نوع مقاله : علی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 استاد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
هدف این پژوهش پایش نقش میانجی گری رفتار سازمانی مثبت گرا در تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی در بین کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، کل کارکنان کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز(460 نفر) بود. نمونه 209 نفره، بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد مربیگری سازمانی، انگیزه خدمت عمومی و رفتارسازمانی مثبت گرا بوده است. روایی پرسشنامه ها از طریق اخذ نظر استادان تأیید و پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تحلیل داده ها آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزارpls استفاده شد. یافتهها پژوهش نشان می دهد که مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی تأثیرگذار است. رفتارسازمانی مثبت گرا تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی را میانجی گری می کند. تمامی ابعاد مربیگری سازمانی (ارتباطات باز، رویکرد تیمی، ارجحیت فرد نسبت به وظیفه، پذیرش ابهام و تسهیل آموزش و توسعه کارکنان) بر انگیزه خدمت عمومی تأثیرگذار است. همچنین از بین ابعاد رفتارسازمانی مثبت گرا ابعاد خودکارآمدی، تاب آوری و خوشبینی تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی را میانجی گری می کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the role of positive organizational behavior in effect of organizational coaching on public service motivation
نویسندگان [English]
- Afsaneh Sadeghi 1
- Houshang Taghizadeh 2
- Ali Ghorbani 3
1 PhD student, Department of Public Administration, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Business Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the effect of organizational coaching on public service motivation with the mediating role of positive organizational behavior. The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature and method. The statistical population was Tabriz University of Medical Sciences (460 people). The sample of 209 people was selected randomly based on Cochran's formula. Data collection tools were standard questionnaires of "organizational coaching", "public service motivation" and "positive organizational behavior". The validity of the questionnaires was confirmed by obtaining the opinion of professors and the reliability of the questionnaires was confirmed by calculating Cronbach's alpha. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using SPSS and Smart PLS software. Findings Research shows that organizational coaching affects public service motivation. Positive organizational behavior mediates the effect of organizational coaching on public service motivation. The validity of the questionnaires was confirmed by obtaining the opinion of professors and the reliability of the questionnaires was confirmed by calculating Cronbach's alpha. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using SPSS and Smart PLS software. Findings Research shows that organizational coaching affects public service motivation. Positive organizational behavior mediates the effect of organizational coaching on public service motivation.
کلیدواژهها [English]
- Positive organizational behavior
- Organizational coaching
- Public service motivation '