نوع مقاله : اکتشافی
نویسندگان
1 مربی،گروه مدیریت،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،شهر اصفهان،کشور ایران
2 گروه مدیریت،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،شهر اصفهان،کشور ایران
3 استاد،گروه مدیریت،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،شهر اصفهان،کشور ایران
چکیده
هدف تحقیق شناسایی مؤلفه های مدیریت برداشت و ارائه مدلی بر مبنای روش آمیخته اکتشافی است و بر اساس الگوی کلایزی دربخش کیفی و کمی تنظیم شده است. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در کمی از توصیفی همبستگی بر مبنای روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران، کارکنان و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بوده و24نفر آنها بر اساس نمونه گیری تمایز حداکثری انتخاب شدند.در بخش کمی با روش نمونه گیری تصادفی ساده 238نفر ازمدیران و کارکنان انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و در بخش کمی پرسشنامه حاصل از مقوله های کیفی بود و روایی محتوایی و روایی عاملی آن تأیید شد. پایایی پرسشنامه بوسیله آلفای کرونباخ (بالای7/0بود)صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در بعد کیفی ابعاد فردی مرتبط با نیازهای کارکنان، بعد فردی مرتبط با مدیر، بعد سازمانی، بعد فرهنگی،عوامل تعدیل گر و روش ها و تاکتیک ها و پیامدها را شناسایی کرد.نتایج نشان داد که اثرات تعدیل کننده واثر عوامل سازمانی بر پیامدهای مدیریت برداشت معنادار نبوده وعوامل معنادار برتاکتیک ها و روش ها به ترتیب عوامل فردی مرتبط با مدیربا ضریب تأثیر(288/0)عوامل فردی مرتبط با نیازهای کارکنان(271/0)عوامل فرهنگی(214/0)و عوامل سازمانی(185/0)می باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying the management components of the impression and presenting its evaluation model based on the exploratory mix method
نویسنده [English]
- Mehrdad Sadeghi 2
2 Management,Management,Islamic Azad University,Isfahan,Iran
چکیده [English]
This study with Phenomenological approach was used for qualitative analysis and quantitative analysis which was based on correlation between constructive equations was accomplished for quantitative analysis. The statistical population of this study was comprised of managers and employees of the General Office for Culture and Islamic Guidance of Isfahan province. The sample was selected based on the maximal differentiation method of attendees following saturation of24 interviews.The results of the qualitative analysis were classified into three groups based on conception management including individual related to employee demands, management, political issues, and cultural and social factors as well as organizational factors. The statistical sample was comprised of 301 employees and managers of Islamic Cultural and directional organization, among them 238 were selected based on limited sampling method using a simple stochastic method.The apparent validity,content, and reasonability of the questionnaire was previously assessed and verified. The reliability of the questionnaire was also estimated using the Cronbach's Alpha, and thereof, individual factors for employees demand, managerial, organizational, cultural, and modifiers, tactics and tips, and consequences factors were 0/820, 0/727, 0/704, 0/708, 0/702, 0/902, and 0/708, respectively.The results of this study showed that the individual factors related to management had the highest effect on tactics(0/28), while the importance of individual factors related to employee demands and cultural factors ranked in the second and third position(0/271 and 0/214, respectively). The effects of organizational factors on managerial output tactics was the least important factor (0/185). The effects of other factors were not statistically significant (P-value > 0/05).
کلیدواژهها [English]
- Impression management
- Identification of components
- Exploratory mix method