با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشگاه اردکان

2 دانشگاه پیام نور

3 پژوهشگر

چکیده

نگهداشت منابع انسانی، رسالت اساسی هر سازمانی است. در این راستا مشارکت در تصمیمات سازمانی از ارکان مهم در حفظ نیروی انسانی شایسته محسوب می‌شود. امروزه سازمانها به دنبال ایجاد جوی ارتباطی هستند که از آزادی بیان در سازمان حمایت ‌کند. زمانی که کارکنان این جو آزادمنشانه را در سازمان احساس کنند، به عضویت در سازمان افتخار کرده، ارزش‌های سازمان در آن‌ها نهادینه می‌شود. از این‌رو در مقابل بیان اندیشه‌ها و نظرات ارزنده و متفاوت به‌منظور بهبود و تحول در سازمان احساس مسئولیت می‌کنند. این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل‌گری آزادی بیان در ارتباط میان هویت سازمانی و دگراندیشی سازمان انجام شده‌است. برای رسیدن به این هدف، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یزد را به‌عنوان جامعه آماری انتخاب و بر اساس فرمول کوکران، 386 نفر نمونه تعیین شده‌اند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌های هویت سازمانی چنی(1983)، دگراندیشی کاسینگ (1998) و آزادی بیان گوردن و اینفنت (1980) استفاده شده‌است. آزمون فرضیه‌ها با مدل‌سازی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار Amos، نشان می‌دهد که هویت سازمانی 76 درصد بر دگراندیشی سازمانی تاثیر دارد. همچنین نتایج تحلیل اثر متقابل نقش تعدیل‌گری آزادی بیان را در رابطه میان هویت سازمانی و دگراندیشی سازمانی تایید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explain the moderating role of freedom of expression in relation between the phenomenon of organizational dissent and organizational identity

چکیده [English]

maintenance of human resources is fundamental mission of any organization. In this regard, participation in organizational decision making is an important component to maintain Qualified staffing. Today, organizations try to create an democratic climate that support of workplace freedom of speech.If there is the democratic climate in the organization, then employees feel proud for membership of the organization and Organizational values to be internalized. Hence the statement worthwhile and different ideas and opinions to improve and evolve the organization's responsibility. This study aimed to investigate the role of moderator in the relationship between freedom of expression and dissent corporate identity of the organization that carried out. To achieve this, staff in medical university as population and based on Cochran formula, 386 samples have been determined. Questionnaires to assess the variables of corporate identity Cheney (1983), dissent Kasyng (1998) and freedom of expression and Aynfnt Gordon (1980) have been used. Structural equation modeling to test hypotheses through Amos software, shows that 76 percent of corporate identity can impact on organizational dissent. The results of the interaction between freedom of expression and the role of moderator in the relationship between corporate identity and organizational dissent confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational dissent"
  • "Organizational identity"
  • "workplace freedom of speech"
  • "Structural equation modeling"
آوتویت، ویلیام و باتامور، تام (1392). فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم، مترجم: حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
داوری، علی، رضازاده، آرش (1394). مدل‌سازی معادلات ساختاری با PLS. تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
نصر اصفهانی، علی و آقا باباپور، طاهره (1392). «بررسی رابطه هویت‌سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان دانشگاه اصفهان». فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی، سال 24. شمارة 4.
هچ، ماری. ج. (1998). تئوری سازمان: مدرن، نمادین- تفسیری و پست مدرن، ترجمه حسن دانایی‌فرد (1389). تهران: انتشارات مهربان.
 
Boomsma, A. & Hoogland, J. J. (2001). The robustness of LISREL modeling revisited. In R. Cudeck, S. du Toit, & D. Sörbom (Eds.), Structural equation models: Present and future. Chicago: Scientific Software International.
Carr, A. (1998). “Identity, compliance and dissent in organizations: A psychoanalytic perspective”. Organization, 5(1), 81-99.
Croucher, S. M., Zeng, C., Rahmani, D. & Cui, X. (2017). “The relationship between organizational dissent and workplace freedom of speech: A cross-cultural analysis in Singapore”. Journal of Management & Organization, 1-15.‏
Czarniawska, B. & Wolff, R. (1998). “Constructing new identities in established organization fields: Young universities in old Europe”. International Studies of Management & Organization, 28(3), 32-56.
Dhalla, R. (2007). “The construction of organizational identity: key contributing external and intra-organizational factors”. Corporate Reputation Review, 10(4), 245-260.
Finet, D. (1994). “Sociopolitical consequences of organizational expression”. Journal of Communication, 44, 114-131.
Gorden, W. I. & Infante, D. A. (1987). Employee rights: Content, argumentativeness, verbal aggressiveness and career satisfaction. In C. A. B.
Gorden, W. I., & Infante, D. A. (1991). “Test of a communication model of organizational commitment”. Communication Quarterly, 39, 144-155.
Garner, J. T. (2009). “When things go wrong at work: An exploration of organizational dissent messages”. Communication Studies, 60, 197–218.
Henseler, J., Ringle, C. & Sinkovics, R. (2009). “The Use of Partial Least Squares Path Modeling in International Marketing”. Advances in International Marketing, 20, 277-319.
Jaccard, J. and Wan, C.K. (1996). “LISREL Approaches to Interaction Effects in Multiple Regression”. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Janis, I. L. (1982a). Groupthink. Boston: Houghton Mifflin.
Kassing, J. W. (1997). “Articulating, antagonizing, and displacing: A model of employee dissent”. Communication Studies, 48, 311-332.
Kassing, J. W. (1998). “Development and validation of the Organizational Dissent Scale”. Management Communication Quarterly, 12, 183-229.
Kassing, J. W. & Avtgis, T. A. (1999). “Examining the relationship between organizational dissent and aggressive communication”. Management Communication Quarterly, 13, 76-91.
Kassing, J. W. (2000). “Exploring the relationship between workplace freedom of speech, organizational identification, and employee dissent”. Communication Research Reports, 17(4), 387-396.
Kassing, J. W. (2000). “Investigating the relationship between superior-subordinate relationship quality and employee dissent”. Communication Research Reports, 58-70.
Kassing, J. W. & Avtgis, T. A. (2001). “Dissension in the organization as a function of control expectancies”. Communication Research Reports, 18, 118–127.
Kassing, J. W. & DiCioccio, R. L. (2004). “Testing a workplace experience explanation of displaced dissent”. Communication Reports, 17, 111–120.
Kassing, J. W. (2006). “Employees' expressions of upward dissent as a function of current and past work experiences”. Communication Reports, 19(2), 79-88.
Kassing, J. W. & McDowell, Z. (2008). “Talk about fairness: Exploring the relationship between procedural justice and employee dissent”. Communication Research Reports, 25, 1–10.
Kassing, J. W., Piemonte, N. M., Goman, C. C. & Mitchell, C. A. (2013). “Dissent expression as an indicator of work engagement and intention to leave”. Journal of Business Communication, 49, 237–253.
Macklin, Rob & Spurgin, W. Earl (2005). Free speech in the workplace: findings and analysis of a qualitative research study. Australian Association for Professional and Applied Ethics 12th Annual Conference 28–30 September 2005, Adelaide.
Merton, R. K. & Nisbet, R. A. (Eds.). (1961). Contemporary social problems: an introduction to the sociology of deviant behaviour and social disorganization. Harcourt, Brace & World.
Payne, H. J. (2007). “The role of organization-based self-esteem in employee dissent expression”. Communication Research Reports, 24(3), 235-240.
Riketta, M. (2005). “Organizational identification: A meta-analysis”. Journal of vocational behavior, 66(2), 358-384.
Rupert, J., Jehn, K., Engen, M. & Reuver, R. (2010). “Commitment of cultural minorities in organizations: Effects of leadership and pressure to conform”. Journal of Business & Psychology, 25, 25–37.
Sillince, J. A. A. (2006). “Resources and organizational identities: the role of rhetoric in the creation of competitive advantage”. Management Communication Quarterly, 20)2(, 186-213.
Sprague, J. A. & Ruud, G. L. (1988). “Boat-rocking in the high technology culture”. American Behavioral Scientist, 32, 169-193.
Stern, S. R. (2004). “Expressions of identity online: Prominent features and gender differences in adolescents' World Wide Web home page”. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 48(2), 218-243.
Tangirala, S. & Ramanujam, R. (2008). “Employee silence on critical work issues: The cross level effects of procedural justice climate”. Personnel Psychology, 61(1), 37-68.
Warren, D. E. (2003). Constructive and destructive deviance in organizations. Academy of Management Review, 28,622-632. doi:10.5465=AMR.2003.10899440.
Warttick, L. (2002). “Measuring Corporate Reputation”. Definition and Data Business & Society, 41(4), 371-392.
Zeng, C. (2014). Organizational dissent and workplace freedom of speech: a qualitative study of young professional intra-urban migrant workers in Shanghai. Master’s Thesis.