با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طاطبایی

2 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی،دانشگاه علامه طباطبایی

3 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی،دانشگاه شهید بهشتی

4 استادیار گروه مدیریت دولتی ،دانشگاه کردستان

چکیده

    درجهان متلاطم امروز آن­ چه که می­تواند حیات بالنده و روبه رشد سازمان­های دولتی و حکومتها را تضمین نماید، وجود نظام مدیریتی مقتدر و کارآمد است. برای داشتن نظام مدیریتی موثر و کارآمد نیز بایستی مدیرانی بهره­ور و شایسته تربیت نمود. تربیت و پرورش مدیران نیز به چارچوبی جامع و کامل نیاز دارد تا با انتخاب و پرورش صحیح و اثربخش مدیران به اهداف و استراتژی­های سازمان جامه عمل بپوشاند. از طرفی باتوجه به آثار مثبت مدیریت بهره­وری نیروی انسانی در بخش دولتی، ضرورت توجه به عوامل موثر بر بهبود بهره­وری منابع انسانی به خصوص بهره­وری مدیران و حرفه­ای­ها به عنوان موثرترین افراد درسازمان­های دولتی اجتناب­ناپذیراست. در همین راستا، این تحقیق زمینه‌ای برای تأکید بر بهره‌وری حرفه‌ای‌ها و مدیران فراهم می‌آورد و در باب دشواری‌هایی که حرفه‌ای‌ها در مدیریت سازمان­های دولتی با آن مواجه‌اند، بحث می‌کند. همچنین این مقاله یک نمای کلی از هفت عامل اساسی مؤثر بر بهره‌وری حرفه‌ای‌ها و چگونگی ارتباط آن­ها با هم ترسیم می‌کند. در پایان به بررسی نحوه بهبود هدف‌مداری و انگیزش حرفه‌ای‌ها برای پشتیبانی از مأموریت سازمان اشاره می­شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Improve the Efficiency of Managers in the Governmental Section

نویسندگان [English]

  • Hasan Boodlaei 1
  • Alireza Ghezel 2
  • Davood Firooz 3
  • Seyyed Mohammad Moosavi 4

چکیده [English]

In today's rapidly changing world what can be vital and growing progressive government agencies and government to ensure the existence of a strong and efficient management system. To have effective and efficient management system, managers should also be efficient and appropriate training. Leaders also need to foster a comprehensive framework to select and develop appropriate and effective managers to achieve objectives and strategies. However, due to the positive effects of labor productivity in the public sector management, attention to factors affecting the productivity of human resources to improve the efficiency of managers and professionals as the most influential persons in public organizations is inevitable. In this regard, this study pave the way for professional emphasis on productivity and provides managers and professional discusses about the difficulties that are encountered in the management of public organizations. The article is an overview of seven key factors affecting the productivity of professional and how draws them together. In the end, the goal is improvement of professional orientation and motivation to support the organization's mission.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Productivity
  • professionals
  • Managers
  • goal-orientation
  • Motivation
  • government agencies
بودلایی، حسن و قزل، علیرضا (1391). زمینه­ها و استراتژی­های مدیریت منابع انسانی بهره­ور در سازمان­های دولتی قرن 21. فصلنامه منابع انسانی ناجا. سال هفتم، شماره 29.
بودلایی، حسن. خانباشی، محمد. نیکنام، مهدی و کوشکی، علیرضا. (1393). مدیریت بهره وری نیروی انسانی در بخش دولتی،. تهران، انتشارات ترمه چاپ اول.
رجب­بیگی، مجتبی، پرتوی، بامداد (1387). چالش­های مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی ایران. مجموعه مقالات سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی.
فقیهی،ابوالحسن،دانایی فرد،حسن (1384)،بوروکراسی و توسعه در ایران، انتشارات رسا.
ناصحی­فر، وحید، سعادت، محمدرضا، معصوم­زاده، ابوالفضل (1389). الگوی ارزیابی قابلیت­ها و شایستگی­های مدیران وزارت بازرگانی، فصلنامه پژوهش بازرگانی، شماره 41.
 
 
 
Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17, 99−120.
Boxall, P. (1998). Achieving competitive advantage through human resource strategy: towards a theory of industry dynamics, Human Resource Management
Cabrera, E. F. (2003). Strategic Human Resource Evaluation. Journal of Human Resource Planning, 26(1), 49.
Early,  O. C., Northcraft , G. B., Lee, C., and Littuchy, T. R (1990).Impact of process and outcome feedback on the relation of goal etting to task performance, Academy of Management Journal, 33(1): 87-105.
Enslow, B. (1989).Payoff from expert system, Across the Board, Magazine of theConference
 Board Business Roundtable of New York, January/February: 54.
Epstein, P . D., and Leidner, A. (1987) Technology transfer in the trenches, National Civic Review, 76(2): 130-136.
Guy, M.E. (1992). Managing People. In M. Holzer (Ed.), Public Productivity Handbook,pp. 307–320. New York: Marcel Dekker.
Greenberg, E. (1982). Competing for scares resources, Journal of Business Strategy, 2(3):81-87
Immerwahr, J., and Yankelovich, D. (1983).Managing for Motivation in a High Discretion Workplace, The Public Agenda Foundation, New York.
Levitan, S., and Johnson, C. (1982). Second Thoughts on Work, W. E. Upjohn Institute for
 
Employment Research, Kalamazoo, Michigan, p.93.
McClelland, D. C. (1955). Studies in Motivation, Appleton-Century-Croft, New York.Osborn, A. F (1979). Applied Imagination, 3rd rev. ed., Charles Scribners, New York.
Orlando, C. R. & Johnson, N. B. (2004). High performance work practices and human resource management effectiveness: substitutes or complements? Journal of Business Strategies, 21(2), 133-148.
Quinn, J., Baruch, J., and Paquette, P. (1987). Technology in services, Scientific American, 257(6): 50-58
      Review, 8(3), 265-288.
Snyder, D. P., and Edward, G. (1989). Challenge of the nineties: Serving the nation from a shrinking pie, Strengthening the Hospital to Face the Future, Proceedings of the 16th Annual Rowland Library Health Planning Seminer, Duke University, Charlotte, North Carolina.
Stavrou, E. T., Charalambous, C. &Spiliotis, S. (2007). Human resource management and performance: a neural network analysis. European Journal of Operational Research, 181, 453–467.
Von Glinow, M. A. (1988). The New Professionals, Ballinger, Cambridge,