نوع مقاله : توصیفی
نویسندگان
1 استادیارگروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
2 مدرس دانشگاه پیام نور
چکیده
سازمانهای دولتی در جهت توسعه و رشد خود می بایست به ایجاد ساز و کار های مناسب جهت ارائه خدمات با کیفیت به مردم همت گمارند، به گونه ای که برخواسته از نیاز ها، ارزشها و باور های مردم جامعه باشد. بکار بستن مفهوم سنتی و عمیق مردم واری یا مردم گونگی در سازمان های دولتی و مردم گونه نمودن سازمانها می تواند رویکردی نوین و چهره جدیدی از سازمانهای دولتی باشد که ارائه خدمات با کیفیت و دستیابی به خرسندی مردمان را تسهیل می نماید. این پژوهش کاربردی و از نظر روش شناختی یک تحقیق پیمایشی است که با ترکیب مدل مردم واری استاد پیر نیا و مدل سازمانی لویت 16 فرضیه تدوین شده و نمونه آماری 32 نفر از خبرگان حوزه تخصصی مدیریت و سازمانهای دولتی می باشد. نتایج نشان می دهد تمامی فرضیات تحقیق مورد تائید قرار گرفتند و مولفه ها مردم واری در سازمانهای دولتی شناسایی و رتبه بندی شدند. بنابراین هر یک از مفاهیم مردم واری در ابعاد سازمانی قابل بکارگیری می باشد و دارای شاخصه هایی است که سازمانها با رعایت آنها می توانند سازمان خود را مردم گونه سازند و در نتیجه رضایت وخشنودی مردم و مراجعان را کسب نمایند. در آخر بر اساس یافته های پژوهش مدل مردم واری سازمانی بصورت کاربردی تدوین گردیده و راه حل هایی جهت پیاده سازی مدل نیز پیشنهاد شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the functional concept of humanized (principles proportion) in governmental organizations
نویسندگان [English]
- Reza Najjari 1
- Mohammad Nazr Mohammadi 2
چکیده [English]
Governmental organizations, in line of their development and growth) should strive to make appropriate mechanisms to present high-quality services to people so that they arisen from the society's needs, values and beliefs. Utilizing the deep and traditional concepts of humanized in governmental organizations and humanizing the organizations can be a new and modern face of governmental organizations that facilitate presenting high quality services and achieving people's satisfaction. The research is an applied research and in terms of methodology, is a survey research that has been compiled by mixing humanized model of professor Pirnia and organizational model of Leavitt and with 16 hypotheses. Statistical sample included 32 of experts of management area and governmental organizations. Results indicated that all hypotheses were confirmed and elements of humanization in governmental organizations were recognized and ranked. Therefore, each concept of humanization can be utilized in organizational dimensions and has indices that considering them, organizations can make themselves humanized and as a result, gain satisfaction and happiness of customers and clients. At the end, based on the results, the organizational humanized model has been compiled in an applied method and some solutions have been offered for implementing the model.
کلیدواژهها [English]
- humanization
- avoiding non-essential
- inward-looking
- self-sufficiency
- structural rigidity