با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : علی

نویسندگان

1 عضوهیأت علمی و سرپرست واحدباغبهادران دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران

2 دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395 ، تهران، ایران

3 تأمین اجتماعی

چکیده

در حوزة توسعه خدمات الکترونیک ، در سازمان تأمین اجتماعی طرح های زیادی در سازمان به تازگی پس از تدوین به اجرا رسیدند، اما روندها و سناریوهای آینده را نادیده گرفتند . هدف این پژوهش تدوین سناریوهای آیندة توسعه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در افق بیش از ده سال است. این پژوهش به کمک روش سناریونگاری شبکة جهانی کسب وکار و عوامل مؤثر بر موفقیت و با توجه به نظر خبرگان، مهم ترین عدم قطعیت ها را در این حوزه شناسایی میکند. جامعة آماری را 20 نفر از خبرگان سازمان تأمین اجتماعی شکل می دهد. پژوهش حاضر از نوع ترکیبی است. برای گردآوری داده ها از توزیع پرسشنامه، بررسی اسناد و مدارک و پنل تخصصی استفاده شد . برای سنجش روایی و اعتبار پرسشنامه، به ترتیب ازخبرگان و ضریب آلفای کرونباخ بهره برده شد. مطابق نظر خبرگان با تعیین دو عدم قطعیت «سرمایه گذاری عمومی در زمینة زیرساخت و منابع انسانی» و« تعامل پذیری سیستم ها در سطوح مختلف» به مثابة محورهای اصلی سناریونویسی، چهار سناریو استخراج شد. پس از تدوین آینده ها و چشم اندازهای سازمان و تدوین استراتژی دستیابی به آینده ی مطلوب نوبت به اجرای استراتژی ها ست. در ادامه ی پژوهش ارتباط علی و معلولی بین اهداف استراتژیکی که در چهار منظر کارت امتیازی متوازن طبقه بندی شده بود ، با استفاده از روش دیمتل و مبتنی بر نظر خبرگان، برقرار و نقشه استراتژی توسعه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی ترسیم شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The strategy map of development E-Service’s Social Security Organization by using scenario planning

چکیده [English]

Many projects in Social Security Organization in the field of development of E-Services implemented recently but future scenario and flows ignored. The purpose of this research is to develop future scenario for development E-services of Social Security Organization in more than 10 years. The study recognized the main uncertainties in this area according GNB method and critical success factors and considering experts ideas. The population is 20 experts of social security organization. The present research is the kind of hybrid .To gathers data, questionnaire, documents survey, and expertise panel was used. To evaluate the validity and reliability of questionnaire respectively experts and Cranach’s Alpha was used. Four scenarios were extracted by define two uncertainties “public investment in case of infrastructure and human resource” and “interaction at different levels of the system” as the main axis of scripting. After defining futures and organization visions and strategy definition for access of desirable futures, turns to implementation strategies. The successful implementation of strategies depends on the strategies were understand and realize by whole personnel. The creators of BSC method introduced strategy map because the whole personnel of organization understand strategy in an overview and also in order to simplify complex processes that leads to intangible assets to become tangible and visible outputs. In the following research using DEMATEL and bases on the opinion of experts, established causal relationship between strategic goals which was classified in four perspectives of BSC and the strategy map of development of E-Services Social Security Organization was drawn.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-Services
  • Planning Scenario
  • Uncertainly
  • Balanced Scorecard
  • Strategy Map
تولّایی، روح‌الله (1393). «آینده‌پژوهی روندهای خدمات فضای مجازی ایران در فرآیند تکنولوژیک جهانی‌شدن با روش دلفی».  فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن، سال پنجم، شماره 14،  93-123.
ثقفی، علی احمدی و قاضی نوری، حورعلی (1393). «تدوین و شناسایی سناریوهای امکان‌پذیر آینده خدمات الکترونیک ایران در افق 1404». فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 7، شماره 1، 49-68.
ثقفی، فاطمه (1389). شفاف‌سازی عامل کلیدی موفقیت دولت الکترونیک با رویکرد آینده‌پژوهی، رساله دکتری در مهندسی صنعتی، دانشکده صنعتی، دانشگاه علوم و فنون ایران.
  علیزاده، عزیزی، وحیدی مطلق، وحید و ناظمی، امیر (1387). سناریو نگاری یا برنامه‌ریزی بر پایه سناریوها. تهران: مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، مؤلف اندیشه آتی نگار.
کاپلان، روبرت و  نورتون، دیوید (1389).  نقشه استراتژی تبدیل دارایی‌های نامشهود به دارایی‌های مشهود. ترجمة حسین اکبری و مسعود سلطانی و امیر ملکی، نشر آسیا.
محمدی، فاطمه؛ افسر، امیر؛ تقی زاده، جواد و باقری دهنوی، ملیحه (1391). «ارزیابی عوامل تأثیرگذار وفاداری الکترونیکی در خدمات الکترونیکی ارائه شده در سازمان‌ها با استفاده از روش AHP فازی». فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4 شماره 13، 135- 156.
 Amiri, M., Salehi Sadaghiyani, J., Payani, N. & Shafieezadeh, M. (2011). “Developing a DEMATEL method to prioritize distribution centers in supply chain”. Management Science, 1 (3), 279-288.
Alvandi, M. & Fazli, S. & Yazdania, L. & Aghaee, M. (2012). “An Integrated MCDM Method in Ranking BSC Perspectives and key Performance Indicators (KPIs)”. Management Science, 2(3), 994-1004.
Bood, R. & Postma, T. (1997). Strategic learning with scenarios. European Management Journal, 15(6), 633-647.
Chen, F., Hsu, T. & Tzeng, G. (2011). “A balanced scorecard approach to establish a performance evaluation and relationship model for hot spring hotels based on a hybrid MCDM model combining DEMATEL and ANP”. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 908-932.
Dehghan Mashtani, M., Kamfiroozi, M.H. & Bonyadi Naeini, A. (2012). “Development of using balanced scorecard in universities to improve performance: A fuzzy DEMATEL-shapley value goal programming approach”. International Journal of Information, Security and Systems Management, 1(2), 86-94.
Fahey, L. & Robert M. R. (1998). Learning from the future, competitive foresight scenarios. Canada: John wiley & sons Inc.
Falatoonitoosi, E., Leman, Z. & Sorooshian, S. (2012). “Casual strategy mapping using
integrated BSC and MCDM DEMATEL”. Journal of American Science, 8(1), 125-155.
 Hematian, M. &Danaeia,A. & Shahhosseinib, M. (2012). “An empirical study to measure the relative efficiency and strategic planning using BSCDEA and DEMATEL”. Management Science, Letters , 2(4), 1109-1122.   
Heydariyeha, S.A., Javidniab, M. & Mehdiabadib, A. (2012). “A new approach to analyze strategy map using an integrated BSC and FUZZY DEMATEL”. Management Science Letters, 2(1), 161-170.
Hung, W. (2012). “Constructing a strategy map for banking institutions with  key performance indicators of the balanced scorecard”. Evaluation and Program Planning, 35(3), 303-320.
Jassbi, J. & Mohamadnejad, F. & Nasrollahzadeh, H. (2011). “A Fuzzy DEMATEL framework for modeling cause and effect relationships of strategy”. Expert Systems with Applications, 38(5), 5967–5973.
Lee, W. S. & Huang, A. & Cheng, C. M. (2011). “Analysis of Decision Making Factors for Equity Investment by DEMATEL and Analytic Network Process”. Expert System with Application, 38(7), 8375-8383.
Moriarty, P., Shraideh, F., Hadad, F., Alzoubi, R., Abbadi,M., Bachelor,C.H & De Grooijer,G. (2005). Scenario buildin in local level water resource managment- experience from the EMPOWERS project with reference to a case study in jordan. Proceedings of the EPOWERS Regional Symposium: End-Users Ownership and Involvement in IWRM,13-17.
 “Creativity as a critical criterion for future restaurant space design: Developing a novel model with DEMATEL application”. International Journal of Hospitality Management, 33(1), 96-105.
Tseng, M. (2010). “Implementation and performance evaluation using the  fuzzy network balanced scorecard”. Computers & Education, 55(1),188-201.
Von der Gracht, H.A. (2008). The Future of Logistics: Scenarios for 2025.Frankfurt/ Main: Gabler Edition Wissenschaft.
Weill, P. & Ross, J. (2004). IT Governance: How Top Performers Manage IT Decision Rights for Superior Results. Harvard Business School Press,.
Wu, W. W. & Lee, Y. T. (2007). “Developing global managers’ competencies using the fuzzy DEMATEL method”. Expert Systems with Applications, 32(2), 499-507.
Wei, W. & Wu, W. (2008). “Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach”. Expert Systems with Applications, 35, 828–835.