با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

گروه مدیریت دولتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

10.30473/ipom.2025.74382.5179

چکیده

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین وظایف مدیر در فرایند مدیریت، انتخاب سبک مناسب رهبری سازمان است. رهبری منفعل، آزاد گذاشتن پیروان در زمان عدم حضور رهبر یا اجتناب‌کردن از رهبری است. یکی از رفتارهای انحرافی کارکنان که کمتر بدان پرداخته شده، سرقت زمان است. سرقت زمان کارکنان علی‌رغم گستردگی، هزینه‌ی بالا و اهمیت عملی آن، توجه علمی کمی دریافت کرده است. تحقیق حاضر باهدف کشف مؤلفه‌های رهبری منفعل و بررسی تأثیر آن بر سرقت زمان کارکنان در آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد انجام شده است. در این پژوهش ابتدا به مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش پرداخته شد و در ادامه از ابزار مصاحبه به روش عمیق نیمه‌ساختاریافته که متناسب با روش‌های تحقیق کیفی و به‌ویژه پدیدارشناسی است، استفاده شد. پس از انجام 18 مصاحبه و رسیدن به مرحله اشباع از روش کلایزی؛ 25 مؤلفه در قالب 6 دسته کلی تحت عناوین ضعف در تصمیم گیری، اجتناب از مسئولیت پذیری، بی تفاوتی نسبت به کارکنان، ، ضعف در نظارت و مدیریت تیم و ضعف در ارتباطات و عدم حمایت از نوآوری و انگیزش شناسایی شدند. در مرحله کمی بر اساس فرمول کوکران 280 نفر به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به‌منظور شناسایی مؤلفه‌های رهبری منفعل، از پرسش‌نامه‌ای که توسط محقق طراحی‌شده است، استفاده شد و سپس با استفاده از پرسش‌نامه 15 سؤالی سرقت زمان هارولد و هو، تأثیر آن بر سرقت زمان سنجیده شد. باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده فرضیه تحقیق پذیرفته شد و رهبری منفعل بر سرقت زمان کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Discovering Passive Leadership Components and Investigating Its Effect on Employee Time Theft (Case Study of Teachers and Education Managers in Bojnourd City)

نویسندگان [English]

  • somayeh shadmehri
  • vahid mirzaei
  • hamed khorasani toroghi

Department of Governmental Management, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran

چکیده [English]

is leaving followers free when the leader is not present or avoiding leadership. One of the less studied deviant employee behaviors is time theft. Despite its widespread, high cost, and practical importance, employee time theft has received little scientific attention. The present study was conducted with the aim of discovering the components of passive leadership and examining its effect on employee time theft in education in Bojnourd city. In this study, first, a review of the literature and research background was conducted, and then the semi-structured in-depth interview tool, which is appropriate for qualitative research methods, especially phenomenology, was used. After conducting 18 interviews and reaching the saturation stage of the Claise method; 25 components were identified in the form of 6 general categories under the titles of weakness in decision-making, avoidance of responsibility, indifference to employees, weakness in team supervision and management, weakness in communication, and lack of support for innovation and motivation. In the quantitative phase, 280 people were randomly selected as the sample size based on the Cochran formula. In order to identify the components of passive leadership, a questionnaire designed by the researcher was used, and then its effect on time theft was measured using the 15-question Harold and Ho Time Theft Questionnaire. According to the results obtained, the research hypothesis was accepted and passive leadership has a positive and significant effect on employee time theft

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership style
  • Passive leadership
  • Time theft
  • Phenomenology