با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه تربیت مدرس

3 عضو هیئت علمی دانشگاه افسری امام علی (ع)

چکیده

خط مشی های عمومی نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشورها ایفا می کنند به طوری که تحقق اهداف توسعه و رفاه هر کشوری به کیفیت خط مشی های عمومی آن بستگی دارد. چالش مهمی که نظام خط مشی گذاری عمومی با آن مواجه است چگونگی ارزشیابی کیفیت خط مشی های عمومی و برنامه ها است. این پژوهش ترکیبی در مرحلۀ نخست خود الگویی جامع برای ارزشیابی کیفیت خط مشی های عمومی طراحی کرده است. در مرحلۀ دوم روابط بین عناصر الگوی حاصل در معرض آزمون کمّی قرار گرفته است. از این رو، هدف پژوهش حاضر طراحی الگویی برای ارزشیابی کیفیت خط مشی های عمومی در بخش کیفی و آزمون الگوی مفهومی طراحی شده در مرحله کمّی پژوهش است. نتایج حاصل مبیّن آن است که بر اساس فرایند خط مشی گذاری عمومی، مهم ترین مراحل تأثیرگذار در کیفیت خط مشی های عمومی مرحله تدوین خط مشی عمومی و مرحله مشروعیت بخشی به خط مشی عمومی هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

How to evaluate the quality of public policies in Iran: Exploration’s Mixed Methodology Research

نویسندگان [English]

  • zeinab shokri 2
  • Mansour Kheyrgu 3

چکیده [English]

Public policies are play an important role in the country's progress and development So that the goals of development and Welfare any country depends on the quality of public policies. A major challenge facing the public policy making system is How to evaluate the quality of public policies and programs. This Mixed research in the first stage Is designed A comprehensive model for quality evaluation of public policies. In the second stage, Relations between Factors of Produced model open to Quantitative Test. Therefore, the aim of this study was to design a model for quality evaluation of public policies in the qualitative phase, and in the quantitative phase study designed to test the conceptual model. Results show that According to the process of public policy making, the most important stages to that effect public policies quality are The formulation of public policy and the legitimate public policy.
Key Words: Quality, Public Policy, Evaluation, Grounded Theory

کلیدواژه‌ها [English]

  • quality
  • Public Policy
  • Evaluation
  • Grounded Theory
ادوارد، سالیس، (1380). مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش. ترجمه علی حدیقی، تهران: نشر هوای تازه.
آذر، عادل؛ دانایی‌فرد، حسن؛ غلام‌رضایی، داوود و سید خداداد حسینی، حمید (1392). «تحلیل چالش کیفیت آموزش عالی در برنامة پنجم توسعه». راهبرد فرهنگ، شمارة 21، 26-49.
الوانی، مهدی و شریف‌زاده، فتاح (1390). فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
الوانی، مهدی، (1385). تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی دولتی. تهران: سمت.
امامی‌‎میبدی، راضیه (1394). «ارزیابی سیاست: نابسامانی مفهومی». فصلنامة سیاست‌گذاری عمومی، سال اول، شمارة 3، 18-31.
دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل  (1387). روش‌شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار- اشراقی.
عمید، حسن (1389). فرهنگ عمید، فرهنگ نما.
فتحی واجارگاه، کوروش و ناهید شفیعی (1386).«ارزیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی (مورد برنامه درسی آموزش بزرگسالان)». فصلنامة مطالعات برنامه درسی، شمارة 5، 42 -58.
ولف، ریچارد (1381). ارزشیابی آموزشی، مترجم علیرضا کیامنش، تهران: نشر دانشگاهی.
 
Alkin, M. C. ed. (2004). Evaluation Roots. London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage Publications.
Anderson J.C. & Gerbing, D.W. (1988). “Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach”. Psychological Bulletin.103, 411-23.
Ballart, Xavier. (1998). “Spanish Evaluation Practice Versus Program Evaluation Theory: Cases from Five Policy Areas.” American Journal of Evaluation. 4 (2), 51-62.
Benson, Alexis. D. Michelle Hinn. Claire Lloyd. (2001). “Advances in program evaluation: Visions of Quality: How Evaluators Define, Understand and Represent Program Quality”. Printed in the Netherlands. Visions of Quality, 7, 241-612.
Clarke. M., Butler. C., Schmidt-Hansen. P & Somerville.M. (2004). “Quality assurance for distance learning: a case study at Brunel University”. British Journal of Educational Technology, 35 (1), 125-147.
Creswell, J. W. & Miller, D.L. (2000).  “Determining validity in qualitative inquiry”. Theory into Practice, 39,124-130.
Creswell JW. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
Glaser, B. G. (1992). Basics of grounded theory: emergence vs. forcing. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Glaser, B. G. (2003). The grounded theory perspective II: Description’s remodeling of grounded theory methodology. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine.
Government Chief Social Researcher's Office. (2003). The Magenta Book: Guidance Notes for Policy Evaluation and Analysis. London: Prime Minister's Strategy Unit, Cabinet Office, Admiralty Arch, The Mall, SWIA2WH.
Guba, E. G. & Yvonna, S. L. (2001). “Guidelines and Checklists for Constructivist (a.k.a. Fourth Generation) Evaluation”. Evaluation Checklists Project. http:// www.wmich.edu/ evalctr/checklists.
Hellmut, W. (2007). Policy Evaluation and Evaluation Research. in Handbook of Public Policy Analysis: Theory, Politics, and Methods, edited by Frank Fischer, Gerald J. Miller and Mara S. Sidney, Taylor & Francis Group, LLC.
Sandahl,  H. (2007). Government and Evaluation. in Encyclopedia of Evaluation, edited by Sandra Mathison, Sage Publications, Inc.
Scriven, M. (1993). Hard-won lessons in program evaluation. San Francisco: Jossey Bass Publishers.
Stake, R. E. (2003). Standards-Based and Responsive Evaluation. Sage, New York, NY.
Stake, R. & Eisner, E. (1998). “Opening remarks. University of Illinois. Department of Educational Psychology. Urbana Champaign.
Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
Stufflebeam, D. L. (2001). Foundational Models for 21st Century Program Evaluation. New Directions for Evaluation, N. 89, (Jossey-Bass, A Publishing Unit of John Wiley & Sons, Inc), 116-167.
Stufflebeam, D. L. (2001). “Evaluation models”. New Directions for Evaluation, 89 (3), 45-62.