با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

2 عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر گرایش به ذینفعان بر عملکرد مالی و نیز نقش واسطه ای گرایش به یادگیری است. این پژوهش دارای گرایش کاربردی، رویکرد قیاسی، استراتژی پیمایشی، انتخاب تک روشه، و افق زمانی تک مقطعی است. برای پایه ریزی فرضیه ها، از یک مدل مفهومی استفاده شده است و براساس داده هائی که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از 228 نفر از کارشناسان و مسئولین سازمان های دولتی غیرانتفاعی در شمال غرب ایران گرد آوری شده است، در قالب مدل یابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج داده ها از تاثیر مثبت گرایش به ذینفعان روی عملکرد مالی حکایت دارد. همچنین، یافته ها از واسطه گری گرایش به یادگیری بین گرایش به ذینفعان و عملکرد مالی پشتیبانی می کنند. آزمون مدل پیشنهادی تحقیق برای اولین بار و در جامعه مورد نظر از جنبه های نوآورانه آن به شمار می آید. پیشنهاداتی به مدیران سازمان های دولتی غیرانتفاعی و نیز محققات آتی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Stakeholder Orientation in Non-Profit Public Organizations and Financial Performance: The Mediating Effect of Learning Orientation

نویسندگان [English]

  • Rasoul ABDI 1
  • Abbasgholi SANGI NOUR POUR 2

1 Department of Accounting, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran

2 Department of Business Administration, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran

چکیده [English]

The basic objective of this study is to analyze the direct and indirect impacts of stakeholder orientation on financial performance, and the mediating role of learning orientation. This research has applied orientation, deduction approach, survey strategy, mono method, cross sectional time horizon. A questionnaire-based survey collected data from 228 non-profit public organizations’ managers and experts by cluster random sampling in the Northwest of Iran. The data was analyzed and the model validated using structural equation modelling and LISREL 8.80. The findings show that: (1) stakeholder orientation has impact on learning orientation and financial performance; (2) the impact of learning orientation on financial performance and, the mediating role of learning orientation between stakeholder orientation on financial performance supported. The contribution of this study is the development of an integrated framework to analyze the roles of stakeholder orientation on financial performance by learning orientation, which give some suggestion to managers of travel agencies and also future researcher.

کلیدواژه‌ها [English]

  • stakeholder orientation
  • learning orientation
  • Financial Performance
  • structural equation modelling
  • non-profit public organizations
تقوی فرد، محمدتقی؛ بهبودی، امید؛ غفوریان شاگردی و امیر (1394). «بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری (مطالعه موردی: شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار)». دو فصلنامة علمی-پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، سال هفتم، شمارة 13، 227-205.
حسین‌زاده سلجوقی، محمدجواد، معینی، حسین، مرید صداقت، عادل (1394). «بررسی تأثیر مشتری مداری و کیفیت رابطه با مشتری بر رضایت، وفاداری و تبلیغات شفاهی مشتریان»، مجلة پژوهش و فناوری، شمارة 2، 112-97.
رامین مهر، حمید و چارستاد، پروانه (1394). روش تحقیق کمی با کاربرد مدل‌سازی معادلات ساختاری (نرم‌افزار لیزرل. تهران: انتشارات ترمه.
ضرغام بروجنی، حمید؛ ابراهیمی، مهدی و میر فخرالدینی، فائزه السادات (1392). «ارزیابی عملکرد خدمات ارائه شده در هتل‌ها با رویکرد کارت امتیازی متوازن فازی، مطالعه موردی: هتل‌های منتخب استان یزد». فصلنامة علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال هشتم، شمارة 22، 72-25.
عبدالوند، محمدعلی؛ حیدرزاده، کامبیز و منافی، هانیه. (1389). «بررسی اثرات بازارگرایی بر عملکرد اقتصادی شرکت‌های ارائه‌دهندة خدمت بیمه (مطالعه موردی: بیمه پارسیان)»، مجلة پژوهش‌های مدیریت، شمارة 85، 95-79.
 Álvarez González, L. I., Vijande, M. L. S. & Casielles, R. V. (2002). "The market orientation concept in the private nonprofit organisation domain". International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 7(1), 55-67.
 doi:10.1002/nvsm.167
Baker, W. E. & Sinkula, J. M. (1999). "The synergistic effect of market orientation and learning orientation on organizational performance". Journal of the Academy of Marketing Science, 27(4), 411. doi:10.1177/0092070399274002
Balabanis, G., Stables, R. E. & Phillips, H. C. (1997). "Market orientation in the top 200 British charity organizations and its impact on their performance". European Journal of Marketing, 31(8), 583-603.
    doi:doi:10.1108/03090569710176592
Barney, J. (1991). "Firm Resources and Sustained Competitive Advantage". Journal of Management, 17(1), 99-120.
    doi:10.1177/014920639101700108
Bennett, R. (1998). "Charities, organisational learning and market orientation: A suggested measure of the propensity to behave as a learning organisation. Journal of Marketing Practic". Applied Marketing Science, 4(1), 5-25.
    doi:doi:10.1108/EUM0000000004482
Bennett, R. (2005). "Competitive environment, market orientation, and the use of relational approaches to the marketing of charity beneficiary services". Journal of Services Marketing, 19(7), 453-469.
    doi:10.1108/08876040510625963
Blankson, C. & Stokes, D. (2002). "Marketing practices in the UK small business sector". Marketing Intelligence & Planning, 20(1), 49-61.
    doi:doi:10.1108/02634500210414774
Brooks, A. C. (2003). "Challenges and Opportunities Facing Nonprofit Organizations". Public Administration Review, 63(4), 503-506.
 doi:10.1111/1540-6210.00312
Buckmaster, N. (1999). "Associations between outcome measurement, accountability and learning for non‐profit organisations". International Journal of Public Sector Management, 12(2), 186-197.
    doi:doi:10.1108/09513559910263499
Cadogan, J. W. & Diamantopoulos, A. (1995). "Narver and Slater, Kohli and Jaworski and the market orientation construct: integration and internationalization". Journal of Strategic Marketing, 3(1), 41-60. doi:10.1080/09652549500000003
Calantone, R. J., Cavusgil, S. T. & Zhao, Y. (2002). "Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance". Industrial Marketing Management, 31(6), 515-524. doi:https://doi.org/10.1016/S0019-8501(01)00203-6
Carmen, C. & José, G. M. (2008). "The role of technological and organizational innovation in the relation between market orientation and performance in cultural organizations". European Journal of Innovation Management, 11(3), 413-434. doi:doi:10.1108/14601060810889035
Celuch, K. G., Kasouf, C. J. & Peruvemba, V. (2002). "The effects of perceived market and learning orientation on assessed organizational capabilities". Industrial Marketing Management, 31(6), 545-554. doi:https://doi.org/10.1016/S0019-8501(02)00187-6.
Cervera, A., Mollá, A. & Sánchez, M. (2001). "Antecedents and consequences of market orientation in public organisations". European Journal of Marketing, 35(11/12), 1259-1288.
doi:doi:10.1108/EUM0000000006476
Damanpour, F., Walker, R. M. & Avellaneda, C. N. (2009). "Combinative Effects of Innovation Types and Organizational Performance: A Longitudinal Study of Service Organizations". Journal of Management Studies, 46(4), 650-675.
 doi:10.1111/j.1467-6486.2008.00814.x
Dawes, J. (1999). "The relationship between subjective and objective company performance measures in market orientation research: further empirical evidence". Marketing Bulletin, 10 (3), 65-75.
Diamantopoulos, A. & Hart, S. (1993). "Linking market orientation and company performance: preliminary evidence on Kohli and Jaworski's framework". Journal of Strategic Marketing, 1(2), 93-121.
doi:10.1080/09652549300000007
Dixon, N. M. (1992). "Organizational learning: A review of the literature with implications for HRD professionals". Human Resource Development Quarterly, 3(1), 29-49.
doi:10.1002/hrdq.3920030105
Dzansi, D. Y. & Pretorius, M. (2009). "The development and structural confirmation of an instrument for measuring the social responsibility of small and micro business in the African context". Social Responsibility Journal, 5(4), 450-463.
Ebrahim, A. (2005). "Accountability Myopia: Losing Sight of Organizational Learning". Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 34(1), 56-87.
doi:10.1177/0899764004269430
Farrell, M. A. (2000). "Developing a Market‐Oriented Learning Organisation". Australian Journal of Management, 25(2), 201-222. doi:10.1177/031289620002500205
Farrell, M. A., Oczkowski, E. & Kharabsheh, R. (2008). "Market orientation, learning orientation and organisational performance in international joint ventures". Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 20(3), 289-308.
    doi:doi:10.1108/13555850810890066
Gray, B. J., Matear, S. M. & Matheson, P. K. (2000). "Improving the performance of hospitality firms". International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12(3), 149-155.
  doi:10.1108/09596110010320643
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. & Anderson, R. E. (2014). Multivariate Data Analysis (Seventh Edition ed.). England: Pearson Education Limited.
Hurley, R. & Hult, T. (1998). Innovation, Market Orientation, and Organizational Learning: An Integration and Empirical Examination (Vol. 62).
Jaworski, B. J. & Kohli, A. K. (1993)." Market Orientation: Antecedents and Consequences". Journal of Marketing, 57(3), 53-70.  doi:10.2307/1251854.
Kaplan, R. (2001). Strategic Performance Measurement and Management in Non-Profit Organization. Jossey-Bass, A Publishing Unit of John Wiley & Sons, Inc.
Kara, A., Spillan, J. E. & DeShields, O. W. (2004). "An Empirical Investigation of the Link between Market Orientation and Business Performance in Nonprofit Service Providers". Journal of Marketing Theory and Practice, 12(2), 59-72.
doi:10.1080/10696679.2004.11658519
Keskin, H. (2006). "Market orientation, learning orientation, and innovation capabilities in SMEs: An extended model". European Journal of Innovation Management, 9(4), 396-417.
doi:doi:10.1108/14601060610707849
Kohli, A. K. & Jaworski, B. J. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications. Journal of Marketing, 54(2), 1-18. doi:10.2307/1251866
Lee, T. S. & Tsai, H. J. (2005). "The effects of business operation mode on market orientation, learning orientation and innovativeness". Industrial Management & Data Systems, 105(3), 325-348.
doi:doi:10.1108/02635570510590147
Lettieri, E., Borga, F. & Savoldelli, A. (2004). Knowledge management in non‐profit organizations". Journal of Knowledge Management, 8(6), 16-30.
doi:doi:10.1108/13673270410567602
Liao, M.-N., Foreman, S. & Sargeant, A. (2001). "Market versus societal orientation in the nonprofit context". International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 6(3), 254-268.
doi:10.1002/nvsm.151
Luo, X. & Bhattacharya, C. (2006). Corporate Social Responsibility, Customer Satisfaction, and Market Value (Vol. 70).
Macedo, I. M. & Pinho, J. C. (2006). "The relationship between resource dependence and market orientation: The specific case of non‐profit organisations". European Journal of Marketing, 40(5/6), 533-553. doi:doi:10.1108/03090560610657822
MacMillan, K., Money, K., Money, A. & Downing, S. (2005). "Relationship marketing in the not-for-profit sector: an extension and application of the commitment–trust theory". Journal of Business Research, 58(6), 806-818. doi:https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.08.008
McGill, M. E. & Wooten, L. M. (1975). "Management in the Third Sector". Public Administration Review, 35(5), 444-455. doi:10.2307/974172
Moorman, C. & Rust, R. T. (1999). The Role of Marketing. Journal of Marketing, 63, 180-197. doi:10.2307/1252111
Narver, J. C. & Slater, S. F. (1990). "The Effect of a Market Orientation on Business Profitability". Journal of Marketing, 54(4), 20-35. doi:10.2307/1251757
Negra, A. & Mzoughi, M. N. (2012). "How wise are online procrastinators? Ascale development". Internet Research, 22(4), 426-442.
Prugsamatz, R. (2010). "Factors that influence organization learning sustainability in non‐profit organizations". The Learning Organization, 17(3), 243-267.
     doi:doi:10.1108/09696471011034937
Renshaw, S. & Krishnaswamy, G. (2009). Critiquing the Knowledge Management Strategies of Non-Profit Organizations in Australia (Vol. 37).
Ritchie, W. J. & Kolodinsky, R. W. (2003).
    "Nonprofit organization financial performance measurement: An evaluation of new and existing financial performance measures". Nonprofit Management and Leadership, 13(4), 367-381.
    doi:10.1002/nml.5
Ruiz-Ortega, M. J. & Garcia-Villaverde, P. M. (2008). "Capabilities and competitive tactics influences on performance: Implications of the moment of entry". Journal of Business Research, 61(4), 332-345. doi:10.1016/j.jbusres.2007.07.029
Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students (Fifth edition ed.). England: Pearson Education Limited.
Schwabsky, N. (2006). "Market Orientations in the Nonprofit and Voluntary Sector: A Meta-Analysis of Their Relationships With Organizational Performance". Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 35(3), 453-476.
     doi:10.1177/0899764006287671
Sinkula, J. M., Baker, W. E. & Noordewier, T. (1997). "A framework for market-based organizational learning: Linking values, knowledge, and behavior". Journal of the Academy of Marketing Science, 25(4), 305. doi:10.1177/0092070397254003
Slater, S. F. & Narver, J. C. (1995). "Market Orientation and the Learning Organization". Journal of Marketing, 59(3), 63-74. doi:10.2307/1252120
Trautmann, K., Maher, J. K. & Motley, D. G. (2007). "Learning strategies as predictors of transformational leadership: the case of nonprofit managers". Leadership & Organization Development Journal, 28(3), 269-287. doi:doi:10.1108/01437730710739675
Vázquez, R., Álvarez, L. I. & Santos, M. L. (2002). "Market orientation and social services in private non‐profit organisations". European Journal of Marketing, 36(9/10), 1022-1046.
doi:doi:10.1108/03090560210437316
Wood, V. R., Bhuian, S. & Kiecker, P. (2000). "Market orientation and organizational performance in not-for-profit hospitals". Journal of Business Research, 48(3), 213-226.