با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استادیار، دکترای مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 استاد، دکترای مدیریت دولتی گرایش خط مشی گذاری ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران

چکیده

در سازمان­های امروزیتاکید می­شود که منابع انسانی ارزش راهبردی دارد و سازمان را از دیگر رقبایش متمایز می­کند؛ یعنی می­ توان مهارت­ها و توانمندی های افراد یک سازمان و چگونگی به کارگیریآن­ها را به منزله عامل مهم مزیت رقابتی آن، به حساب آورد. در این امتداد تاکید می­ شود که جذب و استخدام اثربخش درسازمان­ها، امری اساسی و راهبردی است. از جمله تحولاتی که در دهه ­­های اخیر، در ارتباط با جذب نیروی انسانی با هدف افزایش کارایی و موثرتر شدن فرایند آن پیش آمده است، استفاده از رویکردبرون­­سپاری فرایند جذب نیروی انسانیاست. برون­سپاری فرایند جذبنوعی برون­سپاری فرایند کسب و کاراست. هدف اساسی این پژوهش، بررسی مزایا و معایب برون­سپاری فرایند جذب منابع انسانی است. جهت بررسی این موضوع از روش تحقیق کیفی استفاده شد و نتایج حاصل از 12 مصاحبه با 7 مدیرو 5 کارشناس در شرکت ارتباطات سیار همراه اول، نشانمی­دهد که برون­سپاری فرایند جذب منابعانسانی علاوه برقوت­ها، محدودیت­ها و مشکلاتی که به طور نسبتا گسترده­ای در ادبیات دانشگاهی مورد بحث قرار گرفته است، مزایا و معایب دیگری نیز به دنبال دارد که در این پژوهش مطرح شده است. در نهایت یافته ­های این پژوهش نشان دهنده 8 تم اصلی است که 4 تم مربوط به مزایا و 4 تم دیگر، بیان کننده معایب برون­سپاری فرایند جذب منابع انسانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Study of the Advantages and Disadvantages of Recruitment Process Outsourcing in Mobile Telecommunication Company of Iran

نویسندگان [English]

  • Abbas Nargesian 1
  • Ali Asghar Pourezzat 2
  • Azadeh Rasouli Porshokouh 3

1 Assistant Professor, Phd of Public Administration-Organizational Behavior, Faculty of management, University of tehran

2 Professor, Phd of Public Administration- Policy making, Faculty of management, University of Tehran

3 Phd Student, Human Resource Management, Farabi Campus, University of Tehran

چکیده [English]

Today in organizations emphasized that human resources have strategic value and differentiates it from other competitors. This means that the skills and abilities of people in an organization and how to use them can be taken into account as an important factor for their competitive advantage. So the emphasize is that effective recruitment in organizations is essential and strategic matter. Including developments that happened in related to recruitment process with the aim of increasing efficiency and more effective is using of the approach of recruitment process outsourcing. Recruitment process outsourcing is the form of business outsourcing. The aim of this study is survey of advantages and disadvantages of recruitment process outsourcing. In order to study of it qualitative research method were used. The results of 12 interviews with seven managers and five experts show that this approach in addition to the strength, limitation and problems that are discussed in academic literature, has other advantages and disadvantages. The findings of this study indicate 8 main themes that 4 of them are related to benefits and others are related to disadvantages of recruitment process outsourcing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Recruitment process
  • Recruitment Process Outsourcing
  • Advantage and Disadvantage
ابراهیمی نژاد، م، محی الدینی، ز، (1388). بررسی رابطة بین انتخاب کارکنان و اثربخشی سازمان (مورد سنجی در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان. پژوهش های مدیریت. سال دوم. شماره 3. ص 147-117.
اصیلی، غ، هندی، س، (1389). بررسی تطبیقی فرایند جذب و ارائه مدل مناسب برای سازمانهای دانشی (موردکاوی پژوهشگاه صنعت نفت). مدیریت فرهنگ سازمانی. سال هشتم. شماره 22. ص 94-69
حاجی کریمی، ع، بسطامی، ب، (1387). بررسی و تحلیل برون­سپاری منابع انسانی در ساختارهای نوین از منظر مزایا و مخاطرات. چهارمین کنفرانس توسعه منابع انسانی.  تهران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی
حاج علیان، ف، (1390). الگوی تصمیم گیری فعالیت­های قابل برون سپاری در بخش مدیریت منابع انسانی صنعت نفت. رساله دکتری. تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
حسینیان، ش، مجیدی، ع، یعقوبی، ع، (1390). بررسی اثربخشی فرایند نیرویابی در سازمان ناجا. توسعه مدیریت و منابع انسانی و پشتیبانی. سال ششم. شماره 19. ص 180-153
دستیاری، ا، محمدی، م، بردستانی، ح، (1393). برون سپاری در مدیریت منابع انسانی.  اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی. رشت، شرکت کارآفرینان دانشگاهی منطقه آزاد انزلی.
فرهی بورزنجانی، ب، سلطان، م، سماواتی، م، (1391). آسیب شناسی نظام گزینش دستگاه های دولتی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع). دوره چهارم، شماره دوم، ص 124-101
 Amen, U, (2010). “Outsourcing of recruitment and selection is beneficial for an organization”. Journal of Contemporary Research in Business. 2(5): 355-375
Armostrong, M. (2003) Human Resource Management Practice (9th edition). Sterling, USA: Kogan Page Ltd
Beaumont, N, Sohal, A, (2004). “Outsourcing in Australia”. International Journal of Operations & Production Management. 24 (7): 688-700
Belcourt, M, (2006). “Outsourcing — The benefits and the risks”. Human resource management review. 16 (2): 269-279
Berber, N, Slavic, A, (2016). “Human Resource (HR) Outsourcing in European Compensation Management in the Light of CRANET Research”. Acta Polytechnica Hungarica. 13(3): 207-225
Galanaki, E, Papalexandris, N, (2004). “Outsourcing of human resource management services in Greece”. International Journal of Manpower. 26(4): 382-396
Hauser, S, (2011). "Recruitment outsourcing is the wave of the present". Workforce management. 90(2): 12-14
Heikkonen, M, (2012). “The rationale and effectiveness of recruitment outsourcing”. Master’s thesis. Management and International Business. Aalto University. School of Economics. 117 pages
Johnson, Gr, Wilding, P, Robson, A, (2013). “Can outsourcing recruitment deliver satisfaction? A hiring manager perspective”. Personnel Review. 43(2): 303 – 326
Lawler, J, Wang, P, Walumbwa, F, (2004). "The role of collective efficacy in the relations between transformational leadership and work outcomes". Journal of Occupational and Organizational Psychology. 77(4): 515-53
Legget, C, (2007). "From industrial relations to manpower planning: the transformations of Singapor’es industrial relations". Human resource management. 18(4): 642-664
Ordanini, A, Silvestri, G, (2008). “Recruitment and selection services: Efficiency and competitive reasons in the outsourcing of HR practices”. The International Journal of Human Resource Management. 19(2): 372-391
Shelgren, D, (2004). “Why HR outsourcing continues to expand”. Employment Relations Today. 31(2):47-53
Sheehan, C, Cooper, B, (2011). “HRM outsourcing: the impact of organizational size and HRM strategic involvement”. Personnel Review. 40(6):742-760
Stasiulyte, E, (2011). “Motives of human resource management outsourcing: a case study from Lithuania”. Interdisciplinary approach to economics and sociology. 4(1): 116-125
Taylor, S, (2010), Resourcing and Talent Management, 5th ed., London, Chartered Institute of Personnel and Development