با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : علی

نویسنده

کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پرسش از کارکرد ایدئولوژیک بازنمایی ­ها در هر متنی، مهم­ترین مسئله­ ای است که برای درک آن باید به بررسی بازنمایی ­ها پرداخت. به عقیده برخی از صاحب نظران، بازنمایی پدیده­ ها توسط رسانه­ ها، دارای سوگیری ایدئولوژیک است و در راستای تضعیف یا تثبیت گفتمان ویژه ­ای گام­ ­­­­­­بر­­می­دارد. در همین راستا این مقاله کوشیده وجود این رابطه را بین دولت و سینما در جمهوری اسلامی ایران بررسی کند. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که جابجایی دولت­ها در ایران چه تأثیری بر بازنمایی مدیران در فیلم­های سینمایی داشته است؟ روش به کار رفته برای این مطالعه، تحلیل کیفی نشانه ­شناختی است. با به کارگیری این روش، چهار فیلم سینمایی پرفروش از چهار دولت مختلف جمهوری اسلامی ایران، بر اساس دو الگوی شناخته شده نشانه­ شناسی، بررسی و مؤلفه­ های نشانه­ شناسانه و رمزگانی که فیلم­سازان برای برساخت سینمایی از نقش مدیر به کار ­­رفته­ اند، استخراج و برای تحلیل نهایی مورد استفاده قرار گرفته است. یافته­ ها نشان می­دهد در حالی که سینمای دوره سازندگی به دلیل سیاسی نبودن، بیشتر توانسته دلالت­ های حوزه رفتار سازمانی، تعامل با کارکنان و مسائل تربیتی را پوشش دهد، سینمای دوره موسوم به اصلاح طلبی، نسبت به سایر دوره­ ها سینمایی سیاسی­ تر و دغدغه ­مندتر نسبت به مسائل حکومتی است، و همچنین در فیلم­ های گفتمان مدیریتی حاکم بر کشور متأثر است. دوره عدالت­ طلبی، مدیران نسبت به سایر دوره­ ها بیشتر از درون حکومت و همسو با نظام هستند. وجوه افتراق فوق نشان می­ دهد سینمای ایران نیز از پرسش از کارکرد ایدئولوژیک بازنمایی­ ها در هر متنی، مهم­ترین مسئله­ ای است که برای درک آن باید به بررسی بازنمایی­ ها پرداخت. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Semiotic Study of Relationship between Representation of Government Managers in Cinema and Management Discourse of Iran in the Course of Making the Film

نویسنده [English]

  • Sayyed Mahdi Mirhaji

Master of Media Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The question of an ideological advantage in any text representations, the most important issue that should be studied the representations to understand it. According to some experts, Phenomena represented by the media, ideological bias and weaken or strengthen a Specific discourse. This paper examines this relationship between the state and the cinema in Iran. The main research question is that what is the effect of moving the Iranian government in the representation of managers in the movies? The method used for this study, qualitative semiotic analysis. By this method four bestseller movies based on the two known pattern of semiotics were studied from four different Iranian government and Semiotic components that filmmakers have employed to represent the role of manager were extracted And is used for the final analysis. results show While cinema in the fifth and sixth states due to the lack of political were more successful In representation of the implications of organizational behavior, interaction with staff and educational issues; movies in the seventh and eighth states most political, compared to other courses. And also managers in the ninth and tenth states movies are more harmonious with the government. These differences indicates that discourse of the country affects the Iranian cinema.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semiotic
  • Representation
  • Discourse
  • Movies
  • The Government of the Islamic Republic of Iran
استریناتی، دومینیک. (1380). مقدمه‌ای بر نظریه‌های فرهنگ عامه. ترجمه ثریا پاک نظر. تهران: گام نو.
استوری، جان. (1386). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه. ترجمه حسین پاینده. تهران: نشر آگه.
بارت، رولان. (1384). بارت و سینما. ترجمه مازیار اسلامی. تهران: گام نو.
بودریار، ژان. (1389). جامعۀ مصرفی. ترجمه پیروز ایزدی. تهران: نشر ثالث.
بیچرانلو، عبدالله. (1388). تصویرسازی و کلیشه­سازی هالیوود از مسلمانان. فصلنامه رسانه. سال بیستم. شماره پیاپی 79. صص 1-32.
تامپسون، جان. (1378). ایدئولوژی و فرهنگ مدرن. ترجمه مسعود اوحدی. تهران: مؤسسه فرهنگی آینده پویان.
 حبیبی، محمد. (1379). خصایص مدیران فرهنگی. تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی بیان.
دانایی­فرد، حسن و مظفری، زینب. (1387). ارتقاء روایی و پایایی در پژوهش­های کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژی­های ممیزی پژوهشی. فصلنامه پژوهش­های مدیریت. سال اول. شماره اول. صص 162-131.
دفت، ریچارد ال. (1379). تئوری و طراحی سازمان. ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی. تهران: دفترپژوهش­های فرهنگی.
راودراد، اعظم. (1382). نظریه‌های جامعه­شناسی هنر و ادبیات. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سجودی، فرزان. (1387). نشانه شناسی کاربردی. چاپ اول. تهران: نشر علم.
ظریفی نیا، حمیدرضا. (1378). کالبدشکافی جناح­های سیاسی ایران، 1137-1357. تهران: آزادی اندیشه.
عبداللهیان، حمید و منفرد، لیلا. (1387). روش­شناسی و تحلیل ایدئولوژی در متون ارتباطی. فصلنامه نامه صادق. بهار و تابستان. جلد 15. شماره 1. صص 87-116.
عضدانلو، حمید. (1380). گفتمان و جامعه. تهران: نشر نی.
علی آبادی، گیتا. (1388). انقلاب اسلامی و گفتمان­های انتخاباتی در ایران. فصلنامه رسانه. شماره 77. صص 119-149.
غضنفری، عزیز. (1388). انتخابات و رقابت گفتمان. روزنامه کیهان. 17 خرداد. شماره 19379. ص 12.
فیسک، جان. (1388). درآمدی بر مطالعات ارتباطاتی. ترجمه مهدی غبرایی. تهران: دفتر مطالعات و برنامه­ریزی رسانه ­ها.
فیلیپس، ویلیام اِچ. (1388). پیش درآمدی بر فیلم. ترجمه فتاح محمدی. تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.
کوارد، روزالیند، و الیس، جان. (1380).  اس/ زد درساخت­گرایی، پساساخت­گرایی و مطالعات ادبی. ترجمه فرزان سجودی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
مهدوی، عبدالمحمد. (1378). مکانیزم­ها و الگوهای تغییر و تحول و مدیریت فرهنگ سازمانی. فصلنامه مصباح. شماره 31. صص 167-187.
مهدیزاده، سیدمحمد.‌ (1383). بازنمایی ایران در مطبوعات غرب:‌ تحلیل انتقادی گفتمان «نیویورک تایمز»،‌ «گاردین»، «لوموند» و «دی ولت» 2000- 1997م.‌ رسالة دکتری علوم ارتباطات.‌ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.
 مهدیزاده، سید محمد. (1387). رسانه­ها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و برنامه­ریزی رسانه­ ها.
هال، استوارت. (1387). گزیده­هایی از عمل بازنمایی. ترجمه احسان شاقاسمی، زیر نظر سعیدرضا عاملی. مجموعه نظریه­های ارتباطات. جلد سوم. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
Barthes, R. (1974). S/Z. London: Fontana.
Fisk, J. (1990). Introduction to Communication Studies. New York: Rutledge.
Guba, E.G. and Lincoln, Y.S. (1989). Forth generation evaluation. Newbury park. CA: sage.
Hawkes, T. (2003). Structuralism and Semiotics. New York: Rutledge.
Kenney, K. (2005). representation theory. From Handbook of Visual communication: Theory, Method and Media. LEA.
Maxwell, J. A. (1992). Understanding reliability and Validity in a qalitative research. Harvard Educational Review. 62 (3), 279-300.
Popay, J., Rogers, A., & Williams, G. (1998). Rationale and standards for the systematic Review of qualitative literature in health services research. Qualitative Heaelth Research. 8, 341-351.
Stevenson, N. (1995). Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication. Sage Publications Ltd. London. UK.