میانجی بر هویتیابی سازمانی به عنوان ...
بیشتر
هدف این تحقیق، شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتیابی سازمانی است که پس از شناسایی در سه دسته عوامل منابع انسانی، وجهۀ سازمان و فرهنگ هویتساز خلاصه شده و با روش تحقیق پیمایش، به وسیله یک پرسشنامۀ توصیفی، اثر زمینۀ منابع انسانی به عنوان متغیّر مستقل و فرهنگ هویتساز و وجهۀ سازمان به عنوان متغیّرهای میانجی بر هویتیابی سازمانی به عنوان متغیّر وابسته آزمون شده است. تناسب مدل مفهومی تحقیق از طریق فن تحلیل عاملی با استفاده از نرمافزار لیزرل بررسی شده است. یافتههای تحقیق شامل عوامل مؤثر بر هویتیابی سازمانی بر اساس ارزشهای فرهنگ بومی و متغیّرهای دانشگاه پیام نور است که به صورت 10 فرضیۀ اصلی برای بیان روابط مستقیم و غیر مستقیم میان عوامل مذکور با هویتیابی سازمانی سازماندهی و در نهایت، همۀ فرضیات اصلی و تعداد 32 فرضیۀ جزیی به تأیید رسیده است. بر اساس میزان تأثیر به ترتیب فرهنگ هویتساز، عوامل منابع انسانی، وجهۀ سازمان اولویتبندی شدهاند. در ضمن، اثر واسطهای فرهنگ هویتساز و وجهۀ سازمان قوی ارزیابی شده است. اهمّ پیشنهادهای تحقیق بر مبنای همین اثرات ارائه و به محققان بعدی نیز بررسی مدل در سایر سازمانها برای تبدیل شدن آن به یک مدل عمومی توصیه شده است.