نوع مقاله : توصیفی
نویسندگان
1 استاد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور تهران
2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات
چکیده
در این پژوهش به تبیین سبک رهبری توانمندساز چرخه دانش در دانشگاه های کشور پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق را اعضای عیات علمی دانشگاه های علامه طباطبایی و پیام نور تشکیل می دهند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از حیث شیوه گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی است. برای بررسی رابطه بین متغیرها و مدل معادلات ساختاری از نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین سبک رهبری توانمندساز بین اعضای هیات علمی بر اساس جنسیت در هر دو دانشگاه تفاوت معنی داری وجود ندارد و نظرات هر دو گروه زنان و مردان در دانشگاه های پیام نور و دانشگاه علامه طباطبایی یکسان می باشد. در نهایت سبک رهبری تبادلی به عنوان سبک رهبری توانمند ساز چرخه دانش در بین اعضای هیات علمی دانشگاه شناسایی شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining Empowering Leadership Style of Knowledge Cycle in Universities of The Country
نویسندگان [English]
- Seyyed Aliakbar Ahmadi 1
- Mehdi Shahbazi 2
چکیده [English]
This study has engaged in explaining the empowering leadership style of knowledge cycle in universities of the country.
The statistical universe of the research includes all members of scientific mission at University of Allameh Tabatabai and Payam noor University. The research is an applied research in terms of purpose and a descriptive-correlation one in viewpoint of gathering data. To investigate the relationship between the variables and structural equation modeling, PLS software has been used. Results indicated that there is not a significant difference, based on gender, in empowering leadership style of scientific mission's members at both of the universities and opinions of both men and women are the same in University of Allameh Tabatabai and also Payam Noor University. At the end, he transactional leadership style was identified as the empowering leadership style of knowledge cycle among members of scientific mission at universities.
کلیدواژهها [English]
- knowledge management
- Transformational Leadership
- Transactional leadership
- Laissez-Faire leadership