با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

چکیده

ارزشیابی، فرایندی فراگیر و ضروری برای تمامی سازمان هاست و برای مؤسسات آموزش عالی، که عدالت و تعالی را هدف خود قرار داده اند، ضرورتی بیشتر دارد. در این میان ارزشیابی اساتید دانشگاه ها به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان در این زمینه اهمیت ویژه ای دارد. اجرای یک ارزشیابی درست مستلزم انتخاب معیارهای مناسب است چون انتخاب معیارهای صحیح نتیجه ارزشیابی را معتبر می سازد. در این پژوهش به شناسایی و رتبه بندی هفت معیار ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان پرداخته شده است. جامعه آماری دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی بوده اند و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. تحلیل داده های گردآوری شده نشان داد از نظر دانشجویان معیارهای دانش و توانمندی علمی، مسئولیت پذیری، توانایی برقراری ارتباط با دانشجویان، حامی بودن نسبت به دانشجویان، قابلیت ایجاد علاقه و انگیزه، مهارتهای تدریس و عدالت در رفتار معیارهای مناسب می باشند. همچنین آزمون رتبه بندی نشان داد که در بین معیارهای مذکور معیارهای حامی بودن نسبت به دانشجویان به همراه دانش و توانمندی علمی استاد بالاترین اولویت، و معیار عدالت در رفتار پایین ترین اولویت را دارا می باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Academic Evaluation Criteria in Mind Research Students in the School of Management and Accounting of Allameh Tabatabai University

نویسندگان [English]

  • Reza Vaezi 1
  • Nasim Maddah Shariati 2
  • Mohammad Sadegh Azmandian 3

چکیده [English]

Evaluation, is acquisition and necessary for all organizations and institutions of higher education, justice and perfection are targeting, is more necessary. The evaluation of university professors as one of the main pillars in this area is important. Implementation of a proper evaluation requires the selection of appropriate criteria such as choosing the correct criteria thus makes a valid evaluation. In this study is to identify and rank the seven criteria of teacher evaluation is discussed from the perspective of students.The students of the Faculty of Management and Accounting of Allameh Tabatabai University and questionnaires were used to collect data. Analysis of the data showed that measures student knowledge and scientific capability, responsibility, ability to communicate with students, being supportive of the students, the ability to create interest and motivation, teaching skills and standards of behavior are appropriate justice. Test ratings also showed that among the criteria for support measures with regard to students with the knowledge and scientific capability professor highest priority, and the criteria of justice in behavior have the lowest priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Assessment
  • ethics justice
  • Motivation
  • Accountability
  • academic ability
سیف، علی اکبر (1388)، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (ویرایش پنجم)، تهران: نشر دوران.
فروتنی ،زهرا و همکاران(1392)"طراحی و تبیین مدل خود توسعه ای منابع انسانی"نشریه مدیریت سازمان های دولتی،سال اول ،شماره 4 ،پاییز 92
مک ناب، دیوید ای (1390)، روش های تحقیق کمّی و کیفی مدیریت دولتی و سازمان های غیر انتفاعی، رضا واعظی و محمدصادق آزمندیان، تهران:انتشارات صفّار(2008).
Abrami, P. C., d’Apollonia, S., & Cohen, P. A. (1990).»The validity of student ratings of instruction: What we know and what we do not«. Journal of Educational Psychology, Vol. 82, No. 2, 219-231.
 Bland CJ, Wersal L, Vanloy W, Jacott W. (2002). »Evaluating faculty performance: a systematically designed and assessed approach«, Acad Med, Vol. 77, No. 1, 15-30.
 
Clayson, Dennis E., (2009). »Student Evaluations of Teaching: Are They Related to What Students Learn? : A Meta-Analysis and Review of the Literature«, Journal of Marketing Education, Vol. 31, No. 1, 16-30.
Copeland HL, Hewson MG. (2000). »Developing and testing an instrument to measure the effectiveness of clinical teaching in an academic medical center«, Acad Med, Vol. 75, No. 2, 161-166.
Crumbley, L., Henry, B. K., & Kratchman, S. H. (2001). »Students’ perceptions of the evaluation of college teaching«. Quality Assurance in Education, Vol. 9, 197-207.
Emery C, Kramer T, Tian R. (2003). »Return to academic standards: A critique of student evaluations of teaching effectiveness«, Qual Assurance Edu, Vol.11, No. 1, 37-46.
Greenwald, A. G. (1997). »Validity concerns and usefulness of student ratings of instruction«, American Psychologist, Vol. 52, 1182-1186.
Greimel-Fuhrmann, B., & Geyer, A. (2003). »Students’ evaluation of teachers and instructional quality—Analysis of relevant factors based on empirical evaluation«. Assessment and Evaluation in Higher Education, Vol. 28, 229–238.
Gursoy, Dogan & Umbreit, W.Terry. (2005). »Exploring students’ Evaluations of Teaching Effectiveness: What Factors are Important?« Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. 29, No. 1, 91-109.
Hobson SM, Talbot DM. (2001). »Understanding student evaluations: What all faculties should know?« College teaching, Vol.49, No.1, 26-31.
Kulik, J. A. (2001). »Student ratings: Validity, utility, and controversy«. New Directions for Institutional Research, Vol. 109, 9–25.
Madden, Thomas J., »Dillon, William R. and Leak, Roland L. (2010). Students' Evaluation of Teaching: Concerns of Item Diagnosticity«, Journal of Marketing Education, Vol. 32, No. 3, 264–274.
Marks, R. B. (2000). »Determinants of student evaluations of global measures of instructor and course value«. Journal of Marketing Education, Vol. 22, No. 2, 108-119.
Okpala, C. O., & Ellis, R. (2005). »The perceptions of college students on teacher quality: A focus on teacher qualifications«. Education, Vol. 126, 374–378.
Onwuegbuzie, Anthony J. and Witcher, Ann E. and Collins, Kathleen M. T. and Filer, Janet D. and Wiedmaier, Cheryl D. and Moore, Chris W. (2007). »Students' Perceptions of Characteristics of Effective College Teachers: A Validity Study of a Teaching Evaluation Form Using a Mixed-Methods Analysis«. American Educational Research Journal, Vol. 44, No. 1, 113-160.
Ory, J. C., & Ryan, K. (2001). »How do student ratings measure up to a new validity framework?« New Directions for Institutional Research, Vol. 109, 27–44.
Patrick F, Smart R. (1998). »An empirical evaluation of teacher effectiveness: The emergence of three criteria factors«. Assess Eval High Educ, Vol.23, No. 2, 167.
 Peterson KD. (1995). Teacher evaluation: a comprehensive guide to new directions and practices. California: Crowin Press INC. a Sage publication company.
Ryan, Rebecca G., Wilson, Janie H. and Pugh, James L. (2011). »Psychometric Characteristics of the Professor-Student Rapport Scale«, Teaching of Psychology, Vol. 38, No. 3, 135-141.
Schaeffer, G., Epting, K., Zinn, T., & Buskit, W. (2003). »Student and faculty perceptions of effective teaching: A successful replication«. Teaching of Psychology, Vol. 30, 133–136.
Smith BP. (2007). »Student ratings of teaching effectiveness: An analysis of end-of-course faculty evaluations«, College Student J, Vol. 41, No. 4, 789.
Spencer, K. J., & Schmelkin, L. P. (2002). »Students’ perspectives on teaching and its evaluation«. Assessment & Evaluation in Higher Education, Vol. 27, 397–408.
Tarmina Robert and H.Gao Jennifer. (2009). »identifying acceptable performance appraisal criteria: an international perspective«. Asia pacific Journal of Human resourse, Vol. 17, No. 1, 102-125.
Theall, M., & Franklin, J. (2001). »Looking for bias in all the wrong places: A search for truth or a witch hunt in student ratings of instruction?« New Directions for Institutional Research, Vol. 109, 45–56.
Thorn A. (1998). »An empirical evaluation of teacher effectiveness«. Assess Eval High Educ, Vol.23, No. 2, 165-78.
 Wolbring, Tobias. (2012). »Class Attendance and Students' Evaluations of Teaching : Do No-Shows Bias Course Ratings and Rankings?«, Evaluation Review, Vol. 36, No. 1, 72-96.
Worthington A. (2003). »The impact of student perceptions and  characteristics on teaching evaluations: A case study in finance education«, Assess Eval High Educ. Vol. 5, 49-64.