غلامرضا توکلی؛ علیرضا سعادتمندی؛ حسن داناییفرد؛ محمد محمدظاهری
چکیده
نمدیریت دولتی بهعنوان نحلهای که به دنبال تحقق حداکثر منفعت عمومی برای حداکثر افراد جامعه است. در سیر تکوینی خود با نظریههای متعددی تبیین شده است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی، هدف اکتشافی و به لحاظ نتیجه بنیادی در دوبخش انجام شده است. در بخش نخست که نقد نظریههای غالب در فضای دانشی مدیریت دولتی و جابهجایی مدیران آن است. دادهها ...
بیشتر
نمدیریت دولتی بهعنوان نحلهای که به دنبال تحقق حداکثر منفعت عمومی برای حداکثر افراد جامعه است. در سیر تکوینی خود با نظریههای متعددی تبیین شده است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی، هدف اکتشافی و به لحاظ نتیجه بنیادی در دوبخش انجام شده است. در بخش نخست که نقد نظریههای غالب در فضای دانشی مدیریت دولتی و جابهجایی مدیران آن است. دادهها از طریق مطالعه کتابخانهای دانش موجود و مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 خبره دانش مدیریت دولتی گردآوری شدند و سپس خروجی تحلیل محتوای کیفی دادهها و نقدهای احصا شده در اختیار خبرگان قرار گرفت و در سه مرحله جرح و تعدیل نظرات خبرگان انجام و مورد تأیید نهایی تمامی خبرگان مشارکت داده شده در پژوهش قرار گرفت. در بخش دوم با استفاده از روش استراتژی استدلال استعارهای بهعنوان یکی از شیوههای نظریهپردازی در پارادایم نمادین تفسیری و با طی گامهای روش نظریهپردازی داناییفرد (1386) بهمنظور تبیین ماهیت و کارکرد مدیریت دولتی و جابهجایی مدیران نظریهای نوین در حوزه دانشی مدیریت دولتی با عنوان نظریة ابرهای بارانی ارائه شد. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان دانش مدیریت دولتی ایران بودند که نمونهای 21 نفری (خبرگان مرحله اول پژوهش) از آنها به شیوه هدفمند جهت مشارکت در فرایند انجام پژوهش انتخاب شدند. نظریه ارائه شده با استفاده از استعاره ابرهای بارانی، رویکردی جامع و کلنگر در تبیین ماهیت و کارکرد مدیریت دولتی بهویژه جابهجایی مدیران دولتی داشته است و در عین حال ابهامها و سؤالات مغفول در نظریههای پیشین را بررسی و این موارد را با نگاهی نقادانه در نظریهای جدید در نظر گرفته است. از سوی دیگر، این نظریه توانایی و انعطاف لازم برای تبیین و توصیف مدیریت دولتی در کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته را به همراه داشته و از قدرت انتقال مفاهیم قابلقبولی برخوردار است.
محسن ترابی؛ محمدرضا فتحی
چکیده
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است، روش پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی مقالات مجله مدیریت سازمانهای دولتی در بازده زمانی 1391 تا 1399 انجام گرفته است. در این پژوهش همه عناصر جامعه به صورت سرشماری بررسی شدهاند. تعداد 262 مقاله از نظر 9 شاخص مورد بررسی قرار گرفتند. بهمنظور تأیید روایی، هریک از شاخصهای ...
بیشتر
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است، روش پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی مقالات مجله مدیریت سازمانهای دولتی در بازده زمانی 1391 تا 1399 انجام گرفته است. در این پژوهش همه عناصر جامعه به صورت سرشماری بررسی شدهاند. تعداد 262 مقاله از نظر 9 شاخص مورد بررسی قرار گرفتند. بهمنظور تأیید روایی، هریک از شاخصهای موردنظر با دیگر مقالات مطابقت داده شد و در هر مورد اختلاف مورد بررسی و بازبینی مجدد قرار گرفت، جهت بررسی پایایی نیز، تعداد 13 مقاله در اختیار خبرگان دانشگاهی قرار داده شد و نتایج و طبقهبندیهای آنان با تحلیلهای صورت گرفته مورد مقایسه قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین مقالات، توسط استادان و دانشجویان با مدرک مدیریت دولتی چاپ شده است. موضوع محوری بیشتر مقالات، رفتار سازمانی، مدیریت تشکیلات، سیستمها و روشها در بخش دولتی و مدیریت منابع انسانی بوده است. همچنین براساس نتایج پژوهش، بیشتر پژوهشها به صورت کاربردی و دارای رویکرد کیفی بودهاند. روش تحلیل بیشتر مقالات مورد بررسی، ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها بیشتر از طریق پرسشنامه بوده است.
مدل سازی
محمد علی سرلک
چکیده
هدف این پژوهش ارائه یک دید کامل از وضعیت و ابعاد مختلف مدیریت دولتی در ایران و کمک به هدایت پژوهشهای آتی در رابطه با پرکردن شکاف تحقیقهای قبلی در این حوزه است. در این مورد، تعداد 279 رساله دکتری دفاع شده بین سالهای 1390 تا ۱۳۹۶ در 6 دانشگاه دولتی داخل کشور و دارای دسترسی برخط، مرور و بررسی شده است. روششناسی تحقیق از لحاظ هدف کاربردی ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه یک دید کامل از وضعیت و ابعاد مختلف مدیریت دولتی در ایران و کمک به هدایت پژوهشهای آتی در رابطه با پرکردن شکاف تحقیقهای قبلی در این حوزه است. در این مورد، تعداد 279 رساله دکتری دفاع شده بین سالهای 1390 تا ۱۳۹۶ در 6 دانشگاه دولتی داخل کشور و دارای دسترسی برخط، مرور و بررسی شده است. روششناسی تحقیق از لحاظ هدف کاربردی از نوع کیفی و از لحاظ روش توصیفی است. روش تحقیق گروه کانون شامل 24 نفر از استادان برتر دانشگاههای بزرگ کشور با مرتبة دانشیار و استاد تمام است. نتایج بهدست آمده از مقالههای مورد بررسی قرار گرفته، براساس معیارهایی از قبیل موضوع پژوهش، روش و ابزار گردآوری دادهها، روش تحلیل دادهها، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که 26 درصد پژوهشها از نوع ساختاری، 34 درصد از نوع رفتاری، 12 درصد از نوع محیطی، 24 درصد از نوع ترکیبی و 4 درصد در قالب مد سهشاخگی نمیگنجد. همچنین در پژوهشهای بررسی شده، 86 درصد عناوین بهمنظور جمعآوری دادهها از روش ترکیبی کیفی و پرسشنامهای استفاده شده و 1 درصد صرفاً روش کیفی و مابقی صرفاً روش کمی بوده است. لذا، شکاف عمیق بین نتایج بهدست آمده رسالههای دکتری و فقدان یک دکترین و نظریه حاصل از پژوهش دلالت دارد.
جعفر آهنگران
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر حکمرانی خوب بر فرهنگ سیاسی ایران انجام شده است. حکمرانی خوب به خصوص در حوزة مدیریت دولتی، نقش بیبدیلی در توسعة یک کشور دارد. ازاینرو، مطالعه و بررسی آن بسیار مهم و اثرگذار است. از سویی برخی از مؤلّفههای فرهنگ سیاسی، ازجمله فرهنگ سیاسی شیعه، تقویتکنندة عوامل اساسی در ایجاد ساختارهای لازم برای توسعه ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر حکمرانی خوب بر فرهنگ سیاسی ایران انجام شده است. حکمرانی خوب به خصوص در حوزة مدیریت دولتی، نقش بیبدیلی در توسعة یک کشور دارد. ازاینرو، مطالعه و بررسی آن بسیار مهم و اثرگذار است. از سویی برخی از مؤلّفههای فرهنگ سیاسی، ازجمله فرهنگ سیاسی شیعه، تقویتکنندة عوامل اساسی در ایجاد ساختارهای لازم برای توسعه به شمار میرود. پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، مؤلّفههای فرهنگ سیاسی اسلام، روند عدالتخواهی و مشارکتطلبی را تشدید کردهاند. بدین منظور این تحقیق پیمایشی در یک نمونة 115 نفری از کارکنان سازمان فعّالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور با استفاده از ابزار پرسشنامه که روایی و پایایی آن به تأیید رسیده است، مورد آزمون همبستگی پیرسون قرار گرفت. نتایج تحقیق ارتباط بین حکمرانی خوب و فرهنگ سیاسی را تأیید کرد. با توجّه به نتایج بیان شده، یکی از راههای ایجاد فرهنگ مناسب و کاهش آثار منفی برخی از ابعاد فرهنگ سیاسی، استفاده از الگوهای مناسب حکمرانی خوب در کنار تقویت ابعاد مثبت فرهنگ سیاسی، مانند فرهنگ شیعه است. ازاینرو، ضمن تأکید بر لزوم برنامهریزی برای تحقّق ابعاد حکمرانی خوب در ادارة عمومی و مدیریت دولتی، تقویت نهادهای فرهنگی شیعه، مانند مسجد، عاشورا، آیینهای مذهبی و سنّت یاد شهیدان که میتواند منجر به کاهش آثار منفی فرهنگ عشیرهای در سازمان شود، توصیه میشود.