با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

سند راهبردی توسعه فناوری نانوی ایران که خط مشی گذاری این حوزه را در افق چشم انداز 1404 در بر دارد، با تلاش های ستاد ویژه توسعه فناوری نانودر سـال 1384تصـویب شـد. ایـن سـند شـامل 53 برنامه اجرایی است که سازمان های مختلف به عنوان متولی، مسـئولیت اجـرای هـر برنامـه را برعهـده دارند. از طرفی مسئله خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو جزء مسائل پیچیده و غیر ساختار یافته است و ذی نفعان مختلفی در آن دخالت دارند. با توجه به پیچیدگی مسئله خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو و همچنین نقش عامل انسانی درآن، از رویکرد متدولوژی سیستم های نرم استفاده شده است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد مذکور، مسئله ساختار نیافته یعنی خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو تبیین شده و سپس با تعیین حدود آن، تصویر گویای بازیگران مختلف سیستم و منافع آن ها ترسیم شده است. در مرحله سوم جهت تبیین تعریف ریشه ای خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو از رویکرد CATWOE استفاده شده و در مرحله چهارم، یک مدل مفهومی از فعالیت ها، با استفاده از تعریف ریشه ای ارائه شده است. در مرحله پنجم، مدل توسعه داده شده با دنیای واقعی مقایسه گردیده است. در مرحله ششم، تغییرات مطلوب و امکان پذیر جهت بهبود و توسعه سیستم واقعی شناسایی شده و در نهایت در مرحله هفتم، برنامه هایی جهت عملیاتی سازی تغییرات پیشنهاد شده، به مسئولین و ذی نفعان درگیر در شرایط مسئله ارائه شده است تا موجب بهبود کارکرد سیستم و درنهایت افزایش اثربخشی فرآیند خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Policy Making of Commercialization of Nanotechnology Using Soft Systems Methodology

نویسندگان [English]

  • Adel Azar 1
  • Reza Vaezi 2
  • Vahid Mohammadpour Saraiy 3

1 1. Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

3 PhD Student of Public Management Oriented Decision-Making and Policy Making, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The strategic plan of nanotechnology development in the 1404 vision was passed with the endeavor of the national Nanotechnology Development Staff. This document includes 52 executive plans, which are to be implemented by various organizations. Making policy for the commercialization of nanotechnology is a complicated and unstructured issue in which various stakeholders participate. Regarding the complexity of nanotechnology commercialization policy making along with the role of human factor in it, soft systems methodology (SSM) is used as the research method. In this research, using soft systems methodology (SSM), the unstructured issue of nanotechnology commercialization policy making was defined initially. After defining the scope of the issue, an enriched image of different actors and their interests was depicted. Then, using CATWOE, the fundamental definition of nanotechnology commercialization policy making was defined. In the next stage, the developed model was compared with the real world. After that, desired changes for the development improvement of the new system were identified. Finally, applied plans for operationalizing the changes were proposed to the stakeholders and incumbents dealing with the issue, hoping for improving the function of the system and enhancing the effectiveness of the process of commercializing nanotechnology policy making. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy Making
  • Commercialization of Technology
  • Nanotechnology
  • Soft Systems Methodology (SSM)
اشتریان،کیومرث (1387). رهیافت نهادی در سیاستخط ­مشی ­گذاری نوآوری تکنولوژیک. فصلنامه سیاست. دوره 38، شماره 1، 14-1.
آذر، عادل؛ خسروانی فرزانه و رضا جلالی (1392). تحقیق در عملیات نرم رویکردهای ساختاردهی مسئله. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. چاپ اول.
چکلند، پیتر و پولتر، جان (1393). یادگیری برای عمل. محمدرضا مهرگان، محمود دهقان، محمدرضا اخوان و کامیار رئیسی فر. تهران: انتشارات مهربان نشر.
روزنهد جاناتان و مینجرز، جان (1392). مدل­سازی نرم در مدیریت. عادل آذر و علی انوری. تهران: انتشارات نگاه دانش. چاپ اول.
ستاد ویژة فناوری نانو (1384). سند تکمیلی اول راهبرد آینده. تهران: ستاد ویژة فناوری نانو.
ستاد ویژة فناوری نانو (1384). سند راهبرد آیند: راهبرد 10 ساله توسعه فناوری نانو در جمهوری اسلامی ایران (1384-1393). تهران: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو.
ستاد ویژة فناوری نانو (1390). سند تکمیلی سوم راهبرد آینده. تهران: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو.
ستاد ویژة فناوری نانو (1394). سند تکمیلی اول راهبرد آینده. تهران: ستاد ویژة فناوری نانو.
ستاد ویژة فناوری نانو (1394). سند دوم راهبرد آینده: راهبرد 10 ساله توسعه فناوری نانو در جمهوری اسلامی ایران (1394-1404). تهران: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو.
ستاد ویژة فناوری نانو. (1387). سند تکمیلی دوم راهبرد آینده. تهران: ستاد ویژة توسعه فناوری نانو.
سکاران، اوما (1391). روش تحقیق در مدیریت. محمدصائبی و محمود شیرازی. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
سلطانی، علی­محمد؛ طباطبائیان، حبیب­الله؛ صوفی، بامداد جهانیار و حنفی زاده، پیام (1390).  ارزیابی سیاست­گذاری فناوری نانو در ایران. رساله دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی(ره).
عظیمی، مهدی؛ مقبل باعرض، عباس و عادل آذر (1389).  شناسایی و اولویت بندی فاکتورهای تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته­های پژوهشی در حوزه فنی مهندسی (مطالعه موردی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.
قاضی­ نوری، سروش (1386). ارزیابی تکنولوژی، انتشارت مرکز صنایع نوین، تهران.
قاضی­ نوری، سید سپهر (1386). خط­مشی­گذاری و برنامه ریزی علم و فناوری (مطالعه موردی نانو فناوری در ایران). تهران: کمیته مطالعات  نانو فناوری، دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری.  
محمدی، مهدی؛ طباطبائیان، سیدحبیب الله؛ تقوی‌فرد، محمد تقی و ابوالفضل کزازی (1392).  تحلیل مدل شکل­گیری کارکردهای نظام نوآوری فناورانه نوظهور در ایران. فصلنامه سیاست علم­ و فناوری، شماره 4: 19-33.
ویلیامز، باب و هاملبرونر، ریچارد (1393). روش های کاربردی در تفکر سیستمی. عادل آذر و سعید جهانیان. تهران: انتشارات صفار.
Anderson, J. E. (1994).Public policy making: An introduction. Boston: Houghton. Mifflin Company, 1-34.
Audretsch, D. B., & Aldridge, T. (2009). Scientist Commercialization as Conduit of Knowledge Spillovers. Springer-Verlag .p:898-904.
Baldini, N., Grimaldi, R., & Sobrero, M. (2006). Institutional Changes and The Commercialization of Academic Knowledge: A Study of Italian Universities’Patenting Activities Between 1965 and 2002. Research policy .p: 522-529.
Boadu, V. A., & Reddy Metla, C. M. (2008). Research Faculty, Entrepreneurship and Commercialization: The Case of Kansas State University. theSouthern Agricultural Economics Association Annual Meeting,. Texas:Department of Agricultural Economics.p:2-20.
Caerteling, J. S., Halman, J. I., & Dore´e, A. G.(2008). Technology Commercialization in Road Infrastructure: How Government Affects the Variation and Appropriability of Technology.Product Innovation Management.p:145-157.
Checkland P, Holwell S.(1998). Information, Systems and Information Systems-making sense of the field: Wiley; 20(4): 100-120.
Chen,C.J.(2006)TechnologyCommercialization, Incubator and Venture Capital, and New Venture Performance.Journal of Business Research.p:96-102.
Chiu,S.K.,&Chang,K.F.(2009).Organizational Structure,Support Mechanism,and Commercialization Performance. International Journal of Commerce and Managemnet,Vol 19.p: 2-6.
Collier,A.J.(2008)Identifying Superior Performance Factors Relevant to Australian University TTOs .Comparative Technology Transfer and Society. p: 61-83.
Duke, C. R.(1995) Organizational Conflicts Affecting Technology Commercialization From Nonprofit Laboratories .Product & Brand Managemnet ,Vol 4.p: 1-9.
Etzkowitz, H. (2006). The Entrepreneurial University and the Triple Helix as a Development Paradigm; Conference on Launching a Program to Transform University-Industry-Government Relation in Ethiopia; pp. 29-31.
Fabrizio, K. R., & Minin, A. D. (2008). Commercializing the Laboratory: Faculty Patenting and The Open Science Environment.ResearchPolicy.p:916،924،928.
Ferguson,G.(2008)Commercialisation Models.p:1-34 URL:http://www.rumourcontrol.com.au/analysis/commercialsation_models.pdf.
Jankowski, J. E .(1999) Trends in Academic Research Spending,Alliances, and Commercialization.Journal of Technology Transfer. p: 54-68.
Jolly, Vijay K.(2009). Commercializing new technologies: getting from mind to market. Boston, Massachusetts, Harvard Business school press.
Klofsten, M., & Evans, D. J. (2000). Comparing Academic Entrepreneurship in Europe - The Case of Sweden and Ireland; Small Business Economics, Vol. 14, pp. 299-309.
Kollmer,H.,&Dowling,M.(2004).Licensing as a commercialization strategy for new. Technology-based firms. Research Policy 33:1141-1151.
Komkov, N. I., & Bondareva, N. N. (2007). Problems in the Commercialization of Scientific Researchand Ways of Addressing Them. Economic Policy.p: 9-15.
Krugman,p.(1994).The Myth of Asia’s Miracle, Foreign Affairs, 73(6).
kumar,v&,.jain, p.(2003) .Commercialization of New Technology in India:An Empirical Study of Perceptions of Technology Institutions.Technovation Vol.23. p: 113-115.
Lichtenthaler, U., & Ernst, H. (2007). External Technology Commercialization in Large Firms: Results of a Quantitative Benchmarking Study. R&D Management .p: 384-394.
Markman, G. D., Gianiodis, P. T. & Phan, P. H.(2009).Supply-Side Innovation and Technology Commercialization, Journal of Management Studies, 46 (4), 625-649.
Mingers,J.(2011). Soft OR comes of age: But not everywhere!,Omega:The International Journal of Management Science, 39(6),.729-741
Montazemi A.R. & Conrath D. W. (1986). The use of cognitive mapping for information requirements analysis. MIS quarterly; 157(6),45-56.
Nerkar,A., & Shane, S. (2007). Determinants of Invention Commercialization: An Empirical Examination of Academically Sourced. Strategic Management .p: 1155-1164.
Rasmussen, E., & Gulbrandsen, M. (2006). Intiatives to Promote Commercialization of University Knowledge, Technovation: 518-520.
Siau & Tan.(2005).The Application of Fuzzy Cognitive Map in Soft System Methodology,Springer Verlag, 24(4),325-354.
Siegel,D. S. & Phan, P. H. (2006). Analyzing the Effectiveness of University Technology Transfer: Implications for Entrepreneurship Education, Available at: http://www .economics .rpi.edu.
Smith, K. B., & Larimer, C. W. (2009). The Public Policy Theory Primer. 2nd ed. Boulder, CO: Westview Press.
Sohn,S. Y., & Moon, T. H. (2003). Structural Equation Model for Predicting Technology Commercialization Success Index (TCSI). Technological Forecasting & Social Change .p: 886-890.
Spilling, O. R. (2004). Commercialization of knowledge-conceptual framework, 13th Nordic Conference on Small Business (NCSB)Research,(P.3). NCSB. University of Adelaide, South Australia.
Styles,C.,& Genua,T. (2008). The Rapid Internationalization of High Technology Firms Created Through the Commercialization of Academic Research. World Business.p:146-148.
Thorburn,L.(2000).Knowledge Management, Research Spinn offs and Commercialization of R&D in Australia. Managemnet, Vol 17 .p: 262-271.
Udell,G.,& Hignite, M. (2007). New Product Commercialization:Needs and Strategies. Applied Management and Entrepreneurship,Vol 12.p: 3.
Wilson.J.(2001).Information systems provision: The contribution of soft systems methodology. Journal of the Operational Research Society; 49(3), 296-297.
Yang,P.Y&, .Chang, Y.-C. (2009) Academic Research Commercialization and Knowledge Production and Diffusion: The Moderating Effects of EntrepreneurialCommitment.Scientometrics .p: 4،10.