با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه شهید بهشتی

3 دانشجوی دکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

 مطالعات مختلف حوزه مدیریت راهبردی نشان می‌دهد که یکی از مهمترین قابلیت‌های سازمانی که منجر به ایجاد برتری رقابتی پایدار در عرصه کسب و کار می‌شود، قابلیت نوآوری است. از این رو سازمان‌ها در پی کشف و یافتن ساز و کاری برای ایجاد، استقرار و نهادینه سازی قابلیت نوآوری در سازمان‌شان هستند، که این کار البته مستلزم شناخت عوامل اثرگذار بر این قابلیت مهم است. این پژوهش ضمن مطالعه عمیق و منتقدانه در مبانی و ادبیات علمی این حوزه، دریافته است که قابلیت نوآوری به قابلیت‌های دیگری در سازمان وابسته است که بستر شکل گیری آن را ایجاد می‌کنند. قابلیت عملیاتی، قابلیت انسانی و قابلیت ساختاری، سه قابلیت مهمی هستند که در شکل گیری قابلیت نوآوری در سازمان بیشترین ایفای نقش را برعهده دارند. این پژوهش ضمن تأیید رابطه مستقیم میان قابلیت نوآوری و این سه قابلیت، مولفه‌های موثر بر هر یک از این قابلیت‌ها را استخراج نموده است تا نشان دهد که الگوی نهایی قابلیت نوآوری در سازمان به سه بُعد و نُه مولفه و بیست و دو شاخص وابستگی مستقیم و معنادار دارد. همچنین این شاخص‌ها در پنجاه و پنج شرکت بزرگ و فعال در صنایع مختلف مورد نظرخواهی قرار گرفته تا بدین وسیله میزان اثرگذاری و اهمیت هریک از این شاخص‌ها سنجیده شود.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Modeling of organizational innovation ability

نویسندگان [English]

  • Mehdi Haghighi Kaffash 1
  • Bahman Hajipoor 2
  • Nader Mazloomi 1
  • Mostafa Momeni 3

چکیده [English]

Different studies on strategic management area show that innovation ability is one of the important organizational abilities that lead to make stable competitive superiority in business field. Hence, organizations are looking for discovery and detection of a mechanism for making, establishing and internalization of innovation ability in organizations. This issue, of course, involves recognizing effective factors on this important ability. Present research, has been discovered that innovation ability is depended to other abilities in organizations that prepare the way for formation it besides deep and criticized study on scientific literature and basis of this area. Operational ability, human ability and structural ability are three important abilities that play the major role in formation of innovation ability. While confirming the direct relationship between innovation ability and these three abilities, the research has extracted effective components on each of these abilities to show that final model of innovation ability in organization depends directly and significantly on three dimensions and 9 component and 22 indices. Also, these indices were taken under vote of 55 active and large companies in different industries to measure the level of importance and impact of each index.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational abilities
  • innovation ability
  • operational ability
  • structural ability
  • human ability
  • large companies
اسبورن، الکس (1371). پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت. ترجمه حسن قاسم زاده. تهران: انتشارات نیلوفر. ص 63.
اصغرپور، حسین، فلاحی، فیروز، دهقانی، علی (1391). تأثیر نوآوری بر سهم بازار در صنایع غذایی و آشامیدنی ایران. مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، شماره 3، ص 204.
تیس، دی. جی. (1390). قابلیت‌های پویا و مدیریت استراتژیک. مترجم عباسعلی حاجی کریمی و الهه شهابی. تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی. ص 7.
 پیراسته فرد، سعید (1380). موانع نوآوری در سازمان. فصلنامه توسعه مدیریت، سال نهم، شماره 32، ص 1.
لوالیه، توماس.، تلیه، آلبرت (1385). مدیریت نوآوری، مترجم منوچهر انصاری و امیر ساسان خیرخواه. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
مهری، علی (1382). نگاهی نظری به مقوله مزیت رقابتی پایدار. ماهنامه تدبیر، شماره 140.
پایگاه اطلاعاتی ای بی آی اینفورم؛
 
ABI/Inform Global www.proquest.umi.com/pqdweb 50 Most Innovative Countries; By Bloomberg Rankings, Feb 1, 2013 (http://www.bloomberg.com)
Afuah, A. (2002). Mapping technological capabilities into product markets and competitive advantage. Strategic Management Journal, 23 (2).
Afuah, A. (2003). Innovation management: Strategies, implementation and profits. New York: Oxford University Press, 2nd edition.
Aghion, P., Bloom, N., Blundell, R., Griffith, R., & Howitt, P. (2005). Competition and Innovation: an Inverted-U Relationship, the Quarterly Journal of Economics, May, 701-728.
Armbruster, H., Bikfalvi, A., Kinkel, S., & Lay, G. (2008). Organizational innovation: the challenge of measuring non-technical innovation in large-scale surveys. Technovation, 28 (10), 644-657.
Assink, M. (2006). Inhibitors of disruptive innovation capability: a conceptual model. European Journal of Innovation Management
Barney, J. B. (1991). Firm Resource and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17.
Börjesson, S., Elmquist, M. (2011). Developing Innovation Capabilities: A Longitudinal Study of a Project at Volvo Cars. Creativity and Innovation Management, 20 (3), 176.
 
Chapman, M. (2006). Building an innovative organization: consistent business and technology integration. Strategy and Leadership, 34 (4), 32-8.
Chiesa, V., Coughlan, P. & Voss, C.A. (1996). Development of a technical innovation audit. Journal of Product Innovation Management, 13, 105–136.
Clark, K.B., & Fujimoto, T. (1991). Product Development Performance. Boston: Harvard Business School Press.
Cohen, J., Levinthal, D.A. (1990). Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35 (1).
Colarelli O’Connor, G., DeMartino, R. (2006). Organizing for Radical Innovation: An Exploratory Study of the Structural Aspects of Management Systems in Large Firms. Journal of Product Innovation Management, 23, 475–97.
Collis, D.J., Montgomery, C.A. (1997). Corporate Strategy: Resources and Scope of the Firm. Chicago: Irwin.
Dodgson, M. (2009). Asia’s national innovation systems: Institutional adaptability and rigidity in the face of global in-novation challenges. Asia Pacific Journal of Management, 26 (3), 589–602.
Forsman, H. (2011), Innovation capacity and innovation development in small enterprises; a comparison between the manufacturing and service sectors. Research Policy, 40 (5), 739–750.
Francis, D., Bessant, J. (2005). Targeting Innovation and Implications for Capability Development. Technovation, 25, 171–183.
Guan, J., Ma, N. (2003). Innovative capability and export performance of Chinese firms. Technovation Journal, 23 (9), 737–747.
Helfat, C. E. et al. (2007). Dynamic Capabilities: Understanding strategic change in organizations. Oxford: Blackwell.
Hunt, S. D., Morgan, R. M. (1995). The Comparative Advantage Theory of Competition. Journal of Marketing, 59.
Lawson, B., Samson, D. (2001). Developing Innovation Capability in organizations: a dynamic capability approach. International Journal of Innovation Management, 5 (3), 377–400.
Lichtenthaler, U., Ernst, H. (2012). The performance implications of dynamic capabilities: The case of product innovation. Journal of Product Innovation Management, 1.
Paalanen, A., Kujansivu, P. & Parjanen, S. (2009). Measuring the effects of an innovation focused intervention. Proceedings of the XX ISPIM Future of Innovation Conference in Vienna, 21-24 June.
Phillips, W., Noke, H., Bessant, J. & Lamming, R. (2005). Beyond the Steady State: Managing Discontinuous Product and Process Innovation. International Journal of Innovation Management, 10, 175–196.
Prahalad, C.K., Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68 (3), 79–91.
Raffai, C. (2014). Investigating the Innovation Capability Maturity of Rural Accommodation Service Providers. University of Pannonia. PhD Dissertation. 8-28.
Saunila, M., Ukko, J. (2012). A Conceptual Framework for the Measurement of Innovation Capability. Baltic Journal of Management. 7 (4).
Saunila, M., Ukko, J., & Rantanen, H. (2012). Innovation Capability and Its Measurement in Finnish SMEs, Practice-based innovation: Insights, applications and policy implications. Berlin/Heidelberg: Springer-Verlag, 417-435.
Shan, J., Jolly, D. R. (2013). Technological innovation capabilities, product strategy, and firm performance: The electronics industry in China. Canadian Journal of Administrative Sciences, 30, 159–172.
Skarzynski, P., Gibson, R. (2008). Innovation to the Core: A Blueprint for Transforming the Way Your Company Innovates. Boston: Harvard Business School Press.
Smith, M., Busi, M., Ball, P. & Vandermeer, R., (2008). Factors influencing an organization's ability to manage innovation: a structured literature review and conceptual model. International Journal of Innovation Management, 12 (4), 655-676.
Stahle, P., Sotarauta, M. & Poyhonen, A. (2004). Leadership of Innovative Environments and Organizations. Helsinki.
Teece, D. J. (2009). Dynamic Capabilities and Strategic Management: Organizing for Innovation and Growth. London: Oxford University Press.
Yliherva, J. (2004). Management model of an organization's innovation capabilities; development of innovation capabilities as part of the management system. Dissertation, Department of Industrial Engineering and Management, University of Oulu.