با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تهران

چکیده

بهره وری بخش دولتی از دیرباز به عنوان یکی از مسائل مهم و چالشی در ادبیات اداره امور عمومی و مدیریت دولتی وجود داشته است. مدیران و خط مشی گذاران به دنبال راه هایی برای ارتقاء بهره وری بخش دولتی بوده اند. در کشور ما نیز موضوع بهره وری در خط مشی ها و برنامه های کلان مورد تاکید قرار گرفته است. اما تاکنون پژوهش جامعی به شناسایی راهبردها و خط مشی های ارتقاء بهره وری بخش دولتی نپرداخته است و تلاش های صورت گرفته تنها به بررسی تاثیر عاملی بر بهره وری بخش دولتی و یا اندازه گیری آن محدود می شوند و سازوکارهای ارتقاء بهره وری بخش دولتی مغفول مانده است.
هدف غایی این پژوهش شناسایی سازوکارهایی برای ارتقاء بهره وری بخش دولتی و بررسی شکاف بین وضع موجود و مطلوب این سازوکارها می باشد. این پژوهش با روش ترکیبی و رویکرد اکتشافی انجام شده است. در مرحله اول با استفاده از مصاحبه با مدیران، کارشناسان و خبرگان بخش دولتی به واکاوی سازوکارهایی برای ارتقاء بهره وری بخش دولتی پرداخته شده است و نتایج حاصل از مصاحبه ها با شیوه تجزیه و تحلیل داده بنیاد مورد بررسی قرار گرفت و سازوکارهای ارتقاء بهره وری در چهار دسته فرهنگی، فناوری، اقتصادی و سیاسی- قانونی تقسیم بندی شد؛ سپس در مرحله دوم پژوهش با ترکیب سازوکارهای حاصل از ادبیات پژوهش و مصاحبه ها، پرسشنامه ای شامل 25 سازوکار در 4 دسته مذکور طراحی شد و در دو طیف وضع موجود و وضع مطلوب، سازوکارهای ارتقاء بهره وری مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد بین بهره گیری از سازوکارهای ارتقاء بهره وری بخش دولتی در وضع موجود و مطلوب 23 سازمان خدمات عمومی شهر تهران فاصله معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Mechanisms of productivity Enhancement in Iran's Public Sector

نویسندگان [English]

  • Hasan Danaee Fard 1
  • Hamidreza Harati 2

چکیده [English]

Productivity of Public sector has been considered as one of the most important and challenging issue in general affairs administration and public management literature from a long time ago. Managers and policy makers have been looking for solutions to enhance the public sector's productivity. productivity has been also emphasized in our country's policies and strategic plans but until now there has not been any research in the area of identifying strategies and policies to promote the public sector productivity; all efforts are limited to studyor measure the impact of some factors on the public sector's productivity and identifying mechanisms of the promotion of the public sector's productivity has been neglected.
The present study aimed to identify mechanisms to enhance the public sector's productivity and study the gap between current and desirable situation of these mechanisms. This study hasbeen conducted using a mixed method and exploratory approach.
At the first stage, through interviews with managers, experts and authorities of public sector, it was engaged with mining mechanisms to enhance public sector's productivity and then, results of the interviews were analyzed by Grounded Theory analysis method. The mechanisms of promoting the public sector's productivity were classified in four categories: cultural, technological, economic and political-legal divisions. After that,at the second stage, a questionnaire including 25 mechanisms in 4 categories was designedvia combining the obtained mechanisms from the research literature and the interviews and it was measured in two ranges of the current and desired situation.Results indicated that there is a significant gapin Utilization of the mechanisms of public sectors' productivitybetween current and desired status in 23 organizations out of Tehran public service organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Productivity
  • Effectiveness
  • Efficiency
  • Public sector
  • mixed method
دانایی فرد، حسن(1387). "همسازی شیوه‌های کمی و کیفی در پژوهش‌های سازمانی: تاملی بر استراتژی پژوهش ترکیبی"، فصلنامه روش‌شناسی علوم انسانی؛ سال 13 شماره 53.
 
Ammons, D. (2004). Productivity barriers in the public sector, in Holzer, M. and Seok-Hwan, L. (Eds), Public Productivity Handbook, 2nd ed., Marcel Dekker Inc., New York, NY.
APO Productivity Databook. (2014). Retrieved from:http://www.apotokyo.org/publications/ebooks/apo-productivity-databook-2014
Buntz, C. G. (1981). Problems and issues in human service productivity improvement, Public Product. Manage. Rev. 5, pp:299–320.
Cresswell, J . W; C. Plano.& L. Viki. (2006). designing and conducting mixed methods research. Sage Publication, USA.Deeprose, D. (1989). Three key elements of a productivity improvement program. Supervis. Manage. 34(11), pp:7–11.
Drucker, P. (1963). Managing for business effectiveness,Harvard Business Review, May-June, pp: 58-65.
Fisk, D. (1983). Measuring Productivity in State and Local Government, Bulletin 2166, U.S. Department of Labor, Bureau of Labor Statistics. Washington, DC: U.S. Government Framework for Evaluating Natural Resources Management Policies.
Gadrey, J. (1988). Rethinking output in services, The Service Industries Journal, Vol. 8 No. 1, pp: 67-76.
 Golembiewski, Robert .(1986). Public-Sector Productivity and Flexible Work hours, Testing Three Points .Southern Review of Public Administration (pre-1986). Dec 1980; 4, 3; ABI/INFORM Globa,l p: 324.
Greiner,J.M. (1986). Motivational programs and productivity improvements in times of limited resources, Public Product. Manage. Rev. 10:, pp 81–101.
Halachmi, A & M. Holzer. (1986). Introduction: Toward strategic perspectives on public productivity. In: Halachmi, A., Holzer, M., eds,Strategic Issues in Public Sector Productivity, The Best of Public Productivity Review, 1975–1985. San Francisco, CA: Jossey- Bass, pp: 5–16.
Holzer, M. & K.  Callahan (1998). Government at Work: Best Practices and Model Programs, Thousand Oaks, CA: Sage. http://www.dol.state.nc.us. International Journal of Public Sector Management Vol. 23 No. 3, 2010 pp: 300-320
Kelly, J.M & D. Swindell (2000). Service Quality Variation Across Urban Space: First Steps Toward a Model of Satisfaction, Journal of Urban Affairs, Vol 24, No 3, pp: 271-288.
Kvale, Steinar. (1996). Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing, Thousand Oaks, CA: Sage.
Lee, J. (2001). A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
Lee, S. H. (2000). Understanding productivity improvement in a turbulent environment: A symposium introduction, Public Product. Manage. Rev. 23, pp:423–427.
Linna Paula;  Sanna Pekkola; Ukko Juhani and Melkas Helina. (2010). Defining and measuring productivity in the public sector: managerial perceptions, International Journal of Public Sector Management Vol. 23 No. 3, 2010 pp: 300-320.
McGowan, R. P. (1984). Improving efficiency in public management: The torment of Sisyphus. Public Product, Manage. Rev. 8, pp:162–178.
 McLaughlin, C.P. and  S. Coffey. (1992). Measuring productivity in services, in Lovelock, C.H. (Ed.), Managing Services: Marketing, Operations, and Human Resources, 2nd ed., Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ, pp: 103-17.
Melitski, James. (2004). E-Government and Information Technology in the Public Sector Definitions, Distinctions, and Organizational Capacity, in Holzer, M. and Seok-Hwan, L. (Eds), Public Productivity Handbook, 2nd ed., Marcel Dekker Inc., New York, NY.
Poister,H.Theodore.(2004). Monitoring Quality and Productivity in the Public Sector, in Holzer, M. and Seok-Hwan, L. (Eds), Public Productivity Handbook, 2nd ed., Marcel Dekker Inc., New York, NY.
Pritchard, R.D. (1995). Productivity Measurement and Improvement: Organizational Case Studies, Praeger Publishers, Westport, CT.productivity analysis, Industrial management & Data system, Vol 104 ,Productivity Handbook , edited by : Holzer , united state. Programs, Land and Water Research Development Corporation.
Rao, P .M & D.M. Miller (2004). Expert systems applications for productivity analysis, Industrial management & Data system, Vol 104 , No 9 , pp: 776-785.
Roberts,A. R. (2004). Nonmonetary Incentives for Productivity Enhancement, in Holzer, M. and Seok-Hwan, L. (Eds), Public Productivity Handbook, 2nd ed., Marcel Dekker Inc., New York, NY.
Simpson, H.(2009). Productivity In Public Services, Journal of Economic Surveys (2009) Vol. 23, No. 2, pp: 250–276.
Spruell, G. (1986). Business planning for parenthood, Train. Devel. J. 40(8), pp:30–35.
Strauss, A. L. &  J. Corbin.(1998) Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd Ed, Sage.
Sule, D. R.& D. E. Strack. (1983). Analyzing the quality circle process using GERTS III,Indust. Manage. 25(4), pp:7–13.