با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

فعالیت‌های مربوط به تولیدات فرهنگی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد و نهاد‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این مداخله در زمان‌های قبل، حین و حتی بعد از تولید می‌تواند آن را به چالش بکشد و هزینه‌های مالی و از آن مهم‌تر هزینه‌های اجتماعی فراوانی را به همراه داشته باشد. هدف این تحقیق، طراحی یک مدل ترکیبی خط‌مشی در تولیدات فرهنگی صداوسیما با کمک مدل‌های مختلف خط‌مشی گذاری است.برای جمع‌آوری داده‌ها با پرسش از خبرگان کاربردی و با ابزار پرسشنامه و برای تجزیه تحلیل داده‌های کمّی، از شیوه‌های آمار توصیفی و استنباطی به روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بهره برده شد. جامعۀ موردمطالعه در این تحقیق، شامل دو مجموعه استیکی استادان دانشگاه و جامعۀ دوم، جامعۀ کاربردی است که شامل دو گروه از مدیران، کارشناسان ارشد سازمان و نهاد‌ها و سازمان‌های تأثیرگذار بر خط‌مشی‌های رسانۀ ملی است که از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی استفاده شد.در این تحقیق با بررسی مدل‌های مختلف خط‌مشی گذاری و بهره‌گیری از ادبیات تحقیق و مطالعات موجود و استفاده ازنظر خبرگان علمی و کاربردی، سعی شد مدل مناسبی در معاونت امور استان‌ها و مجلس صداوسیما برای تدوین خط‌مشی فرهنگی مراکز استانی ارائه شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Cultural Policy Formulation Model for the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB)

نویسندگان [English]

  • Fattah Sharifzadeh 1
  • Vajhollah Ghorbanizadeh 1
  • Mir Ali Seyednaghavi 1
  • Mohammad Ali Mokhtari 2

1 Professor of Public Management Department, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 PhD student in Public Management Department, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Activities related to cultural production in the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) are affected by different individuals and institutions creating challenges in these products before, within and after production through the mentioned interferences so that financial and social costs would be created. The purpose of this study is to design a combined model of policy in cultural products of broadcasting with the help of various models of policy-making. 
The descriptive-survey methodology has been used for quantitative data through questioning from functional experts in order to collecting data with questionnaire and methods of descriptive and inferential statistics have been used to analyze quantitative data.
The studied population of this paper includes two collections. One of these communities has named the scientific community including university professors. Second community has been functional community including two groups of senior managers and experts of organization and effective institutes and organizations in policies of national media that have been introduced in this study.
This study has tried to present a proper model in deputy of provinces’ affairs and parliament of broadcasting with the aim of designing a cultural policy for provincial centers through assessment of different policy-making models and using research literature, available studies and opinions of scientific and functional experts.

الوانی، سید مهدی(1386). تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی دولتی. انتشارات مدیریت.
الوانی، سید مهدی؛ شریف‌زاده، فتاح(1391). فرایند خط‌مشی گذاری عمومی. دانشگاه علامه طباطبایی.
الوانی،سید مهدی؛ ‌هاشمیان،سید محمدحسین (1387). «ارائه مدل بومی سیاست‌گذاری متوازن بخش فرهنگ». همایش ملی توسعه وتحول درفرهنگ وهنر- تهران.
بازرگان ، عباس(1389).روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته.نشردیدار، تهران.
بشیریه، حسین(1379).نظریه‌های فرهنگی در قرن بیستم.مؤسسه فرهنگی آینده پویان، تهران.
بوک، استفان-اِ، ترجمه امیری، اسماعیل(1382).اصول آمار. دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره).
پارسا، محمد(1383). زمینۀروان‌شناسی نوین.بعثت، تهران، چاپ بیستم.
جعفری، محمدحسن(1390).«جایگاه حوزه ‌علمیه درسیاست‌گذاری فرهنگی درنظام جمهوری اسلامی ایران». اسلام وپژوهش‌های مدیریتی، سال اول، اختصاصی حوزه.
حجاری‌فر،سعید(1390).«محیط خط‌مشی گذاری».مجله راهبرد.
دهشیری، محمدرضا(1388). «رسانه وفرهنگسازی».فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 8.
رحمانزاده، سیدعلی(1390). «بررسی نقش رسانۀ ملی درتوسعه ارتباطات بین فرهنگی درمیان اقوام».مطالعات رسانه‌ای،سالششم، شماره 13.
روشندلاربطانی،طاهر؛رضی،حسین؛لبافی،سمیه (1391). «بررسی آسیب‌شناسانه فرایند سیاست‌گذاری درسازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران».فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
زارعی متین، حسن؛ رحمتی، سیدمحمدحسین؛ موسوی،  محمد مهدی؛ ودادی، احمد(1393). «طراحی مدل شایستگی مدیران درر سازمان های فرهنگی کشور». سالنامه مدیریت سازمان های دولتی سال 1393، شماره8، دانشگاه پیام نور
ساروخانی، باقر(1386). «جامعه‌شناسی ارتباطات».موسسه اطلاعات، تهران.
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (1384).اهداف، محورها، اولویت‌ها وسیاست‌هایتولید، تأمین و پخش.مرکزطرح وبرنامه‌ریزی معاونتت حقیقات و برنامه‌ریزی، انتشارات مبلغان.
شریف‌زاده، فتاح؛ الوانی، سیدمهدی؛ رضایی‌منش، بهروز(1392). «موانع اجرای سیاست‌های فرهنگی کشورطیب رنامه‌های اول تا چهارم».اندیشه مدیریت راهبردی، سا لهفتم، شماره پیاپی 13.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر(1364). فرهنگعلومرفتاری، انتشاراتسپهر،تهران.
شورایعالیانقلابفرهنگی(1371).اصول سیاست فرهنگی جمهوریاسلامی ایران. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران.
غفاری، جلال(1385).«رسانۀ ملی درافق هنجارگرایانه دینی».پژوهشنامه حقوق اسلامی، شماره 24.
کاووسی،اسماعیل؛ ‌هاشمی،سید محمود(1390). «ارزیابی نقش رسانۀملی در تحقق مهندسی فرهنگسازمانی»، مطالعات رسانه‌ای، دورهششم، شماره 13، دانشگاه آزاداسلامی.
گیروشه(۱۳۷۶). کنش اجتماعی.ترجمه هما زنجانی‌زاده، دانشگاه فردوسی،مشهد.
گیوریان، حسن؛ ربیعی، محمدرضا(1384). تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی دولتی. یکان، تهران.
مک‌کوئیل، دنیس(1382).درآمدی برنظریه‌های ارتباطات جمعی.ترجمۀ پرویزاجلالی، مرکزمطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، تهران.
نجف‌بیگی، رضا(1389). «خط‌‌مشی ‌گذاری مدیریت فرهنگی درآموزش».برگ فرهنگ، شماره 22.
Donders Karen,( 2010), “Emerald Group Publishing Limited, ISSN 1463-6697, pp. 56-68 VOL.12, NO. 6.
Dusan Lesjak, Vasja Vehovar, (2008), “factors affecting evaluation of e.businessprojects”, www.emeraldingsight.com
Dye Thomas R. (2005), Understanding Public Policy, New Jersey: Pearson Prentice Hall, 11th Editio.
Evi Werkers and Peggy Valcke;(2012) “ The production and distribution of audiovisual works via new media in the light of European media policy: constraints and opportunities; Emerald Group Publishing Limited.
Helman C G (2001) Culture, Health and Illness. 4th ed. Oxford: Butterwoth Heineman.
Jung, Ji Hee ; (2010), “Radio Broadcasting and the Politics of Mass Culture in Transwar Japan”, dissertation for the degree  of Doctor Philosophy,UMI 3432347, by ProQuest LLC, University Of California, Sandiego.
Paul Smith, (2007), “The Politics of Television Policy: the introduction of digital television in Great Britain , Lewiston,USA/Queenston, Canada/Lampeter, UK, The Edwin Mellen Press.
Peters, B. G. (2004) “American Public Policy: Pomise and Performance (۷ Ed. ) N. Y. : CQ Press.
Richardson, William. (2007), “Public policy failure and fiasco in education: perspectives on the British examinations crisis of 2000-2002 and Review of Education Routledge Vol. 33, No. 2.
Schlesinger, P. (2009), “ The politics of cultural policy. Litteraria Pragensia: Studies in Literature & Culture, 19 (38). ISSN 0862-8424, University Of Glasgow
Sietske A. Veenman.(2013),Futures studies and uncertainty in public policy: A case study on the ageing population in the Netherlands, ww w.els evier.c o m/lo cat e/fu tu res, Available online3  September 2013.
Wallace Chigona, Johannes Willem Vergeer and Andile Simphiwe Metfula;(2011); “The South African Broadband Policy: in the eyes of the media”, VOL. 14 NO. 4 2012, pp. 65-77, Emerald Group Publishing Limited, ISSN 1463-6.