الهام حسینی چگنی؛ علی قربانی؛ محمدرضا مشایخی؛ علی شاهنظری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای شبکه اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روشهای آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. بهمنظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای بومی شبکه اجتماعی، نظریة دادهبنیاد را طرح و تدوین کردهایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار دادهایم تا از تعمیمپذیری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای شبکه اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روشهای آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. بهمنظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای بومی شبکه اجتماعی، نظریة دادهبنیاد را طرح و تدوین کردهایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار دادهایم تا از تعمیمپذیری بافتههای پژوهش اطمینان حاصل کنیم. بهمنظور گردآوری دادههای کیفی پژوهش، طبق نمونهگیریهای بازه ارتباطی و متنوع و نیز نمونهگیری ممیز، تعدادی از استادان خبره در این زمینه، بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند و پس از انجام مصاحبههای عمیق با ایشان، گردآوری دادهها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. رهآورد این مرحله از پژوهش، مدلی کیفی به همراه گزارههایی حکمی بود که در مرحله دوم، قالب فرضیه به خود گرفتند و در معرض آزمون کمی واقع شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. در کدگذاری باز محقق به ۱۱۸ مفهوم دست یافت که با طبقهبندی آنها ۲۲ مؤلفه و ۵ بعد به دست آمد که براساس آن مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. براساس این مدل در بخش کمی مشخص شد بستر بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد (210/0). چالشها بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد (239/0-). همچنین مشخص شد حمایت دولتی تأثیر بستر (111/0) و چالشها (120/0-) بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی را تعدیل میکند. امنیت تأثیر بستر (116/0) و چالشها (117/0-) بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی را تعدیل میکند.