با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور

2 استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور

3 دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه پیام نور

چکیده

طراحی سازمان هولوگراف با توجه به مؤلفه‏های پنج‏گانه ظرفیت­سازی پویا، محیط کل­گرا، سرمایه انسانی کارآمد، خودمدیریتی فزاینده و ساختار هوشمندانه درصدد است تا کیفیت کل و قابلیت یادگیری را در کلیه اجزاء متبلور سازد به گونه­ای که سیستم توانایی خودسازماندهی و بازآفرینی را به­طور پیوسته دارا باشد. در این مقاله ابتدا عوامل اصلی سازمان هولوگراف از عمق مبانی نظری استخراج و سپس به کمک تکنیک دلفی و امتیازدهی به بیست­وسه عامل مستخرج، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پنج­مؤلفه جدید شناسایی و نام­گذاری ­گردید. این مؤلفه­ها توانست 87% از عوامل مؤثر بر طراحی سازمان هولوگراف را پوشش ­دهد. لذا با توجه به ترکیبی(کمّی و کیفی)  بودن متدولوژی تحقیق، جامعه آماری آن از اساتید و مدیران دانشگاه پیام­نورانتخاب گردید. تحقیق حاضر از نظر ماهیت اکتشافی، از نظر هدف بنیادی­ـ کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی می باشد. برای تأیید روایی ابزار تحقیق از خبرگان امر و روش کمّی جدول واریانس تبیین شده جامع استفاده گردید. پایایی ابزار نیز با ضریب آلفای کرون‏باخ برابر با «964/0» مورد تأیید قرار گرفت. برای آزمون فرضیه­ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. یافته‏های تحقیق نشان می دهد که دانشگاه پیام‏نور به جز مؤلفه ظرفیت سازی پویا در سایر مؤلفه­ها با مدل سازمان هولوگراف سنخیت دارد و در این مورد پیشنهاد می‏گردد صاحبان اندیشه از مکانیسم هایی مانند یادگیری دوحلقه­ای، توسعه تیم­های کاری، تفکر سیستمی و هم­افزایی جهت افزایش مؤلفه ظرفیت­سازی پویا در دانشگاه پیام‏نور استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigate and Analysis the Relevance Rate of Payam Noor University with Conceptual Model of Holographic

نویسندگان [English]

  • Zahra Foorotani 1
  • Majid Zamaheni 1
  • Fereidoon Ahmadi 2
  • Amir Lali Sarabi 3

چکیده [English]

Holographic organization design according to the five elements of capacity building dynamic, holistic environment, efficient human capital, Increasing self-management and smart structure is intended to crystallize the quality of the learning abilities in all components so that the self-regulation system and the ability to re-continuously be used.In this paper the main causes of holographic depth theoretical principles derived and then using the Delphi technique and scoring twenty-three factors extracted by exploratory factor analysis identified five new components and were named. These components could cover 87% of the factors affecting the holographic design. However, due to the combination (quantity and quality) of research methodology, statistical population of teachers and administrators of Payam Noor University were selected. This study of exploratory nature, the fundamental objective is applied and descriptive survey method to verify the validity of the experts and a comprehensive table of explained variance was used. Cronbach alpha reliability of the instrument to "0.964" was approved. Confirmatory factor analysis was used to test the hypotheses. The findings show that Payam Noor Universityexcept dynamic capacity building in other components compatible with the organization's Holographic and in this case it is recommended that Android owners mechanisms such as double-loop learning, develop work teams, systems thinking and dynamic synergies for increased capacity-building component in Payam Noor University use.

کلیدواژه‌ها [English]

  • holography organization
  • Interpretive Structural Modeling
  • self-organization
  • research methodology combines
  • Payam Noor University
لوانی، سید مهدی. (1371). استعاره ها: ابزار شناخت سازمان، تهران: مطالعات مدیریت، شماره 7، 52-23.
حبیب­پور، کرم و صفری، رضا. (1388). راهنمای جامع اس پی اس اس در تحقیقات پیمایشی، تهران، نشر لویه.
داناییفرد، حسن. (1386). پارادایم های رقیب در علم سازمان و مدیریت: رویکرد تطبیقی به هستی شناسی، شناخت شناسی و روش شناسی، دانشور رفتار،14 (26): 89- 104.
سرلک، محمدعلی. (1386). یادگیری سازمانی از طریق طراحی سازمان‌های کل‌گرا یا هولگراف، پیک نور، 6 (3): 162- 170.
سرلک، محمدعلی. (1387). سازمان های عصر دانش، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
سرلک ، محمد علی و همکاران(1391)"سنجش قابلیت یادگیری موسسات دانشگاهی به سازمان های یادگیرنده"فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی،سال اول ،شماره 1،پاییز 91
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1385). روش تحقیق درعلوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
مشبکی، اصغر. (1383). سیمای سازمان: مروری بر اثر ارزشمند گرت مورگان درباره سازمان و استعاره های آن، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
هومن، حیدر­علی. (1389). راهنمایی عملی پژوهش کیفی، تهران: انتشارت سمت .
 
Akgun, A., Byrne, E., John, C., Lynn, G., Keskin, S., Halit (2007). Organizational unlearning as changes in beliefs and routines in organizations, Journal of Organizational Change Management.20 (6), 794-812.
Amayea Rae. (2008). A Holographic Organization: What is it? And why would we want one?.  HoloScope thehologram@comcast.net, Amayea Rae V. 08.10.
Anukul Mandal,S.G. & Deshmukh (1994). Vender Selection Using Interpretive Structural Modeling, [J].IJOPM. 14(6), 52-59.
Argyris, C., & Schon, D. (1996). Organizational learning. Reading, MA: Addison-Wesley.
Bennett, J. (1994)The building blocks of the learning organization; Training; 31(6), 41-49.
Brown Michael E. & Gioia Dennis A. (2002). Making things click Distributive leadership in an online division of an offline organization, The Leadership Quarterly, 13, 397–419.
Chang S. C., Lee M. S. A.(2007). study on relationship among leadership,organizational culture, the operation of learning organization and employees’ job satisfaction; The Learning Organization,14(2), 155-185.
Cohen Susan G., & Mankin Donald A.(2005). Mankin Don Business, Without Boundaries: An Action Framework for Collaborating Across Time, Distance, Organization, and Culture.
Cowley Sarah (1995). Professional development and change in a leaming organization, Joumal of Advanced Nursing, 21, 965-974.
Gephart, M.A., Marsick, V.J. (1996). learning organizations come alive; Training & Development,50(12), 35-45.
Gleic James. (1993). Chaos: Making a New Science. N. Y. Publisher: Viking Adult.
Goh, S.C., Ryan, P.J. (2002). Learning capability, organizational factors and firm performance; Third European Conference on Organizational Knowledge, Learning and Capabilities; Athens, Greece, April 5-6, 3-11.
Harari, Oren(1994). The Brain- Based Organization, Management Review, Jun, 83(6).
Hatch M. J. (1997). Organization Theory: Modern, Symbolic and Postmodern Perspective.   Translated by  Hasan Danaeefard(2010), 7th Edition, Tehran, Mehraban Nashr press. (in persian)
 Herscovitch, L., Meyer, J. P. (2002). Commitment to organizational change: extension of a three-component model, Journal of Applied Psychology, 87 (3) , 474-87.
James, C.R. (2003). Designing learning organizations; Organizational Dynamics, 32(1), 46-61.
Johannessen Jon-Arild. (2007). The Holographic Organization –A Design Model, Bodφ Graduate School of Business, Mφrkved, Norway Version of record first published: 08 Feb 2007.
 Kuchi, T. (2006). Constant change and the strategic role of communication a selective annotated bibliography, Library Management, 27 (4-5).
Love, peter, Irani, zahir (2000). TQM and learning organization : A dialogue for change in contraction. Journal of management & Economics.
Maturana, H. and Varela, E. (1980). Autopoeisisand Cognition: The Realization of The Living, Reidl. Publishers.
Morgan, G. (1995). Images of Organization. Beverly Hills: Sage
Paton, R.A. and McCalman, J. (2000). Change Management: A Guide to Effective Implementation, London: Sage.
Robbines, Stephen P.(2007). Organizational Behavior  new jersey: Prentice-Hall.
Saenge, P. M. (1990). The Fifth Discipline ,N. Y.; Double Day.
Shelton. Charlotte K. & Darling. John R. (2001). the quantum skills model in management: a new paradigm to enhance effective leadership, Leadership & Organization Development Journal, 22(6) 264 – 273.
Taskin, T., Smeds, R. (1999). Measuring change project management in manufacturing, Internatinal Journal of Operations & Production Management, 19 (11) , 1168-1187.
Wang, G., et al. (2008). Analysis of interactions among the barriers of energy saving in China. Energy Policy.